۰ نفر

هشدار بایدن از ماه‌های سخت آینده ناشی از کرونا

۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱:۵۸
کد خبر: 493964
هشدار بایدن از ماه‌های سخت آینده ناشی از کرونا

رئیس جمهوری منتخب آمریکا هفته‌ها و ماه‌های آینده را یک دوره زمانی بسیار دشوار برای این کشور توصیف کرد و گفت شاید سخت‌ترین دوره از همه‌گیری در پیش است. می‌دانم که شنیدن آن سخت است اما این حقیقت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، جو بایدن در اظهاراتی که درباره آخرین وضعیت همه‌گیری کووید-۱۹ در آمریکا مطرح کرد، با اشاره به کشف و تولید واکسن، افزود: از آنجا که ما یکی از سخت ترین سال ها را به عنوان یک ملت به پایان رساندیم ، من نسبت به آینده خوشبین هستم.

وی ادامه داد: واکسن‌هایی که کشف و تولید شده‌اند، امید زیادی به ما می‎‌دهند. اقتصاد ما آماده بازگشت و احیا است و من می‌توانم بازگشت به حالت عادی را در سال آینده ببینم.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا اضافه کرد: من همچنین فرصت‌های باورنکردنی کشور را در سال‌های آینده در ایجاد شغل، در انرژی پاک ، برابری نژادی و موارد دیگر می‌بینم.

بایدن با تاکید بر اینکه باید در مبارزه با این همه‌گیری کمر همت را بست، ادامه داد: ما باید توصیه‌ها را برای کاهش سرعت انتشار ویروس حتی با دقت بیشتری دنبال کنیم و هر یک از ما برای محافظت از خود ، خانواده و هموطنان آمریکایی خود باید آنچه می‌توانیم انجام دهیم.
وی اضافه کرد: اوضاع، قبل از بهتر شدن بدتر خواهد شد. در سپتامبر، ما از نقطه عطف ۲۰۰ هزار مرگ و میر عبور کردیم. در آن زمان، هشدار دادم که قبل از پایان دولت ترامپ در ژانویه شاهد ۴۰۰ هزار مورد مرگ خواهیم بود. منتقدان گفتند من بیش از حد هشدار دهنده و منفی‌گرا هستم.
رئیس جمهوری منتخب آمریکا اظهار کرد: واقعیت این است ، به نظر می‌رسد که ما به آن نقطه عطف تلخ خواهیم رسید. ما اکنون از ۳۳۰ هزار مرگ عبور کردیم. ما به طور متوسط روزانه تقریبا ۲ هزار و ۲۰۰ نفر فوتی داریم - این بدان معناست که در ماه‌های آینده ده‌ها هزار زندگی دیگر نیز از دست خواهد رفت.
بایدن با محتمل دانستن تعطیلی دوباره کشور یادآور شد: بنابراین ما باید پیش‌بینی کنیم که موارد ابتلا در ایام تعطیلات ژانویه افزایش داشته باشد و تعداد جان‌باختگان در ماه فوریه فزونی یابد.
وی با بیان اینکه تا اواخر ماه مارس شاهد بهبود وضعیت نخواهند بود، تصریح کرد: زمان زیادی طول می‌کشد تا برنامه پاسخ کووید ما بتواند پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

عقب ماندگی دولت ترامپ در توزیع واکسن

رئیس جمهوری منتخب آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از دولت ترامپ در توزیع به موقع و سریع واکسن کرونا، گفت: همانطور که مدتها بود می‌ترسیدم و هشدار می‌دادم ، تلاش برای توزیع و تجویز واکسن آن‌طور که باید، پیشرفت نمی‌کند.
بایدن افزود: هفته پیش دولت ترامپ پیشنهاد داد که ۲۰ میلیون آمریکایی می‌توانند تا پایان دسامبر واکسینه شوند، درحالی که تنها چند روز از دسامبر باقی است و ما تاکنون تنها چند میلیون نفر را واکسن زده‌ایم. با سرعتی که این برنامه واکسیناسیون اکنون در حال حرکت است، واکسیناسیون مردم آمریکا سال‌ها و نه ماه‌ها طول می‌کشد.
وی درعین حال خاطرنشان کرد وعده می‌دهد در ۱۰۰ روز نخست دولت خود، ۱۰۰ میلیون آمریکایی واکسن دریافت کرده باشند.
رئیس جمهوری منتخب آمریکا با بیان اینکه اگر کنگره بودجه را تامین کند، می‌توانیم این هدف باورنکردنی را برآورده کنیم، گفت: افزایش ۵ تا ۶ برابر سرعت فعلی به ۱ میلیون تزریق در روز نیاز دارد. اما حتی با این پیشرفت ، حتی اگر سرعت واکسیناسیون را به ۱ میلیون تزریق در روز برسانیم ، واکسیناسیون اکثریت کشور هنوز ماه‌ها طول می کشد.

تبعیض نژادی در دولت فدرال و جامعه علمی آمریکا

بایدن با تاکید بر اینکه از زمین و زمان برای حرکت در مسیر درست بهره خواهد برد، گفت: من طبق قانون تولید دفاعی، از توان خود برای استفاده از صنایع خصوصی برای تسریع در ساخت مواد مورد نیاز واکسن استفاده خواهم کرد.
وی با اشاره به اینکه در جامعه سیاهپوستان، لاتین‌تبارها و بومیان آمریکایی نسبت به واکسن تردید وجود دارد، گفت: دولت فدرال و جامعه علمی در طول تاریخ با این بخش از جامعه ما با صداقت و شایستگی رفتار نکرده است، به همین دلیل ما یک کارزار گسترده آموزش عمومی برای افزایش پذیرش واکسن راه‌اندازی خواهیم کرد.
رئیس جمهوری منتخب آمریکا تاکید کرد: ما  می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که واکسیناسیون رایگان است.

تاکید بر استفاده از ماسک

بایدن، مردم آمریکا را به هوشیاری در قبال این بیماری دعوت کرد و گفت: به عنوان بخشی از چالش ۱۰۰ روزه خود، از مردم آمریکا می‌خواهم که در ۱۰۰ روز اول مدیریت من نه به عنوان بیانیه سیاسی ، بلکه به عنوان یک وظیفه میهنی ماسک بزنند.
وی با انتقاد از رفتار دولت فعلی آمریکا در قبال استفاده از ماسک، افزود: استفاده از ماسک در این کشور مساله ای تفرقه‌انگیز بوده است اما کووید در ایالات قرمز و به طور یکسان در ایالات رنگ آبی قاتل است. بنابراین - من همه شما را تشویق می کنم - ماسک بزنید.
رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه در صورت استفاده از ماسک بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار زندگی نجات خواهند یافت، خطاب به مردم آمریکا گفت: ماسک بزنید، فاصله اجتماعی را رعایت کنید، دستهایمان را بشوییم. از اجتماعات بزرگ داخل منزل خودداری کنیم.