۰ نفر

بعد از اتمام جلسه شورای اروپا با شی جین پینگ؛

چین و اروپا برای سرمایه‌گذاری مشترک توافق کردند

۱۰ دی ۱۳۹۹، ۲۰:۴۱
کد خبر: 494214
چین و اروپا برای سرمایه‌گذاری مشترک توافق کردند

اتحادیه اروپا و چین برای نهایی کردن توافق سرمایه‌گذاری دوجانبه به تفاهم دست پیدا کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مقامات اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) بعد از کنفرانس ویدئویی چارلز میشل، رییس شورای اروپا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رییس ‌جمهور فرانسه با شی جین پینگ، رییس ‌جمهور چین، اعلام کردند کلیات و مسائل اساسی توافق سرمایه‌گذاری مشترک دوجانبه را نهایی کرده‌اند.

در بیانیه اتحادیه اروپا بعد از اتمام این جلسه، آمده است: بعد از مذاکرات فشرده توسط کمیسیون اروپا، اتحادیه اروپا و چین مذاکرات اساسی برای رسیدن به "توافق جامع سرمایه‌گذاری" را نهایی کردند. این، تعهدات مطرح‌شده در نشست اتحادیه اروپا و چین در آوریل ۲۰۱۹ را محقق می‌کند. در آن نشست دو طرف توافق کردند مذاکرات را تا پایان سال ۲۰۱۹ خاتمه دهند.

یک مقام در وزارت بازرگانی چین گفت پکن و اتحادیه اروپا به توافقی دست پیدا کردند که به آن‌ها اجازه می‌دهد به بازار‌های یکدیگر دسترسی داشته باشند.

بر اساس اعلام رسانه‌ها مذاکرات بر سر این توافق سرمایه‌گذاری از سال ۲۰۱۳ شروع شده است و اجرایی شدن آن دست‌کم یک سال دیگر زمان خواهد بود.

خبرگزاری شین‌هوا چین به نقل از رییس ‌جمهور این کشور نوشت این توافق سرمایه‌گذاری، فضای بهتری برای سرمایه‌گذاری میان طرف‌های چینی و اروپایی فراهم می‌کند.

اورزولا فن درلاین، رییس کمیسیون اروپا در پیامی توییتری در این باره نوشت: امروز اتحادیه اروپا و چین مذاکرات کلی در خصوص توافق سرمایه‌گذاری را نهایی کردند.

وی افزود: ما از تجارت استقبال می‌کنیم، اما خواستار دوجانبه گرایی، حفظ ارزش‌ها و رعایت قوانین منصفانه هستیم.

این خبر در حالی است که پس از مدت‌ها مذاکره درازمدت میان انگلیس و اتحادیه اروپا، روز پنج شنبه ۲۴ دسامبر توافق تجاری میان بروکسل و لندن در دوران پسابرگزیت نهایی شد.

اتحادیه اروپا و انگلیس ماه‌هاست مفاد روابط تجاری دو جانبه پس از خروج لندن از اتحادیه اروپا را بر سر میز مذاکره دارند. این مذاکرات قریب به ۱۱ ماه پس از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا سرانجام نتیجه داد.