۰ نفر

پنجه‌های آنکارا دوباره در خاک عراق

۲۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۱۸
کد خبر: 505883
پنجه‌های آنکارا دوباره در خاک عراق

ارتش ترکیه در تلافی کشته شدن 3 نظامی این کشور در حملات به خاک عراق، عملیات هوایی علیه مناطقی را که به گفته آنکارا محل استقرار نیروهای وابسته به حزب کارگران کردستان است، افزایش داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، چهارشنبه و پنجشنبه گذشته، ارتش ترکیه اعلام کرد که سه نیرویش را در خاک عراق در اثر حملات شبه‌نظامیان کرد از دست داده است، بلافاصله بعد از این بود که موج جدیدی از حملات هوایی ترکیه علیه مواضعی در عمق خاک عراق شروع شد. سه نظامی ترکیه، در منطقه گارا در شمال عراق در عملیات روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ارتش ترکیه کشته‌ شده‌اند. بر اساس بیانیه وزارت دفاع ترکیه، چند نظامی دیگر ترکیه نیز در این عملیات دچار جراحت شده‌اند. ترکیه از چهارشنبه گذشته با استفاده از جنگنده، هلی‌کوپتر، پهپاد‌های مسلح و هواپیماهای سوخت‌رسان عملیات گسترده‌ای را در سنجار و دوهوک، منطقه گارا آغاز کرده است. خبرگزاری فرات، نزدیک به گروه پ‌ک‌ک مدعی شده است که شبه‌نظامیان این گروه، نظامیان ترکیه را در منطقه کوهستانی گارا تحت محاصره درآورده‌اند و علاوه بر دو افسر بلندپایه ترکیه، 30 تن از نظامیان این کشور را کشته‌اند. روز شنبه، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه برای نظارت بر اجرای عملیات پنجه‌عقاب‌دو به پایگاهی نظامی در استان شرناق ترکیه، در مرزهای عراق رفت.

آمادگی حشدالشعبی برای مقابله 

مقام‌های حشدالشعبی عراق، اعلام کرده‌اند که 3 تیپ را برای مقابله با حملات ترکیه به منطقه شینگال در استان نینوا، شمال عراق اعزام کرده‌اند. یک مقام حشدالشعبی به پایگاه خبری روداو در اقلیم کردستان عراق گفته است: «حشدالشعبی با مشت آهنی در مقابل هر تجاوزی پاسخ خواهد داد. نه ترکیه، نه پ‌ک‌ک و نه هیچ کس دیگری حق ندارد کسی را تهدید کند. مادامی که حشدالشعبی در منطقه مستقر است، چیزی به نام تهدید وجود ندارد. ما به منطقه آمده‌ایم، دیگر ترکیه چگونه می‌تواند اینجا بیاید؟ آیا کشور ما استقلال ندارد؟» عباس سروط، نماینده پارلمان عراق و عضو کمیته امنیت ملی اقدام ترکیه را یک «تجاوز آشکار» توصیف کرده است که به بهانه تعقیب نیروهای حزب کارگران کردستان (PKK) انجام می‌شود. به گفته این نماینده عراقی، ترکیه مجوزی از سوی دولت مرکزی عراق برای اعزام تعداد زیادی نیرو به درون خاک عراق ندارد. ساروط در گفت‌وگو با پایگاه خبری روداو گفته است: «توافق‌های امنیتی با ترکیه وجود دارد، اما این دلیل نمی‌شود که ترکیه تعداد زیادی از نیروهای خود را وارد خاک عراق کند.» این نماینده عراقی همچنین از دولت عراق خواسته است تا «از همه ابزارهای دیپلماتیک برای محدود کردن تعرض‌های ترکیه به خاک عراق و حفظ تمامیت ارضی کشور» به کار گیرد. نیروهای دموکراتیک سوریه، گروه شبه‌نظامی کرد مورد حمایت امریکا در شمال شرقی سوریه نیز با صدور بیانیه‌ای اقدام‌های ترکیه در حمله به خاک عراق را تهدیدی برای عملیات مشترک مبارزه با داعش در خاک عراق و سوریه توصیف کرده است. این گروه از ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش خواسته است تا  در برابر اقدام نظامی ترکیه، واکنش نشان دهد. 

استمرار حملات به خاک عراق 

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده است که در اقدام‌های اخیر نظامی این کشور در شمال عراق، دست‌کم 37 «تروریست» در یک عملیات و 5 «تروریست» در یک عملیات دیگر چهارشنبه هفته گذشته اسیر یا کشته شده‌اند. این عملیات بخشی از عملیات گسترده ترکیه در شمال عراق موسوم به پنجه عقاب2 است که به ادعای ترکیه با هدف مبارزه با تروریسم در شمال عراق انجام می‌شود. دولت عراق تاکنون بارها به تعرض‌های نظامی ترکیه به شمال عراق اعتراض کرده است. ترکیه گفته است که عملیات اخیر فاز دوم از عملیات پنجه عقاب است که از چهارشنبه آغاز شد. ارتش ترکیه از ابتدای تابستان سال جاری، دو عملیات هوایی و زمینی پنجه عقاب و پنجه ببر را در مناطق شمال عراق با ادعای مبارزه با تروریسم آغاز کرده است. وزارت دفاع ترکیه گفته است که تا کشته‌شدن آخرین عضو از گروه پ‌ک‌ک به عملیات درون خاک عراق ادامه خواهد داد. پیش از این و در پی کشته شدن چند نظامی عراقی در یک عملیات ترکیه در خاک عراق، وزارت خارجه عراق ضمن لغو یک دیدار برنامه‌ریزی شده دیپلماتیک میان وزرای دو کشور، سفیر ترکیه در این کشور را احضار کرده‌بود و علنا تهدید کرده‌ بود که در صورت استمرار این عملیات‌های تجاوزکارانه از ترکیه به سازمان ملل متحد شکایت خواهد برد و سطح روابط خود را با همسایه شمالی کاهش می‌دهد. هر چند بغداد هنوز هیچ یک از این تهدیدها را عملی نکرده است، اما عملیات ترکیه در خاک عراق همچنان ادامه پیدا کرده است. وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌اش گفته است که حمله اخیر به شمال عراق در هماهنگی کامل با «دولت‌های دوست و موتلف» انجام شده است و اهداف با دقت انتخاب شده‌اند تا کمترین آسیب ممکن به جان و مال شهروندان غیرنظامی در محیط اطراف عملیات وارد شود.

به تمامیت ارضی عراق احترام  بگذارید

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در واکنش به عملیات‌های اخیر ترکیه در شمال عراق بیانیه‌ای را صادر کرده است و از دولت ترکیه خواسته است که در اقدام‌های خود، به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق احترام بگذارد. وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که از گزارش‌های خبری مبنی بر عملیات نظامی ترکیه در داخل اراضی اقلیم کردستان مطلع شده است. وزارت خارجه امریکا اعلام کرد، هرگونه عملیات نظامی ترکیه در داخل عراق باید احترام به حاکمیت اراضی عراق را مد نظر داشته باشد. پیش از صدور این بیانیه، سفارت ایالات متحده امریکا در ترکیه هم با صدور بیانیه‌ای کشته شدن سه نظامی ترکیه در خاک عراق را به خانواده‌های آنها تسلیت گفته‌بود. سفارت امریکا در آنکارا با صدور بیانیه‌ای نوشت: «از کشته شدن سه سرباز ترکیه توسط تروریست‌های پ‌ک‌ک مغموم شدیم. به خانواده جان‌باختگان تسلیت می‌گوییم، همواره در کنار متحد ناتوی خودمان هستیم.»