۰ نفر

سازمان ملل از آشتی قطر و عربستان سعودی استقبال کرد

۱۶ دی ۱۳۹۹، ۲۲:۲۸
کد خبر: 495826
سازمان ملل از آشتی قطر و عربستان سعودی استقبال کرد

دبیرکل سازمان ملل متحد از بازگشایی مرزهای عربستان سعودی و قطر بر روی یکدیگر استقبال کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد از توافق قطر بر سر عادی‌سازی روابط و بازگشایی مرزها استقبال کرد.

شبکه الجزیره قطر سه شنبه شب گزارش داد که گوترش از اقدام دوجانبه قطر و عربستان سعودی در بازگشایی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی استقبال کرده است.

قطر و عربستان سعودی و سه کشور متحد ریاض (امارات، بحرین و مصر) بعد از بیش سه سال بود که به دلیل برخی از اتهام‌ها محور سعودی علیه قطر روابط خود را قطع کرده و تحریم‌هایی علیه این کشور وضع کردند. این کشور دیروز و امروز مصالحه کردند و نشست سران شورای همکاری خلیج فارس عربستان برای اولین بار بعد از سه سال و هفت ماه برگزار شد.

امیر قطر امروز در بدو ورود مورد استقبال خیلی گرم محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی قرار گرفت و آن دو بعد از نشست امروز، با سوار بر خودروی شخصی بن سلمان، از مناطق باستانی استان «العُلا» (شمال غرب عربستان) دیدن کردند.

تمیم بن حمد آل ثانی بعد از این نشست طی تلگرافی به پادشاهی سعودی از او بابت برگزاری این نشست و ایجاد فضای برادرانه در این نشست تقدیر و ابراز امیدواری کرد که نشست امروز برای مردم کشورهای حوزه خلیج فارس خیر و برکت داشته باشد.

روابط چهار کشور عربی عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین با قطر به دنبال اولین سفر خارجی رئیس جمهور آمریکا در سال ۹۶ (۵ ژوئن ۲۰۱۷) به ریاض و اتهام‌های چهار کشور یادشده علیه دوحه قطع شد و تلاش‌های آمریکا تا طی این مدت برای حل این بحران تأثیری نداشت تا اینکه آمریکا کشورهای مذکور را برای آشتی تحت فشار قرار داد.