۰ نفر

در شهر سوچی روسیه؛

مذاکرات آستانه۱۵ فردا برگزار می‌شود

۲۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۰۳
کد خبر: 506246
مذاکرات آستانه۱۵ فردا برگزار می‌شود

بعد از توقف یک ساله مذاکرات آستانه، فردا (سه‌شنبه) کشورهای ضامن روند آستانه پانزدهمین نشست خود را در شهر سوچی روسیه برگزار می‌کنند و از جمله مهم‌ترین پرونده‌های مورد بحث در این نشست کمیته قانون اساسی سوریه است.

به گزارش آناتولی، در پانزدهمین نشست مذاکرات آستانه نمایندگان کشورهای ضامن (ترکیه، روسیه و ایران) و هیئت‌های مخالفان و نظام و گی‌یر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه شرکت می‌کنند. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در این نشست ریاست هیئت مخالفان سوریه را احمد طعمه و ریاست هیئت نظام را بشار الجعفری برعهده دارند.

قرار است در این نشست درباره تحولات میدانی و سیاسی بحث و گفتگو شود. به ویژه اینکه دور پنجم نشست‌های کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو اخیرا برگزار شد بدون اینکه شاهد پیشرفتی باشد. 

به گفته مخالفان سوری در نشست سوچی درباره پرونده کمیته قانون اساسی سوریه و تبدیل توافق کاهش تنش در ادلب به توافق آتش‌بس دائمی، موضوع بازداشت شدگان و پرونده‌های انسانی دیگر گفتگو خواهد شد.

آستانه۱: شروع آتش‌بس

روند آستانه ۲۳ و ۲۴ ژانویه ۲۰۱۷ بعد از امضای توافق آتش‌بس بین نظام سوریه و مخالفان در آنکارا در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۶، آغاز شد.

امضای توافق بعد از پیشروی گسترده نیروهای نظام در شهر حلب رخ داد. 

آستانه۲:

۱۵ و ۱۶ فوریه ۲۰۱۷ برگزار شد بدون اینکه بیانیه پایانی صادر شود. کشورهای ضامن آستانه درباره تشکیل کمیته‌هایی برای نظارت بر آتش‌بس گفتگو کردند.

آستانه ۳:

مخالفان سوریه در آستانه۳ که ۱۴ و ۱۵ مارس همان سال برگزار شد با ادعای اینکه نظام سوریه آتش‌بس را نقض کرده، شرکت نکردند. این مذاکرات به توافقی برای تشکیل کمیته سه‌جانبه شامل ترکیه، ایران و روسیه برای نظارت بر آتش‌بس منجر شد.

آستانه۴: کاهش تنش

بعد از دوره‌ای بی اعتمادی که به دلیل ادامه نقض آتش‌بس به روند آستانه ضربه زد، آستانه۴، سوم و چهارم مه ۲۰۱۷ برگزار شد.

آستانه ۵:

که روزهای چهارم و پنجم ژوئیه همان سال برگزار شد، درباره مکانیزم نظارت بر مناطق کاهش تنش و استقرار نیروهایی در آن گفتگو شد. اما این نشست در رسیدن به توافق‌هایی درباره نیروهایی که در این مناطق مستقر خواهند شد، شکست خورد و با تشکیل کمیته‌های فنی توافق شد.

آستانه۶: ادلب

کشورهای ضامن آستانه در نشست آستانه ۶ که ۱۴ و ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷ برگزار شد، به توافقی برای ایجاد منطقه کاهش تنش در ادلب دست یافتند. این توافق دستاورد بزرگی بود اما این طرف‌ها نتوانستند به توافقی درباره پرونده بازداشت‌شدگان دست یابند.

آستانه۷: پرونده بازداشت‌شدگان

نشست‌های آستانه ۷ در اکتبر ۲۰۱۷ در توافق بر سر تبادل اسرا و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه شکست خورد.
کشورهای ضامن تأکید کردند، هیچ گونه راهکار نظامی برای حل نزاع در سوریه وجود ندارد و حل و فصل آن تنها از طریق روند سیاسی براساس اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت است.
کشورهای ضامن با بررسی پیشنهاد روسیه درباره برگزاری مذاکرات سوری در چارچوب روند ژنو توافق کردند.

آستانه ۸: بازداشت‌شدگان و مین‌زدایی

کشورهای ضامن در این نشست در روزهای ۲۱ و ۲۲ دسامبر ۲۰۱۷ با تشکیل کارگروه‌هایی درباره بازداشت‌شدگان، مفقودین، تبادل اسرا و اجساد و مین‌زدایی توافق کردند.

آستانه ۹: پایبندی به کاهش تنش

کشورهای ضامن نشست آستانه ۹ روزهای ۱۴ و ۱۵ مه ۲۰۱۸ بر ادامه تلاش برای اجرای توافق مناطق کاهش تنش و حمایت از آتش‌بس و ادامه تلاش برای حل پرونده بازداشت‌شدگان و حل سیاسی تأکید کردند.

نشست  آستانه ۱۰  ژوئیه ۲۰۱۸ در سوچی و  آستانه ۱۱ و ۱۲  سال ۲۰۱۹ برگزار شد. نشست  ۱۳  و  ۱۴  آستانه نیز در همان سال برگزار و در این نشست‌ها بر توقف درگیری‌ها در ادلب تأکید شد. بعدا نشست‌ها به دلیل کرونا برای بیش از یک سال متوقف شد.

ایمن العاسمی، سخنگوی هیئت مخالفان اعلام کرد که نشست آستانه ۱۵ فرصتی بعد از شکست مذاکرات در کمیته قانون اساسی در ژنو است.

وی گفت، دستورکار نشست‌ها شامل آتش‌بس در ادلب و پیشبرد فعالیت کمیته قانون اساسی و پرونده بازداشت‌شدگان خواهد بود.