با وجود اینکه ترامپ در سال‌های ریاست‌جمهوری خود تعرفه‌های شدیدی را بر روی کالاهای وارداتی چین وضع کرد، نتوانست در این جنگ تجاری پیروز میدان شود.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش بلومبرگ، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، درحالی که سال 2018 آغاز به اعمال تعرفه‌ها روی حدود 360میلیارد دلار واردات از چین کرد، در توییتر خود گفت: "جنگ‌های تجاری خوب بوده و پیروزی در آنها آسان است." مشخص شد که وی در هر دو مورد اشتباه کرده است.

در سال 2016، ترامپ قول داد که خیلی سریع کسری تجارت کالاهای ایالات متحده با چین را "معکوس کند". با این حال از آن زمان این فاصله افزایش یافته و در 11ماه منتهی به نوامبر سال گذشته به 287میلیارد دلار رسیده است.

حتی پیش از اینکه ویروس کرونا میلیون‌ها آمریکایی را آلوده کند و شدیدترین رکود اقتصادی را از زمان رکود بزرگ به وجود آورد، چین در برابر تحریم‌های تعرفه‌ای ترامپ مقاومت کرد. زمانی که چین این ویروس را تحت کنترل درآورد، تقاضا برای تجهیزات پزشکی و ابزار دورکاری، سبب گسترش مازاد تجاری آن با آمریکا، به رغم وضع انواع مالیات‌ها شد.

درحالی که تنش‌های تجاری میان دو قدرت اقتصادی بزرگ دنیا توسط ترامپ آغاز نشد، وی با تعرفه‌ها و تحریم‌های بی‌سابقه شرکت‌های فناوری، این جنگ را گسترش داد. این رویکرد سخت‌گیرانه‌تر، آنطور که او امیدوار بود پیش نرفت.

مری لاولی، استاد اقتصاد در دانشگاه سیراکیوز گفت: "چین برای اقتصاد جهان بسیار بزرگ و بیش از حد مهم است که شما فکر کنید می‌توانید آن را مانند یک عروسک کاغذی برش دهید."

در نمودار ارائه شده، مازاد تجاری چین با آمریکا را مشاهده می‌کنید؛

جنگ تجاری