۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

راه‌اندازی کمیسیون مشابه ۱۱سپتامبر برای بررسی شورش کنگره/ عزم پلوسی برای بررسی شورش ششم ژانویه

۲۸ بهمن ۱۳۹۹، ۲۰:۳۸
کد خبر: 506579
راه‌اندازی کمیسیون مشابه ۱۱سپتامبر برای بررسی شورش کنگره/ عزم پلوسی برای بررسی شورش ششم ژانویه

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه در نامه‌ای به دموکرات‌های مجلس نمایندگان از برنامه ریزی برای راه‌اندازی کمیسیونی از نوع 11 سپتامبر برای تحقیق در مورد حمله ششم ژانویه به کاپیتول هیل خبر داد.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ پلوسی در این نامه آورده است: برای محافظت از امنیت، امنیت، امنیت و گام‌های بعدی ایجاد کمیسیونی از نوع 11 سپتامبر را برای بررسی و گزارش در مورد حقایق و دلایل مربوط به این حمله تروریستی داخلی در روز ششم ژانویه 2021 به پایتخت ایالات متحده در نظر گرفته‌ایم.

پلوسی پیش از این هم خواستار راه‌اندازی چنین کمیسیونی شده و تاکید کرده بود در چنین شرایطی نیاز مبرم به راه‌اندازی این کمیسیون وجود دارد.

کمیسیون‌هایی از این دست با اساسنامه ایجاد و از سوی هر دو مجلس مورد تصویب قرار گرفته و توسط رییس‌جمهوری به قانون افزوده می‌شوند. این نکته هم قابل ذکر است که اعضای کمیسیون باید خارج از بدنه دولت باشند.

در اوایل ماه جاری، پلوسی در نامه‌ای جداگانه به دموکرات‌های مجلس نمایندگان نوشته بود: واضح است که ما نیاز به ایجاد کمیسیونی از نوع 11 سپتامبر برای بررسی و گزارش در مورد واقعیت‌ها علل و خلل‌های امنیتی مربوط به حمله تروریستی 6 ژانویه داریم.

این حمله مرگبار نمایندگان دموکرات را بر آن داشت تا به سرعت در مورد استیضاح دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین گام بردارند؛ دادگاه استیضاح رییس جمهوری سابق در مجلس سنا در آخر هفته گذشته به پایان رسید و در نهایت علیرغم اتهام تحریک به شورش، دونالد ترامپ تبرئه شد.

تلاش‌ها برای تقویت امنیت در پایتخت و روشن کردن حقایق در رابطه با هر آنچه که منجر به نقض امنیت از سوی یک گروه خشونت طلب و طرفدار ترامپ شده بود، همچنان ادامه دارد.

در اواسط ژانویه، پلوسی اعلام کرد که راسل هونوره ژنرال بازنشسته بازبینی زیرساخت‌های امنیتی کاپیتول هیل را بر عهده گرفته است.

پلوسی روز دوشنبه در نامه خود نوشت: طی هفته‌های گذشته، ژنرال هونوره با بررسی آنچه در ششم ژانویه به وقوع پیوست و اینکه چگونه مسیر تکرار چنین اتفاقاتی را ببندیم، نیازهای امنیتی را مورد بررسی قرار داده است.

این نامه اضافه می‌کند: با کمیته‌های قضایی وارد مذاکره شده و پیشنهادات مرتبط را ارائه می‌دهیم. از یافته‌های ژنرال و روند محاکمه برای استیضاح مشخص است که در نهایت باید به حقیقت چگونگی این شورش پی ببریم.

در اوایل ماه جاری، پلوسی به هنگام خروج از یک نشست خبری در جمع خبرنگاران اعلام کرد که کمیسیونی به سبک 11 سپتامبر برای انجام تحقیقات «متفاوت» در مورد شورش تشکیل خواهد شد؛ اگرچه عملکرد آن متفاوت از وقایع 11 سپتامبر خواهد بود.

اگرچه پلوسی از عملکرد کمیسیون 11 سپتامبر تقدیر کرد اما در عین حال اظهار داشت که اکنون در دنیای متفاوتی زندگی می‌کنیم و ترکیب اعضای این کمیسیون از زن و مرد و سیاهپوست و سفید پوست خواهد بود.