۰ نفر

اثبات قانونمندی آمریکا با استیضاح ترامپ

۲۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۰۱
کد خبر: 505047
اثبات قانونمندی آمریکا با استیضاح ترامپ

دادگاه تاریخی دومین استیضاح «دونالد ترامپ»، رییس جمهوری امریکا، با حضور «جیمی راسکین»، نماینده دموکرات‌ها در جایگاه آغاز شد. او که سه دهه در حوزه حقوق فعالیت داشته، از بعد قانونی این استیضاح را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از روزنامه ایران،  پس‌از یک سخنرانی کوتاه او کنار ایستاد و ویدیویی شوکه کننده از حمله 6 ژانویه به کاخ کنگره به نمایش درآمد. صحنه‌هایی که برای سناتورهایی که در صندلی‌هایشان جای گرفته بودند یادآور یک کابوس بود؛ تداعی صحنه‌های حمله به ساختمانی که در آن نشسته بودند، شکستن پنجره‌ها و حمله به افسران پلیس و فریاد «برای ترامپ می‌جنگیم!» حال جمهوری‌خواهان نیز با دیدن آنچه قهرمانشان ایجاد کرده بود، دگرگون بود اما بسیاری از ترس خشم حزب مجبور به دفاع بودند و شاید خوشحال از اینکه ماسک سیاه روی صورتشان، احساس واقعی آنها را از شکار لحظه‌های رسانه‌ای پنهان نگه می‌دارد

. این ویدیو با توئیت همان روز ترامپ که نوشته بود؛ «به خانه بروید با عشق و صلح! اما این روز را تا همیشه به‌خاطر داشته باشید!» و صحنه‌هایی از استیضاح اول به پایان رسید و این طوفانی‌ترین آغاز برای دادگاهی بود که هدفش قرار دادن علامت تعجب بزرگی در پایان دوران چهارساله ترامپ بود. از طرفی پیامی داشت؛ اینکه آنها می‌دانند که پس از انتخابات و نمایش‌های رییس ‌جمهوری، توهین‌ها و قانون شکنی هایش، اعتبار امریکا در جهان خدشه دار شده و این حمله نقطه شکست برای برخی بوده است.

«پگی نونان»، نویسنده سابق سخنرانی‌های «رونالد ریگان» به شبکه «MSNBC» گفت: «من با افراد زیادی در حوزه روابط خارجی صحبت کردم. اتفاقات ماه نوامبر و تلاش رییس ‌جمهوری برای باطل کردن نتایج آنها را ناامید نکرده بلکه از اینکه امریکا توپ را به زمین رقیب انداخته و دیگر نمی‌تواند براساس اهدافش عمل کند دلسرد شده‌اند.» «جو بایدن» پس‌از انتخاب به‌عنوان رییس ‌جمهوری و برگزاری مراسم تحلیفش سعی کرد به همه بفهماند شرط‌بندی علیه امریکا به سود کسی نخواهد بود.

اما دموکرات‌ها نیز بخوبی می‌دانند که نتایج این استیضاح - تبرئه ترامپ و ایجاد موجی احساسی از رو شدن شواهد جدید- از پیش تعیین شده است و با توجه به خروج ترامپ از کاخ سفید شانس پیروزی در آن پایین است اما گاهی اوقات اقدامات نمادینی مانند دادگاه استیضاح محکی برای اثبات کارآمدی، ثبات و قانونمندی امریکا در برابر مخاطب جهانی است. «میچ مک کانل»، رهبر اقلیت جمهوریخواهان سنا کمی قبل از ساعت یک ظهر در جایگاهش قرار گرفت. او هم با «سوزان کولینز» مخالف ترامپ و هم با «تام کاتن» حامی رییس ‌جمهوری سابق مکالمه عمیقی داشت. او هنوز هم یکی از مؤثرترین مهره‌های این دادگاه و همین‌طور سال‌های آینده سنا است. او چند روز پس از حمله به کاخ کنگره نه تنها سعی کرد خودش از ترامپ فاصله بگیرد که اطرافیانش را نیز به این کار ترغیب کرد اما بعدها رأی به غیرقانونی بودن این استیضاح داد.

بنابراین اقدام بعدی او شاید بتواند تصمیم حزب جمهوریخواه برای تعیین سرنوشت ترامپیسم را مشخص کند. گرچه دموکرات‌ها مانند روند یک دادگاه جنایی با ویدیوها و تصاویر تهییج کننده بیشتر، موضوع را پیگیری خواهند کرد اما آنها قصد افراط ندارند. چراکه ترامپ رفته و بایدن با بدترین میراث رییس جمهوری از زمان «فرانکلین روزولت» در دهه 1930 روبه‌رو است. رییس ‌جمهوری جدید امریکا، تأیید بسته حمایتی 1.9 میلیارد دلاری در سنا، مبارزه با ویروس کرونا، بحران اقتصادی، تبعیض نژادی و بحران آب و هوا را پیش رو دارد و واقعیت این است که برای سامان این شرایط، دادگاه خصمانه استیضاح «ترامپ» آخرین حربه‌ای است که برای موفقیت نیاز دارد. اما دموکرات‌ها می‌خواهند هر طور شده آن را انجام دهند. منبع: TheGuardian

دفاعیه حامیان ترامپ؛ هشدار دوقطبی امریکایی

نخستین جلسه برای رسیدگی به موضوع دومین استیضاح «دونالد ترامپ» به اتهام تهییج هوادارانش برای حمله به کاخ کنگره در روز 6 ژانویه روز سه‌شنبه در سنا برگزار شد و سناتورها با آرای 56 به 44، مجوز برگزاری دادگاه استیضاح را صادر کردند. در حالی که حامیان ترامپ ادامه این روند در سنا را زمینه ساز ایجاد دو قطبی در جامعه امریکا دانسته و نسبت به آن هشدار دادند اما همچنان پس از حدود 4 ساعت مباحثه سناتورها، 6 رأی موافق جمهوریخواهان سنا کافی بود تا دموکرات‌ها را در رسیدن به هدفشان موفق کند.

به این ترتیب «دونالد ترامپ» نه تنها نخستین رییس جمهوری است که پس از ترک کاخ سفید استیضاح می‌شود بلکه نامش به‌عنوان تنها مقام ارشد امریکا که دو بار استیضاح شده است، نیز در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد.