۰ نفر

سخنگوی وزارت امور خارجه چین؛

چین بر لزوم بازگشت آمریکا به برجام تاکید کرد

۳۰ بهمن ۱۳۹۹، ۲۱:۴۳
کد خبر: 507135
چین بر لزوم بازگشت آمریکا به برجام تاکید کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه چین بار دیگر بر لزوم بازگشت آمریکا به برجام تأکید کرد و خواستار حل مسائل پادمانی از طریق گفت‌وگو شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وزارت امور خارجه چین بار دیگر بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران را خواستار شد.

به نوشته خبرگزاری «شینهوا»، «هوآ چونیینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، تنها راه برای عبور از بن‌بست‌های ایجاد شده در خصوص مسئله هسته‌ای ایران، بازگشت آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

این دیپلمات چینی در ادامه گفت، پکن از تمام طرف‌های برجام می‌خواهد آرامش و خویشتن‌داری به خرج داده، از اقداماتی که موجب افزایش تنش‌ها می‌شوند پرهیز کرده و فضا را برای تلاش دیپماتیک باز بگذارند.

وی گفت: «در حال حاضر، مسئله هسته‌ای ایران در مرحله حساسی قرار گرفته که هم در بردارنده فرصت‌ها و هم چالش‌ها است. چین معتقد است بازگشت ایالات متحده به برجام تنها روش صحیح برای حل و فصل بن‌بست‌ها در خصوص این مسئله است.»

چونیینگ افزود: «چین از تلاش ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای حل و فصل مسائل پادمانی از طریق گفت‌وگو و مشورت، حمایت می‌کند و امید دارد که طرف‌های مرتبط نقشی سازنده در این زمینه ایفا کنند».

آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد. ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد.

۲۳ فوریه (پنجم اسفند ماه) زمان اجرای بند ششم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و توقف نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی خواهد بود و تاکنون تحولی در اجرای تعهدات طرف‌های برجامی و لغو تحریم‌ها مشاهده نشده است.

در همین راستا «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است روز شنبه برای رایزنی با مقامات ایرانی به تهران سفر خواهد کرد.