۰ نفر

ابراز امیدواری اردوغان به بهبود روابط با رژیم صهیونیستی

۵ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۰۹
کد خبر: 492711
ابراز امیدواری اردوغان به بهبود روابط با رژیم صهیونیستی

رئیس‌جمهور ترکیه با تایید تداوم تماس‌های اطلاعاتی آنکارا با رژیم صهیونیستی، ابراز امیدواری کرد روابط آنکارا و تل‌آویو بهبود پیدا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (جمعه) از تداوم ارتباط آنکارا با تل‌آویو علی‌رغم قطع روابط دیپلماتیک از سال ۲۰۱۸ خبر داد.

به نوشته روزنامه «دیلی‌صاباح»، اردوغان بعد از نماز جمعه در گفت‌وگوی کوتاه با خبرنگاران گفت: «روابط ما با اسرائیل در سطح اطلاعاتی ادامه دارد و متوقف نشده است. مشکل اصلی اکنون درباره اشخاص در رأس هرم [تل‌آویو] است. اگر مشکلی با [مقامات] عالی آنها نداشتیم، روابط ما می‌توانست بهتر باشد».

وی البته در تلاش برای توجیه این همکاری مدعی شد: «نمی‌توانیم سیاست‌های اسرائیل علیه فلسطین را بپذیریم و این نقطه اختلاف و خط قرمز ماست. اما تمایل داریم روابط را به سطح بهتری ارتقا دهیم».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، رئیس‌جمهور ترکیه ضمن ابراز امیدواری برای تداوم روابط خوب با روسیه، اظهار داشت: «ما مُصرانه به سمت اهداف مطلوب (در روابط با روسیه) و میزان تجارت دوجانبه پیش می‌رویم».

تمایل اردوغان برای تقویت روابط با رژیم صهیونیستی در حالی است که «مسعود حقی جاشین» مشاور امور بین‌الملل در ریاست‌جمهوری ترکیه چند روز پیش با تایید گفت‌وگوها با رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط، گفت در صورت دریافت چراغ سبز، به زودی سفارتخانه در فلسطین اشغالی را بازگشایی می‌کنند.

چند روز پیش نیز وبگاه «المانیتور» به نقل از چند منبع مطلع گزارش داده بود ترکیه در راستای اقدامات برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل و همچنین جهت گرفتن امتیاز از دولت احتمالی بایدن در آمریکا، سفیر جدیدی برای فلسطین اشغالی انتخاب کرده است.

ترکیه و رژیم صهیونیستی از می ۲۰۱۸ - و بعد از اینکه آنکارا به بهانه افزایش حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه و تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای انتقال سفارتخانه از تل‌آویو به قدس اشغالی، سفیر اسرائیل را اخراج کرد - به‌صورت متقابل سفیر نداشتند.