۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

توافق رهبران سنا بر سر قوانین استیضاح ترامپ/ آیا استیضاح عملی می‌شود؟

۲۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۹:۴۳
کد خبر: 504857
توافق رهبران سنا بر سر قوانین استیضاح ترامپ/ آیا استیضاح عملی می‌شود؟

دومین دادگاه استیضاح دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین ایالات متحده در حالی این هفته برگزار می‌شود که بر اساس توافق رهبران سنا، وکلای ترامپ و موافقان استیضاح هر کدام ۱۶ساعت فرصت خواهند داشت تا ادله خود را ارائه کرده و پس از بحث و بررسی از آنها دفاع کنند.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌ان، روز دوشنبه چاک شومر رهبر اکثریت سنا در صحن مجلس اعلام کرد که قوانین دادرسی تعیین شده، مورد موافقت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های سنا، مدیران مجلس و نیز تیم حقوقی ترامپ قرار گرفته است. شومر همچنین عنوان کرد ساختاری که بر روی آن توافق کرده‌ایم بسیار منصفانه است و امکان دستیابی به حقیقت و پاسخگویی را که هدف ماست، فراهم می‌کند.

وکلای ترامپ و مدیران مجلس نمایندگان، روز دوشنبه پیش از آغاز دادگاه بر روی دور دیگری از بیانیه‌های حقوقی پیش از دادگاه توافق کرده‌اند، این به معنای پیش نمایش استدلال‌هایی است که سناتورها طی روزهای آینده در جلسات استیضاح خواهند شنید.

بر این اساس قرار است در جلسه استیضاح مدیران مجلس نمایندگان طی حداکثر 16 ساعت و دو روز ادله خود را به دادگاه ارائه کنند و پس از آن تیم حقوقی ترامپ به همین اندازه فرصت خواهند داشت تا ادله خود را مطرح و از آن دفاع کنند؛ پس از آن سناتورها زمان خواهند داشت تا سوالات خود را به صورت کتبی از هر دو طرف دادگاه بپرسند. بنا به درخواست مدیران، جلسه‌ای برای مناظره و رای گیری در مورد تماس با شاهدان هم برگزار خواهد شد.

شومر روز دوشنبه اعلام کرده بود: ما در حال تصویب راه حلی هستیم که مورد توافق همه طرفین قرار گرفته است؛ مدیران مجلس، مشاور رییس‌جمهوری پیشین، میچ مک کانل و خود من که این توافق دادرسی استیضاح ترامپ را به صورت منصفانه، صادقانه و دو طرفه تضمین خواهد کرد. در رابطه با ارتباط مستقیم با شاهدان هم از حاضران رای گیری خواهد شد.

میچ مک کانل رهبر اقلیت سنا هم روز گذشته توافق حاصل شده را تحسین و عنوان کرد: روند تعیین شده مسیری صحیح است که منافع هر دو طرف را حفظ می‌کند. این روند به سناتورها به عنوان هیات منصفه فرصت کافی خواهد داد تا پرونده را بررسی و استدلال‌های مطرح شده را مورد بازبینی قرار دهند.

همزمان با آغاز دادگاه، مدیران مجلس استیضاح قصد دارند پرونده خود را در معرض دید عموم و 100 سناتوری قرار دهند که در دادگاه استیضاح حضور می‌یابند. این جلسه قرار است با تکیه بر فیلم‌های ویدیویی موجود از روز ششم ژانویه که در کنگره شورش ایجاد شد و ارائه جزییاتی که از دیدگاه آنها موجب تحریک آشوب‌گران از سوی ترامپ شده مانور دهند.

این در حالی است که محکومیت ترامپ با دو سوم آرای سنا امری دور از ذهن به نظر می‌رسد. این پرونده به عنوان نخستین گزارش دقیق عمومی درباره چگونگی متوقف کردن آشوبگران به صورت موقت پس از تایید ریاست جمهوری بایدن در کنگره شناخته می‌شود. این در حالی است که تیم حقوقی ترامپ قصد دارد استدلال کند که ترامپ اغتشاش‌گران را تحریک نکرده و محاکمه و استیضاح فردی که دوران ریاست جمهوری‌اش به پایان رسیده آن هم بدون آنکه فرصت دفاعی به وی داده شود، غیرقانونی است.

تئاتر سیاسی در برابر شاهدان عینی

روز دوشنبه تیم حقوقی ترامپ در بیانیه‌ای دموکرات‌ها را که خواهان استیضاح وی شده‌اند به برگزاری «تئاتر سیاسی» متهم کرد.  استدلال آنها این بود که با توجه به آنکه ترامپ دیگر ریاست جمهوری را در اختیار ندارد، این استیضاح غیرقانونی است. آنها عنوان کرده‌اند: این تنها تلاش خودخواهانه یک رهبر دموکراتیک در مجلس پس از احساس وحشت و آشفتگی بود که همه طیف‌های سیاسی را در روز ششم ژانویه تحت تاثیر قرار داد.

این بیانیه تاکید می‌کند: رییس مجلس و همراهانش به جای اقدام برای تسکین مردم و یا حداقل پیگرد قانونی قانون شکنانی که روز ششم ژانویه به کنگره حمله کردند، تلاش کرده‌اند تا بی مهابا هرج و مرج‌های ایجاد شده را به خاطر منافع سیاسی خود نادیده بگیرند.

خلاصه حقوقی ۷۵ صفحه‌ای وکلای ترامپ در پاسخ اولیه آنها به روند استیضاح در مجلس هفته گذشته منتشر شد. آنها استدلال کرده‌اند که برگزاری این دادگاه بر خلاف قانون اساسی است و ترامپ آشوبگران را تحریک نکرده و تنها سخنرانی‌هایی درباره تقلب گسترده در انتخابات انجام داده است. تیم ترامپ همچنین استدلال می‌کند که اظهارات وی در روز ششم ژانویه خطاب به طرفدارانش در رابطه با «جنگیدن» در واقع در معنای مجازی بوده است. امری که به هیچ عنوان تشویق به اعمال خشونت آمیز نبوده و نمی‌تواند باشد.

مدیران مجلس نمایندگان اما در پاسخ و در متنی 5 صفحه‌ای، پیش از محاکمه به وکلای ترامپ پاسخ دادند که سخنرانی ترامپ در روز ششم ژانویه تشویق به تحریک آشوبگران بوده است. آنها همچنین استدلال کرده‌اند که اعتماد ترامپ به متمم اول کاملا بی اساس بوده و این مساله قابل اثبات است که هر آنچه وی در رابطه با تقلب انتخاباتی گفته، کاملا دروغ بوده است. شواهد و رفتارهای ترامپ هیچ عذر و دفاع معتبری برای وی باقی نگذاشته و تلاش‌ها برای فرار او از پاسخگویی کاملا بی فایده است.

در جریان نخستین جلسه استیضاح ترامپ، سناتورها در طول بحث‌های طولانی پشت میزهای خود می‌نشستند، اما در استیضاح دوم به دلیل همه گیری ویروس کرونا و حفظ فاصله اجتماعی هیچ کدام از سناتورها موظف به حضور تمام وقت نخواهند بود، اگرچه برای رای‌گیری همه سناتورها باید در صحن حضور داشته باشند.

استیضاح بعید است

در آستانه برگزاری دادگاه استیضاح، به نظر می‌رسد اطمینان کافی در مورد نتیجه نهایی وجود نداشته باشد. برای تکمیل روند استیضاح علاوه بر همه آرای نمایندگان دموکرات، نیاز به ۱۷رای نماینده جمهوری‌خواه است، این در حالی است که ماه گذشته در جریان رای گیری در مورد روند استیضاح، تنها ۵نماینده جمهوری‌خواه موافقت خود را با آن اعلام کردند.

سناتور پت تومی از ایالت پنسیلوانیا در این باره به سی‌ان‌ان گفت: به نظرم تکمیل روند استیضاح بسیار دور از ذهن می‌آید.

تومی یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه است که نمایندگان دموکرات امیدوارند در روند استیضاح به آنها ملحق شود. دیگر سناتورهای جمهوری‌خواهی که نمایندگان دموکرات به آنها امید بسته‌اند عبارتند از: سوزان کالینز از مین، لیزا مورکوفسکی از آلاسکا، میت رامنی از یوتا و بن ساسی از ایالت نبراسکا. مشخص نیست آیا جمهوری‌خواهان دیگری برای پیوستن به صف استیضاح کنندگان خواهند پیوست یا خیر؟

پرونده دموکرات‌ها در این دادگاه اساسا بر ویدیوی آشوب‌ها در روز ششم ژانویه، اظهارات آنها که در کیفرخواست‌های بعدی ارائه می‌شود که مرتبط با چگونگی الهام گرفتن از ترامپ برای حمله به کنگره است و تلاش برای جلوگیری از انتقال مسالمت آمیز قدرت استوار خواهد بود. آنها همچنین بر ادعاهای بی اساس ترامپ در مورد تقلب در انتخابات که اصلا پیش از برگزاری انتخابات مطرح شده بود، تمرکز خواهند کرد.

جمهوری‌خواهان و تلاش برای دفاع از ترامپ

تیم ترامپ هفته گذشته در پرونده قانونی خود استدلال کرده است که سخنرانی وی با اصلاحیه اول محافظت خواهد شد، چرا که وی آشوبگران را تحریک به حمله و شورش نکرده است. اما بحث بزرگتری که وکلای ترامپ قصد مطرح کردن آن را دارند و جمهوری‌خواهان در جلسه به آن اشاره خواهند کرد این است که دادرسی یک مقام سابق مطابق قانون اساسی نیست.

این در حالی است که چارلز کوپر، وکیل جمهوری‌خواه در یادداشتی برای وال استریت ژورنال در این رابطه نوشته است: قانون اساسی مانع محاکمه یک مقام سابق نیست. سناتورها باید یکبار دیگر در دیدگاه خود تجدیدنظر کرده و در مورد رفتار نامناسب دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق قضاوت کنند.

سناتورهایی که به نفع ترامپ در دادگاه حضور می‌یابند عبارتند از: جیم جوردن از ایالت اوهایو، لی زلدین از نیویورک، الیس استفانیک از نیویورک، مایک جانسون از لوییزیانا و اندی بیگز از آریزونا.