۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

کرونا رشد اقتصادی ویتنام را به پایین‌ترین حد ۳۰ساله کشاند

۷ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۱۱
کد خبر: 493263
کرونا رشد اقتصادی ویتنام را به پایین‌ترین حد ۳۰ساله کشاند

به دنبال ضررهای وارد شده بر اثر شیوع ویروس کرونا، رشد اقتصادی ویتنام به پایین‌ترین میزان خود در طول سی سال گذشته کاهش یافت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، بر اساس ارقام ارائه شده توسط دولت در روز یکشنبه، رشد اقتصادی ویتنام در سال جاری به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کووید-19، بلایای طبیعی و رکود اقتصاد جهانی، به پایین‌ترین میزان خود در طول سه دهه گذشته سقوط کرد.

اداره عمومی آمار در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقتصاد این کشور پس از رشد بیش از 7درصدی تولید ناخالص داخلی برای دو سال متوالی، در سال جاری 2.91درصد رشد داشته است.

ویتنام  در سالی که این آمار اعلام شده، احتمالا 19.06 میلیارد دلار مازاد تجاری داشته است. میانگین قیمت مصرف‌کننده نیز، 3.23درصد افزایش یافت.

به گفته این اداره آمار، این میزان، کمترین سطح رشد تولید ناخالص داخلی در دهه‌های گذشته بوده است. هر چند در میان اثرات منفی شیوع بیماری کووید-19، این میزان از رشد برای ویتنام یک موفقیت محسوب می‌شود.

ویتنام با اقدامات سختگیرانه قرنطینه و ردیابی، به سرعت شیوع ویروس کرونا را مهار کرد، و سبب شد فعالیت اقتصادی سریع‌تر از سایر نقاط آسیا بازگشت را تجربه کند. در این کشور هزار و 440مورد ابتلا به ویروس کرونا و 35مرگ ناشی از آن گزارش شده است.

همچنین در این گزارش آمده که صنعت فرآوری و تولید 3.98درصد رشد را تجربه کرد و همچنان به عنوان عامل اصلی رشد اقتصادی باقی ماند. در حالی که بخش خدمات 2.34درصد، و بخش کشاورزی 2.68درصد افزایش یافت. بخش صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی نیز قدرتمند بود.

اداره آمار اعلام کرد که از ماه اکتبر تا دسامبر، اقتصاد ویتنام 4.48درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده که کمترین میزان آن برای سه ماهه چهارم از سال 2011 بوده است.