۰ نفر

بنا بر اظهارات منابع آگاه؛

«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران می‌شود

۱۰ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۱۷
کد خبر: 501683
«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران می‌شود

دو مقام آگاه اعلام کردند که رئیس جمهور جدید آمریکا یکی از اعضای تیم مذاکره کننده «باراک اوباما» در مورد برنامه هسته ای ایران را به سمت نماینده ویژه آمریکا در امور ایران منصوب می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، دو مقام آگاه بامداد جمعه (به وقت تهران) به خبرگزاری رویترز گفتند که «رابرت مالی» مشاور ارشد و پیشین در حوزه ایران در دولت «باراک اوباما» احتمالاً به زودی به سمت نماینده ویژه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در امور ایران تعیین می‌شود.

یک مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود، گفت انتصاب رابرت مالی که وی را به پیشبرد یکی از حساس‌ترین و به لحاظ سیاسی مورد اختلاف ترین چالشهای سیاست خارجی آمریکا متعهد می‌سازد، به زودی در روز جمعه اعلام می‌شود.

انتشار خبر انتصاب رابرت مالی به این سمت با انتقاد برخی قانونگذاران جمهوریخواه و گروههای حامی اسرائیل روبرو شد که وی را به اتخاذ مواضع نرم در قبال ایران و مواضع سرسختانه در قبال اسرائیل متهم می‌کنند. در مقابل، شماری از کهنه کاران عرصه سیاست خارجی آمریکا در دفاع از رابرت مالی، او را یک دیپلمات محترم و بی طرف می‌دانند.

در واقع این انتصاب، رابرت مالی را در تلاش‌های دولت «جو بایدن» برای احیای توافق با ایران، آن‌هم پس از چهار سال اقدامات تنش آفرین «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا علیه ایران، به یک شخصیت محوری و تأثیرگذار تبدیل می‌کند.

گفتنی است، در جریان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ که به انعقاد «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) منتهی شد، رابرت مالی یکی از اعضای کلیدی در تیم مذاکره کننده «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا بود.

این دیپلمات آمریکایی تاکنون سمتهای گوناگونی در دولت‌های دموکرات اوباما و «بیل کلینتون» رئیس جمهور پیشین آمریکا با تمرکز بر حوزه سیاستگذاری در منطقه خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس عهده دار بوده و در جریان انتخابات ۲۰۲۰ نیز مشاور غیررسمی تیم انتخاباتی بایدن بود. وی اخیراً نیز ریاست گروه بحران بین‌المللی را که یک سازمان غیرانتفاعی با تمرکز بر مناقشات جهانی است، برعهده داشت.