۰ نفر

آلمان اعلام کرد؛

تصویب توافقنامه تجاری میان اروپا و انگلیس

۹ دی ۱۳۹۹، ۲۱:۴۸
کد خبر: 493925
تصویب توافقنامه تجاری میان اروپا و انگلیس

آلمان به عنوان رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا اعلام کرد که دولت‌های این اتحادیه روز سه‌شنبه توافقنامه تجاری با انگلیس را تصویب کردند.

به گزارش رویترز، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در توئیتی نوشت: خوشحالم که همه ۲۷ عضو اتحادیه اروپا این توافق را تصویب کردند. نیروهایمان را جمع کردیم و موفق شدیم که از شروع یک سال پر هرج و مرج جلوگیری کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سند همکاری‌های انگلیس و اتحادیه اروپا در دوره پسابرگزیت پنجشنبه گذشته پس از نزدیک به ۱۰ ماه مذاکرات طاقت فرسا و نفس‌گیر تایید شد.

متن کامل این سند که شامل یک هزار و ۲۴۶ صفحه‌ از توافقات ۲ طرف در زمینه همکاری‌های انرژی هسته‌ای، تبادل اطلاعات طبقه‌بندی شده و مجموعه‌ای از اعلامیه‌هایی است که شنبه گذشته منتشر شد و اینک باید به تائید پارلمان‌های انگلیس و اتحادیه اروپا برسد.

دوشنبه سفیران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا آن را به اتفاق آراء تائید کرده تا راه برای اجرای موقت آن از سال جدید میلادی (۱۲ دی) باز شود. نمایندگان مجلس انگلیس هم قرار است فردا (چهارشنبه) درباره توافق بدست آمده رای‌گیری کنند.

توافق به دست آمده به این معناست که از ساعت ۲۳ شامگاه ۳۱ دسامبر، زمانی که انگلیس اتحادیه گمرکی و بازار واحد اتحادیه اروپا را ترک می‌کند؛ صادرات و واردات بین ۲ طرف همچنان بدون تعرفه‌های گمرکی ادامه می‌یابد.

این توافق همچنین تصریح می‌کند که هرگونه سرمایه‌گذاری و همکاری‌های تجاری میان ۲ طرف نیازمند رعایت شرایط برابر در بازار و نیروهای انگلیسی و اروپایی است؛ با این تفاوت که انگلیس دیگر ملزم به رعایت قوانین اتحادیه اروپا نخواهد بود.

در خصوص خدمات مالی هم ۲ طرف توافق کردند که فضای مطلوبی را برای توسعه همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایجاد کنند.

انگلیس پس از این ملزم به رعایت قوانین اتحادیه و احکام دیوان دادرسی اروپا نخواهد بود و در صورت بروز اختلاف نیز دیوان دادرسی اروپا مرجع حل اختلاف نیست.

۲ طرف به شهروندان یکدیگر اجازه استفاده از تامین اجتماعی و خدمات درمانی داده و حمل و نقل هوایی کم و بیش مانند قبل ادامه خواهد داشت. انگلیس مقررات و استانداردهای اتحادیه اروپا را در زمینه تولیدات خود رعایت خواهد کرد و ۲ طرف مدارک حرفه‌ای یکدیگر را شناسایی خواهند کرد.

انگلیس در مورد صدور روادید موقت، اتحادیه اروپا را به عنوان یک بلوک فرض کرده ولی این شامل اعضای آینده اتحادیه نخواهد بود. دولت انگلیس این حق را دارد که در آینده تصمیم بگیرد آیا شهروندان اروپا برای بازید موقت نیاز به ویزا دارند.