۰ نفر

مک کانل سد راه دموکرات‌ها

۱۱ دی ۱۳۹۹، ۹:۰۱
کد خبر: 494291
مک کانل سد راه دموکرات‌ها

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت مجلس سنای ایالات‌متحده، روز سه‌شنبه ۹ دی ماه مانع تصویب سریع لایحه افزایش کمک‌ مالی به آمریکایی‌ها از ۶۰۰ دلار به ۲ هزار دلار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ این لایحه اما همچنان می‌تواند در آینده و روزی که مک‌کانل انتخاب کند به رای گذاشته شود. چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات‌ها در مجلس سنا، تلاش کرد تغییرات در لایحه چندگانه بودجه را در صحن سنا به رای بگذارد، اما میچ مک‌کانل، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی، با این درخواست مخالفت کرد. یک روز پیش‌تر مجلس نمایندگان آمریکا افزایش مبلغ کمک به آمریکایی‌ها را که درگیر پیامدهای اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا در کشور هستند، با حمایت هر دو حزب تصویب کرده بود.

مک کانل سد راه دموکرات‌ها

رهبران دموکرات‌ها در این مورد موافق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده هستند که اعتقاد دارد مبلغ ۶۰۰ دلار برای هر فرد کمکی ناچیز است. اما بسیاری از سناتورهای جمهوری‌خواه قبلا مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده بودند. «دیوید مورگان» و «سوزان کورنول» در گزارش ۲۹ دسامبر برای رویترز نوشتند، افزایش مبلغ این چک از جمله درخواست‌های ترامپ بود و مورد حمایت دموکرات‌ها هم بود. افزون بر این ترامپ دو خواسته دیگر هم داشت که مورد مخالفت دموکرات‌ها بود. مانور بر سر عدم تصویب این لایحه می‌تواند هر سه این درخواست‌ها یا اقدامات را از میان ببرد و این در حالی است که حدود سه هفته باقی مانده تا ترامپ کاخ سفید را ترک کند. ترامپ اوایل روز سه‌شنبه در توییتی رهبران جمهوری‌خواه را مورد حمله قرار داد و به‌دنبال این بود که بر آنها فشار وارد آورد تا مبلغ چک را افزایش داده و از وتوی لایحه بودجه نظامی از سوی او دفاع کنند زیرا این لایحه حمایت‌های قانونی از رسانه‌های اجتماعی که ترامپ خواهان «دور ریختن» آنهاست را لغو نمی‌کند. ترامپ در توییتی نوشت سنا باید پرداخت‌های بیشتری را در اسرع وقت تصویب کند «مگر اینکه جمهوری‌خواهان آرزوی مرگ داشته باشند». ظاهرا او به پایان انتخابات میان‌دوره‌ای هفته بعد جورجیا اشاره داشت که کنترل سنا را مشخص خواهد کرد.تعداد زیادی از سناتورهای جمهوری‌خواه حامی افزایش مبلغ چک هستند از جمله «دیوید پورود» و «کلی لوفلر» که در رقابت‌های جورجیا در حال مبارزه هستند. اما دیگر جمهوری‌خواهان، که نگران هزینه‌ها برای مالیات‌دهندگان هستند، کاملا با این امر مخالفند. دموکرات‌ها به حمایت خود از چک ۲ هزار دلاری باور دارند و مخالفت جمهوری‌خواهان در جورجیا به آنها کمک خواهد کرد. مک کانل اواخر روز سه‌شنبه لایحه‌ای را مطرح کرد که آن ۲ هزار دلار را به بندی منوط می‌کرد که حمایت‌های قانونی از رسانه‌های اجتماعی را که در لایحه بودجه نظامی آمریکا آمده است،بر هم می‌زد و مورد دیگر هم بررسی امنیت انتخابات بود که مساله‌ای اساسی برای ترامپ بود که بدون هیچ ادله‌ای ادعا می‌کرد در انتخابات تقلب شده و به دلیل این تقلب بایدن از او پیش افتاده است. چاک شومر، رهبر دموکرات سنا، این اقدام را «قماری بدبینانه» توصیف کرد و گفت این لایحه هرگز قانونی نخواهد شد. اکثر دموکرات‌ها قویا با تغییرات قانونی در شرکت‌های بزرگ فناوری مخالفند و از هیچ اقدامی که موجب دادن اعتبار به ترامپ برای زیر سوال بردن انتخابات شود حمایت نمی‌کنند.  به نوشته «مورگان- کورنول»، جمهوری‌خواهان طی دوره ۴ ساله و پرتلاطم ترامپ تا حد زیادی با او همراه بوده‌اند اما رئیس‌جمهور عصبانی است که چرا نمایندگان جمهوری‌خواه و هم‌حزبی‌هایش در راستای ادعاهای دروغین ترامپ در مورد تقلب در انتخابات حمایت تمام‌عیار از وی به عمل نیاورده‌اند و در نهایت انتخابات را به رقیب دموکرات خود واگذاشت. وی همچنین از تلاش جمهوری‌خواهان برای نادیده گرفتن حق وتوی او در لایحه دفاعی و مخالفت آنها با چکی با مبلغ بیشتر به آمریکایی‌ها انتقاد کرده است. ترامپ بسته ۸۹۲ میلیارد دلاری کمکی کرونا را که ۶۰۰ دلار به هر آمریکایی می‌داد روز یکشنبه امضا کرد اما سپس خودش اعلام کرد این رقم بسیار پایین است.

دموکرات‌ها که خواستار اعطای مبالغ بیشتری بودند موجب احیای تلاش‌های ترامپ شدند و همین باعث شد او بار دیگر بگوید که مبالغ بیشتری را در نظر داشت و با رقم فعلی میانه خوبی ندارد. سه‌شنبه شب علاوه بر اینکه لایحه افزایش ۶۰۰ دلار به ۲ هزار دلار مطرح شد، مجلس سنای آمریکا پس از تصمیم دوشنبه شب مجلس نمایندگان وتوی ترامپ درباره لایحه بودجه نظامی آمریکا برای بودجه ۲۰۲۱ را لغو کرد. سنای آمریکا به اتفاق لایحه بودجه نظامی ۷۴۰ میلیارد دلاری (NDAA) را با اکثریت دوسوم آرا تصویب کرد. سنا با رای ۸۴ به ۱۳ که همان اکثریت دوسوم می‌شود توانست وتوی ترامپ را وتو کند. سناتور «جان کرونین»، جمهوری‌خواه، روز جمعه گفت:«امید من این است که آرا آنقدر زیاد باشد که رئیس‌جمهور از تهدید خود برای وتو دست بردارد.» اوایل هفته جاری مجلس نمایندگان با آرای دو حزبی ۳۵۵ به ۷۸ این لایحه را تایید کرد. به نوشته گزارشگران رویترز، این اولین بار است که کنگره حق وتوی ترامپ را لغو می‌کند.