۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نکات اساسی معامله برگزیت/ انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر چه مواردی معامله کردند؟

۷ دی ۱۳۹۹، ۲۰:۳۲
کد خبر: 493310
نکات اساسی معامله برگزیت/ انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر چه مواردی معامله کردند؟

تنها در فاصله چند روز باقی مانده تا پایان سال ۲۰۲۰، انگلیس و اتحادیه اروپا پنجشنبه گذشته معامله پیش از تکمیل روند برگزیت را نهایی کردند، معامله‌ای که تاثیر زیادی بر روی زندگی روزمره و روابط آینده انگلیس با دیگر کشورها خواهد داشت.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ معامله برگزیت با اتحادیه اروپا که در 6 بخش شامل تجارت، مسافرت، ماهیگیری، دیوان عدالت اروپا، امنیت و مطالعات آمده، توافقنامه‌ای 1200 صفحه‌ای است که در زیر به نکات اساسی آن به صورت خلاصه اشاره شده است.

تجارت

هیچگونه هزینه اضافی برای معامله کالا (تعرفه) یا محدودیت در میزان کالای قابل معامله (سهمیه) برای طرفین از ابتدای ژانویه وجود نخواهد داشت.

با این وجود بررسی‌های اضافه از جمله کنترل ایمنی و اعلامیه‌های گمرکی در مرزها انجام خواهد شد بنابراین مشاغل وابسته به امور حمل و نقل از اتحادیه اروپا و به اتحادیه اروپا در این مسیر باید آماده ارائه خدمات باشند.

در رابطه با خدمات و سرویس‌ها، از جمله در رابطه با امور مالی که برای اقتصاد انگلستان از اهمیت برخوردار است، هنوز وضعیت تا اندازه‌ای نامشخص است. خدمات حق دسترسی خودکار خود را از دست خواهند داد این در حالی است که انگلیس عنوان کرده که با این توافقنامه دسترسی خودکار بازار را به صورت عمده در تمام بخش‌ها مسدود خواهد کرد. تشخیص اتوماتیک مدارک شغلی از جمله برای پزشکان، پرستاران و معماران هم شامل این مساله خواهد شد.

مسافرت

اتباع انگلیس برای اقامت بیش از 90 روزه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیاز به ویزای 180 روزه دارند، برای مسافران انگلستان نیز چک مرزی انجام خواهد گرفت؛ همچنین گذرنامه حیوانات خانگی اتحادیه اروپا از این پس معتبر نخواهد بود.

مسافران انگلیس همچنین می‌توانند به مراقبت‌های بهداشتی اضطراری اتحادیه اروپا دسترسی داشته باشند، کارت‌های بیمه اتحادیه اروپا EHIC تا تاریخ درج شده بر روی کارت معتبر خواهد بود اما طبق گفته دولت انگلستان پس از آن «کارت بیمه سلامت جهانی انگلستان» جایگزین این کارت‌ها خواهد شد.

انگلیس و اتحادیه اروپا در مورد «نرخ‌های منصفانه و شفاف برای رومینگ بین‌المللی تلفن همراه» همکاری خواهند کرد اما در طول این مدت مسافران انگلیسی باید هزینه استفاده از تلفن همراه خود را در محدوده اتحادیه اروپا و بالعکس پرداخت کنند.

ماهیگیری

انگلیس از این پس به یک کشور ساحلی مستقل تبدیل می‌شود که می‌تواند در مورد دسترسی به آبهای خود و مناطق ماهیگیری تصمیم بگیرد. با این وجود قایق‌های اتحادیه اروپا می‌توانند تا چند سال آینده در آبهای انگلیس ماهیگیری کنند.

پس از پایان دوره گذار، دو طرف در مورد دسترسی طرفین به آبهای خود تصمیم گیری خواهند کرد.

دیوان عدالت اروپا

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در این باره اعلام کرده که این کشور دیگر متعهد به احکام دادگستری اروپا نخواهد بود.

امنیت

انگلیس پس از این به صورت خودکار به پایگاه داده‌های اصلی اتحادیه اروپا دسترسی نخواهد داشت، اما اگر برای دسترسی درخواست کند با آن موافقت خواهد شد.

انگلیس عضو یوروپول –نهاد مبارزه با حملات تروریستی و کلاهبرداری‌های اینترنتی- نخواهد بود اما در مقر خود حضور خواهد یافت. این همانند حضوری است که ایالات متحده در این سازمان دارد.

مطالعات

انگلیس پس از این در برنامه تبادل اراسموس –طرحی از اتحادیه اروپا که به دانشجویان در حال تحصیل در کشورهای دیگر کمک می‌کند- شرکت نخواهد کرد و در عوض طرح جدیدی به نام آلن تورینگ ریاضیدان جایگزین اراسموس خواهد شد.

دانشجویان دانشگاه‌های ایرلند شمالی، به عنوان بخشی از توافق با ایرلند همچنان شامل طرح اراسموس خواهند شد.