۰ نفر

سخنگوی کاخ سفید:

آمریکا منتظر واکنش ایران به دعوت اتحادیه اروپاست

۶ اسفند ۱۳۹۹، ۲۲:۵۳
کد خبر: 508889
آمریکا منتظر واکنش ایران به دعوت اتحادیه اروپاست

سخنگوی کاخ سفید شامگاه چهارشنبه در یک نشست خبری گفت مدیر اطلاعات ملی آمریکا به زودی گزارش مربوط به قتل منتقد عربستان سعودی را منتشر خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،  «جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری شامگاه چهارشنبه (به وقت تهران) گفت دولت «جو بایدن»، رییس‌جمهور آمریکا به زودی گزارش مربوط به قتل «جمال خاشقچی»، منتقد عربستان سعودی را منتشر خواهد کرد. 

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه آمریکا چه زمانی این گزارش را منتشر می‌کند گفت: «همان‌طور که قبلاً گفته‌ایم، ما متعهدیم این گزارش را از طریق مدیر اطلاعات ملی آمریکا منتشر کنیم که البته یک گزارش غیرمحرمانه است.»

جن ساکی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره حملات راکتی در عراق و همچنین بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای برجام هم اظهارنظر کرد. او تصریح کرد واشنگتن گامی برای برداشتن تحریم‌ها علیه ایران برداشته است. 

سخنگوی کاخ سفید گفت: «ایران با پایبندی به توافق فاصله دارد. رییس‌جمهور به روشنی گفته چنانچه ایران به پایبندی کامل تعهداتش برگردد ما هم همین کار را انجام خواهیم داد و سپس از آن به عنوان سکویی برای ایجاد یک توافق قوی‌تر و طولانی‌تر شامل رسیدگی به موشک‌های بالیستیک و سایر نگرانی‌ها استفاده خواهیم کرد.»

او اضافه کرد: «با این حال، ما در آن نقطه قرار نداریم. نکته‌ای که اضافه می‌کنم این است که ایالات متحده موافقت خودش را با دعوت [اروپا] برای انجام گفت‌وگوهای دیپلماتیک ابراز کرده است. مرحله‌ای که در آن قرار داریم این است. همان‌طور که می‌دانید ما اقدامی برای برداشتن تحریم‌ها-‌ان‌طور که درخواست شده- انجام نداده‌ایم.»

جنیفر ساکی گفت آمریکا در حال حاضر است منتظر است ببینید ایران چه واکنشی به دعوت اتحادیه اروپا می‌دهد. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته پیش اعلام کرد دولت بایدن دعوت اتحادیه اروپا برای حضور در یک نشست غیررسمی با مشارکت طرف‌های برجام جهت گفت‌وگو درباره این توافق را خواهد پذیرفت. 

آمریکا در همان شب اعلام کرد ادعای دولت قبلی این کشور برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را پس گرفته است. این ادعا در حالی مطرح شد که تلاش دولت ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران با مخالفت اعضای شورای امنیت روبرو شده و به شکست منجر شده بود. 

سخنگوی کاخ سفید در ادامه درباره حملات راکتی اخیر به منافع آمریکا در عراق گفت: «ما هنوز به ارزیابی نهایی برای انتساب این حملات [به گروهی خاص] نرسیده‌ام ولی رییس‌جمهور دیشب با نخست‌وزیر [عراق] صحبت کرد. این موضوع بخش مفصلی از رایزنی‌های آنها را تشکیل می‌داد.»

وی اضافه کرد: «ما ایران را بابت اقدامات نائبانش مسئول می‌دانیم و البته، حق خودمان را برای پاسخ دادن [به این حملات] به شکل و در زمان مورد ترجیح خودمان محفوظ می‌دانیم.»

سخنگوی کاخ سفید گفت آمریکا به روشی «سنجیده» به این حملات پاسخ خواهد داد: «پاسخ ما به گونه‌ای خواهد بود که سنجیده و مطابق با تقویم زمانی خودمان باشد. ما برای این کار از ترکیبی از ابزارهای آشکار و پنهان خودمان استفاده خواهیم کرد.»

سخنگوی کاخ سفید در ادامه تصریح کرد: «اما ما از کوره در نمی‌رویم. چنین اقدامی، همان‌طور که در گذشته دیده‌ایم خطر تشدید تنش‌ها را به همراه دارد و با ایجاد بی‌ثباتی بیشتر در عراق، در راستای اهداف ایران است. این اولویت ما است.»

در روزهای گذشته دو حمله راکتی منافع آمریکا در عراق را هدف قرار گرفته است. ابتدا حدود ۱۰ روز پیش فرودگاه بین‌المللی اربیل و یک پایگاه آمریکا در این فرودگاه هدف حمله راکتی قرار گرفت. ساعاتی پس از انتشار این خبر، یک گروه عراقی تازه تأسیس موسوم به «سرایا اولیاء الدم»، با بیان اینکه اشغالگران آمریکایی در هیچ جای عراق امنیت نخواهند داشت، مسئولیت حمله به اربیل را برعهده گرفت. 

دو روز پیش هم منابع خبری گزارش دادند سه فروند راکت کاتیوشا به اطراف سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد برخورد کرده است.