۰ نفر

بورل؛

هدف نهایی اتحادیه اروپا اجرای کامل برجام است

۱۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۲۴
کد خبر: 503485
هدف نهایی اتحادیه اروپا اجرای کامل برجام است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تغییر وضعیت برجام از فشار حداکثری به دیپلماسی حداکثری را خواستار شد.

به گزارش شبکه الجزیره، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بازگشت به اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران را هدف نهایی بروکسل عنوان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، جوزپ بورل که در مسکو به سر می‌برد، در اظهاراتی اعلام کرد اجرای کامل برجام هدف نهایی است که اتحادیه اروپا آن را دنبال می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا متذکر شد توافق هسته‌ای ایران باید از سیاست فشار حداکثری به سیاست دیپلماسی حداکثری تغییر وضعیت یابد.

اخیرا نیز پیتر استانو،  سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بدون اشاره به بدعهدی‌های طرف اروپایی و تحریم‌های آمریکا، مدعی شد این اتحادیه همواره مشتاق بازگشت آمریکا و ایران به توافق هسته‌ای برجام بوده‌ است و باید راهی برای آن پیدا کند. او در بخشی از سخنان خود گفت: مصمم به همکاری با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران هستیم و در این باره ضروری است که راهی را برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای پیدا کنیم.

دولت دونالد ترامپ در می ‌سال ۲۰۱۸ در اقدامی یکجانبه توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام را به بهانه‌های واهیِ نقض آن از سوی ایران زیر پا گذاشت. پس از آن کمپین غیرانسانی فشار حداکثری را با محوریت تروریسم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به ‌راه انداخت تا از این روزنه بساط مذاکرات نمایشی را در جهت حصول نیات خود فراهم کند؛ تیری که به‌رغم تشدید تحریم‌ها به سنگ خورد.

حال با تغییر دولت در واشنگتن همگان به نظاره نشسته‌اند تا ببینند سرنوشت توافق هسته‌ای ایران در دوره جو بایدن که مدعی بازگشت به برجام و مذاکره با ایران بود، چه خواهد شد.

دولت بایدن از مدت‌ها پیش از روی کار آمدن داعیه بازگشت به برجام را سر داده است ولی در تمامی موارد با نادیده گرفتن بدعهدی دولت پیشین، بازگشت ایران به تعهدات برجامی و نیز لحاظ شدن برنامه موشک‌های بالستیک و اقدامات منطقه‌ای جمهوری اسلامی را شرط پیوستن دوباره واشنگتن به این توافق عنوان کرده است.