۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چهارمین انتخابات اسراییل در دو سال/ شانس بیشتر حزب لیکود برای پیروزی در انتخابات

۱۴ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۳۰
کد خبر: 495143
چهارمین انتخابات اسراییل در دو سال/ شانس بیشتر حزب لیکود برای پیروزی در انتخابات

دولت اسراییل پس از آنکه پارلمان این کشور در ضرب الاجل تصویب بودجه 2021 موفق نشد، بار دیگر سقوط کرد، بر این اساس چهارمین انتخابات اسراییل در طول دو سال، احتمالا 23 مارس سال 2021 برگزار خواهد شد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌ان، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل و بنی گانتز شریک ائتلافی سابق او پس از این تلاش کردند تا یکدیگر را مقصر سقوط دولت هفت ماهه خود بدانند. نتانیاهو بلافاصله پس از انتشار این خبر عنوان کرد: دو حزب آبی و سفید از توافقنامه خود برای اصلاح توافق اصلی ائتلاف خارج شدند و همین امر ما را به انتخابات غیرضروری هدایت کرد. ما در شرایطی نیستیم که به یک انتخابات دیگر وارد شویم، اگرچه از برگزاری انتخابات واهمه‌ای نداریم چرا که پیشاپیش خود را پیروز می‌دانیم.

گانتز هم در مقابل با اشاره به اتهامات مالی نتانیاهو عنوان کرد: متاسفم که در این شرایط نخست وزیر سرگرم جلسات محاکمه خود به جای منافع عمومی، ثبات و توانبخشی اقتصادی است.

پس از برگزاری سه انتخابات بی نتیجه و با آغاز موج اول شیوع ویروس کرونا، گانتز در ماه آوریل گذشته موافقت کرد که به عنوان یک دولت ائتلاف اضطراری به نتانیاهو بپیوندد. این توافق در حالی ایجاد شد که همان زمان هم پرونده فساد مالی نتانیاهو در حال بررسی بود.

بر اساس این توافق قرار بود سمت نخست وزیری بین رهبر دو حزب جابجا شود، در حالی که 18 ماهه نخست را نتانیاهو در مسند قدرت بود، پس از آن قدرت به گانتز می‌رسید. تنها مانعی که در مسیر این معامله به وجود آمد آن بود که نمایندگان مجلس اسراییل نتوانستند پیش از موعد مقرر در نیمه شب 22 دسامبر لایحه بودجه ارائه شده را تصویب کنند.

سرنوشت دولت پس از تصویب بودجه ناکام در کنست (پارلمان اسراییل) به سمت و سوی انتخاباتی دیگر کشیده شد که عملا چهارمین انتخابات اسراییل در طول دو سال خواهد بود.

یار لاپید رهبر مخالفان که در انتخابات گذشته در کمپین گانتز حمایت می‌کرد پس از ائتلاف گانتز با نتانیاهو حمایت خود را از وی پس گرفت و خطاب به نتانیاهو عنوان کرد که وی در شرایط شیوع فجیع کرونا به چیزی جز چرخش قدرت و ابقا در سمت نخست وزیری اهمیت نمی‌دهد.

در پایان این نکته گفتنی است که نظرسنجی‌ها حاکی از برتری حزب لیکود –حزب متبوع نتانیاهو- در مسیر کسب بیشترین تعداد کرسی کنست در انتخابات آتی اسراییل است.