۰ نفر

بایدن دادن امتیازات محدود به ایران را بررسی می‌کند

۲۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۱۶
کد خبر: 504649
بایدن دادن امتیازات محدود به ایران را بررسی می‌کند

منابع آگاه اعلام کردند دولت آمریکا در حال بررسی اعطای امتیازات محدود به ایران و بازگرداندن تهران به میز مذاکره است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، دولت آمریکا در نظر دارد در راستای پیروی از سیاست چماق و هویج، با پاداش‌های کوچک از ایران بخواهد برنامه هسته‌ای خود را دوباره تعطیل کرده و درباره برنامه موشکی و موضوعات منطقه‌ای پای میز مذاکره بیاید.

بر این اساس، سه منبع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کردند: دولت بایدن در حال بررسی تمامی گزینه‌ها برای ترغیب ایران به مذاکره است. یکی از این گزینه‌ها این است که دو طرف گام‌های کوچکی برداشته و راه برای مذاکره هموار کنند.

این منابع افزودند: یکی از طرح‌های دولت بایدن تسهیل محدود تحریم‌ها و انتفاع کم اقتصادی ایران از برداشته شدن بخش کوچکی از تحریم هاست نه همه آن تا تهران برای مذاکره درباره مسائل دیگر پای میز مذاکره بیاید. دولت آمریکا به طور جدی در حال فکر کردن بر روی دادن امتیازات محدود موقت به ایران است.

با این حال، این منابع تاکید کردند: اگر آمریکا به این جمع بندی برسد که بازگشت به پایبندی کامل به برجام زمان زیادی طول می‌کشد، رویکرد متعادل تری را در پیش خواهد گرفت.

پیشتر مقامات آمریکایی تاکید کرده بودند تا زمانی که تهران به تمامی تعهدات خود ذیل برجام بازنگردد، واشنگتن به این توافق باز نخواهد گشت. این درحالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد. استراتژیست های آمریکایی به دنبال آن هستند که تمامی برگ های برنده ای که ایران در حال حاضر در دست دارد را از این کشور بگیرند و برداشته شدن تحریم های ایران را منوط به مسائلی خارج از برجام مانند از بین رفتن برنامه موشکی ایران، بازرسی از مراکز نظامی، توقف دائمی غنی سازی در داخل کشور، و محدود کردن آزادی عمل ایران در منطقه کنند.