۰ نفر

وزیر امور خارجه روسیه مدعی شد؛

استفاده ابزاری غرب از کرونا

۱۱ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۱۰
کد خبر: 494410
استفاده ابزاری غرب از کرونا

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که کشورهای غربی تلاش می کنند از وضعیت پیرامون شیوع همه گیر ویروس کرونا در جهت منافع خود علیه دیگر کشورها سوءاستفاده سیاسی و ابزاری کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، لاوروف در مصاحبه با خبرگزاری های روسی تصریح کرد: کشورهای غربی از وضعیت پیرامون شیوع کرونا برای مجازات دولت های به نظر آنها  «نامطلوب» استفاده می کنند و به درخواست ها حتی برای لغو بخشی از تحریم ها که وضع اپیدمیولوژی در این کشورها را دشوار می کند،  برای مدتی محدود نیز توجه نمی کنند.  

 وی افزود: روسیه در سال ۲۰۲۰ به کشورهای آسیب دیده از شیوع همه گیر ویروس کرونا در فرمت دوجانبه و از طریق سازمان های مربوطه کمک کرد و آماده برای همکاری بیشتر برای رفع پیامدهای این بلای مشترک برای بشریت است.

لاوروف گفت: فرق ما با شماری از کشورهای غربی در همین رویکرد است که سعی می کنند نه فقط موضوع کاملا انسانی شیوع بیماری کرونا را سیاسی کنند، بلکه از شیوع آن برای مجازات دولت های نامطلوب مورد نظر خود استفاده کنند و درخواست های سازمان ملل برای لغو موقت بخشی از تحریم های یکجانبه را که وضعیت اپیدمیولوژی در این کشورها را پیچیده تر می کند، نادیده می گیرند.  

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: در این رابطه منطقی به نظر می رسد که به رغم وضعیت دشوار، در سالی که گذشت توانستیم همکاریها و روابط دوستانه را با اکثریت کشورهای جهان در موضوعات مختلف گسترش دهیم.

وی ادامه داد: متحدان و شرکای ما در سازمان پیمان امنیت جمعی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، جامعه کشورهای همسود، گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای در بین این کشورها قرار دارند.  

لاوروف تصریح کرد: قدرت روسیه در صلح دوستی و اجرای سیاست خارجی قابل پیش بینی و آمادگی برای همکاری سودمند متقابل با همه شرکا است.  

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه کفت: ما در بازی های ژئوپلیتیکی بی ارزش شرکت نمی کنیم و از نظریه های کهنه شده محدوده و عرصه نفوذ پیروی نمی کنیم. برعکس این نظریه را اجرا می کنیم که مسائل فراملی را می توان فقط با اتحاد و بر اساس اصل همبستگی حل کرد.

وی افزود: در همین حال روسیه برای گفت و گو با شرکای غربی در شرایطی که آنها از سیاست شانتاژ، فشار و اولتیماتوم صرف نظر کنند، آمادگی دارد.