۰ نفر

در دیدار واعظی و مصطفی اف؛

ایران و جمهوری آذربایجان بر توسعه روابط تاکید کردند

۳۰ دی ۱۳۹۹، ۶:۳۰
کد خبر: 499109
ایران و جمهوری آذربایجان بر توسعه روابط تاکید کردند

رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در دیدار دوشنبه شب خود بر ضرورت توسعه و تعمیق مناسبات دو کشور در همه زمینه ها بویژه روابط اقتصادی و تجاری تاکید کرده و تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن توافقات گذشته را خواستار شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،  در دیدار محمود واعظی و شاهین مصطفی اف که پس از برگزاری چهاردهمین نشست اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در تهران، انجام شد، رئیس دفتر رئیس جمهوری با ابراز خرسندی از روند خوب برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور اظهار داشت: روابط تهران – باکو از سال ۹۲ تاکنون در همه زمینه ها رو به توسعه بوده و ۱۳ دیدار روسای جمهوری دو کشور نشان از اراده ایران و جمهوری آذربایجان برای گسترش مناسبات است.

واعظی با  اعلام آمادگی برای میزبانی از سفر رئیس جمهوری آذربایجان به تهران، گفت: تبادل بیش از ۱۰۰ هیات دیپلماتیک در سطح وزیران دو کشور و همچنین امضای بیش از ۴۰ سند همکاری، اقدامات بزرگی است که در روابط دو کشور شاهد آن بوده ایم و روابط اقتصادی و تجاری ایران و جمهوری آذربایجان برغم شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ایجاد شده همچنان ادامه داشته و با رفع موانع رو به افزایش است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به مذاکرات سران سه کشور جمهوری آذربایجان ، ارمنستان و روسیه بعد از مناقشه قره باغ با استقبال از شرایط جدید ایجاد شده در منطقه، اظهار داشت: شرایط جدید می‌تواند زمینه های همکاری‌های چند جانبه بین کشورهای منطقه را ایجاد کنند.

واعظی همچنین از نهایی شدن موافقت نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور خبر داد و افزود: تلاش ما این است که این موافقنامه تا یک ماه دیگر امضا شود که توسعه بیش از پیش همکاری‌های تجاری دو کشور را به همراه خواهد داشت.

رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین با اشاره به ضرورت بازسازی مناطق مرزی آزاد شده جمهوری آذربایجان که از جنگ آسیب دیده اند، تصریح کرد: شرکت‌های ایرانی می‌توانند در این بازسازی حضور گسترده‌ای داشته باشند و ساز و کاری طراحی خواهد شد که شرکت های ایرانی در این بازسازی نقش خوبی ایفا کنند.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان نیز ضمن قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مناقشه قره باغ و حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دوست و همسایه نام برد و بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور در همه زمینه ها بویزه همکاری های اقتصادی و تجاری تاکید کرد.

"شاهین مصطفی اف" برگزاری چهاردهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را بسیار مطلوب توصیف کرد و گفت: با یک هیات ۱۴ نفره در این نشست در قالب هفت کمیته تخصصی زمینه های مختلف همکاری با ایران را بررسی و درمورد اجرای پروژه های مشترک تصمیمات خوبی اتخاذ کردیم.

این مقام جمهوری آذربایجانی با اشاره به امضای توافقنامه صلح با ارمنستان در نشست مشترک دو کشور با روسیه، گفت: مفاد این توافقنامه به پیشنهادی که از سوی ایران برای پایان مناقشه قره باغ ارائه شد بسیار نزدیک است و می‌تواند منافع طرفین را تامین کند.

شاهین مصطفی اف، با رد شایعات مطرح شده مبنی بر نادیده گرفته شدن منافع ایران با  احداث خط آهن جمهوری آذربایجان – نخجوان، تاکید کرد: با احیای این خط آهن منافع ۶ کشور ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، روسیه، ترکیه و گرجستان تامین خواهد شد و این کشورها می توانند از طریق این خط آهن به یکدیگر متصل شده و همکاری های تجاری خود را گسترش دهند.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان همچنین تاکید کرد: با نهایی شدن و امضای سند تعرفه تجارت ترجیحی دو کشور، شاهد توسعه همکاری های اقتصادی  وتجاری ایران و جمهوری آذربایجان خواهیم بود و تسریع در اجرای سریعتر پروژه های مشترک از جمله سد خدا آفرین و توسعه همکاری های صنعتی میان دو کشور بویژه حضور و مشارکت شرکت های ایرانی در بازسازی مناطق آزاد شده آسیب دیده از جنگ را با جدیت دنبال می کنیم.