۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دعوای بیانیه‌ای ترامپ با رهبر جمهوری‌خواهان

۲۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۹:۵۴
کد خبر: 506879
دعوای بیانیه‌ای ترامپ با رهبر جمهوری‌خواهان

دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین ایالات متحده روز گذشته و تنها چند روز پس از رای‌گیری درباره استیضاح ترامپ و تبرئه وی در صحن سنا، در بیانیه‌ای خطاب به میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواهان وی را یک فرد «لجوج، عبوس و مزدور سیاسی بدون لبخند» خواند.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌ان، پس از پایان رای‌گیری در مورد استیضاح ترامپ، مک‌کانل در یک سخنرانی در صحن سنا به ترامپ و عملکرد وی انتقادات سختی کرد و به وضوح نشان داد که این دو نفر در ماه‌های اخیر آن هم پس از همکاری نزدیک در طول چهار سال ریاست جمهوری ترامپ، از یکدیگر دور شده‌اند.

ترامپ در این بیانیه آورده است: میچ یک آدم لجوج، عبوس و مزدور سیاسی بی لبخند است که اگر سناتورهای جمهوری‌خواه قصد ادامه مسیر با او را داشته باشند دیگر هرگز پیروز نخواهند شد. او هرگز آنچه را که باید انجام دهد و یا برای کشور نیاز است، انجام نخواهد داد. در صورت لزوم من به شخصه، از رقبای اصلی وی که موجب بزرگ شدن دوباره آمریکا خواهند شد در صورت لزوم و در شرایط مناسب حمایت خواهم کرد. ما در حال حاضر نیاز به رهبری درخشان، قوی، اندیشمند و دلسوز داریم.

خطاب ترامپ در بیانیه‌ای دلسوزانه، سراسر تهاجمی که در آن حتی به ضرب و شتم خانواده مک‌کانل هم اشاره کرده عنوان شده است. این در حالی است که روش برخورد رییس جمهوری پیشین ایالات متحده معمولا با منتقدان و مخالفان سیاسی خود، نظامیانی که با وی مخالفت داشتند، کارشناسان بهداشتی که در مساله کرونا به وی تذکر می‌دادند و جمهوری‌خواهانی که به اندازه کافی به وی وفادار نبوده‌اند، همواره توهین بوده است.

به گفته یک منبع آگاه از خواسته‌های ترامپ، با وجود بیانیه‌ای سراسر هجمه به شخص مک‌کانل و خانواده وی و شخصیت پردازی کاملا توهین آمیز به رهبر جمهوری‌خواهان سنا، ترامپ قصد داشته بیانیه را با لحنی گزنده و تندتر از بیانیه فعلی بنویسد. جیسون میلر مشاور ترامپ در این باره نوشت: نسخه اولیه بیانیه از نسخه کنونی سخت‌تر بود؛ اگرچه حتی هدف آن بیانیه شکل دادن هیچ حمله شخصی نبوده است.

ترامپ همچنین در بیانیه روز گذشته ادعا کرد که کمبودها و نقص‌های رهبری مک‌کانل در از دست دادن اکثریت سنا توسط این حزب نقش تاثیرگذاری داشته و در ادامه بیانیه بار دیگر ادعای خود را در تقلب در انتخابات ایالات متحده تکرار کرده است.

ترامپ اضافه کرده است: این یک لحظه بزرگ برای کشور ماست که نمی‌توانیم با به کارگیری رهبران درجه سه که آینده را به ما دیکته می‌کنند، روزگار بگذرانیم.

بیانیه پر از هجمه ترامپ در پی روند استیضاح وی صورت گرفته که پروسه آن با رای گیری هر دو حزب انجام گرفت و دلیل آن هم نقش ترامپ در شکل گیری شورش‌های ششم ژانویه در پایتخت آمریکا و کشته شدن حداقل 5 نفر در کاپیتول هیل بوده است. رییس جمهوری سابق آمریکا و رودی جولیانی وکیل وی، متهم به تحریک این شورش‌ها شدند.

درگیری میان رهبران فعلی و پیشین حزب دموکرات در حالی است که حزب جمهوری‌خواه درگیری‌های گسترده‌ای با جناح مخالف در خصوص خلع قدرت ترامپ برای هر نوع بازگشت به قدرت در آینده داشته است. سناتور لیدزی گراهام از وفاداران قدیم ترامپ، در این رابطه به فاکس نیوز گفت: هر دو نماینده جمهوری‌خواه اقدامی غلط در پیش گرفته‌اند که در یک نزاع علنی با یکدیگر درگیر شده‌اند. من بیش از هر زمان دیگری نگران انتخابات 2022 هستم.

این سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی همچنین اضافه کرد: خطاب من به سناتور مک‌کانل است که اگرچه ترامپ گاهی مواضع سختی دارد اما به هر صورت او شناخته شده‌ترین چهره حزب جمهوری‌خواه است. بعید است در آینده هم بتوانیم بدون حضور ترامپ، اکثریت را برای این حزب به دست آوریم.

مک‌کانل بارها نقش تحریک کننده ترامپ را در شورش‌های ششم ژانویه مورد عتاب قرار داده، اگرچه در نهایت هم به تبرئه او از استیضاح رای داد. مک‌کانل همچنین در اظهاراتی در صحن علنی سنا و تبرئه ترامپ پیشنهاد کرد که او تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

مک‌کانل روز دوشنبه در یادداشتی برای وال استریت ژورنال در این باره نوشت: هیچ تردیدی وجود ندارد که مسئولیت اخلاقی این شورش بر عهده دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق است. طرفداران وی به دلیل دروغ‌های مکرر وی از طریق بزرگترین مگافون‌های جهان فریاد زده شده بود، به پایتخت یورش بردند. رفتار ترامپ در حین و حتی پس از شورش از حمله به مایک پنس تا تمجید از جنایتکاران پس از پایان شورش‌ها هم ناعاقلانه بود

گفتنی است که بیانیه روز سه‌شنبه ترامپ نام مک‌کانل را به لیست جمهوری‌خواهانی اضافه می‌کند که پیشتر ترامپ در فرصت‌های مختلف و از طرق متفاوت به آنها تاخته بود.