۰ نفر

بخشش ترامپ شامل حال رفقای بد

۴ دی ۱۳۹۹، ۶:۲۵
کد خبر: 492418
بخشش ترامپ شامل حال رفقای بد

رئیس‌جمهور آمریکا حتی در آخرین روزهای حضور در کاخ سفید نیز می‌خواهد به هر نحوی تیتر اول رسانه‌ها باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق؛ این‌بار عفو جنجالی تعدادی از محکومان در پرونده‌های مختلف باز هم دونالد ترامپ را به خبر اول رسانه‌های آمریکا تبدیل کرد. ترامپ در فرمان خود برای عفو و تخفیف مجازات به مناسبت کریسمس، 15 نفر را عفو کرد که در میان آنها نام تعدادی از محکومان کشتار در بغداد در سال 2007 و نیز برخی نزدیکانش در ماجرای مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 دیده می‌شود. رئیس‌جمهور آمریکا در شرایطی در آستانه ترک کاخ سفید تعدادی از نزدیکانش را مورد عفو قرار داد که  بر اساس گزارش‌ها حدود 14 هزار نفر از مردم آمریکا که محکومیت‌های متفاوتی دارند در انتظار عفو یا تخفیف مجازاتشان هستند.

به نظر می‌رسد برخی از اقدامات ترامپ برای ارسال پیام‌های روشن به مخالفانش انجام می‌شود. بخشش یکی از مدیران سابق کمپین انتخاباتی سال 2016 که فعالیت‌هایش منجر به تحقیقات اف‌بی‌آی و در نهایت تحقیقات بازرس رابرت مولر شد و نیز عفو چهار پیمانکار امنیتی که به جرم قتل‌عام غیرنظامیان عراق در سال 2007 محکوم شده بودند، از جمله پرونده‌های جنجالی است که ترامپ فرمان عفو محکومان آنها را صادر کرده است. همچنین در میان عفوشدگان یک نفر هم به جرم قتل درجه اول، در حال گذراندن دوران حبس ابد خود بود که با عفو ترامپ آزاد خواهد شد.

پیش از این گفته می‌شد ژنرال مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ، رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ و حتی ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا، از جمله افرادی خواهند بود که ترامپ آنها را در پرونده‌هایشان مورد عفو قرار خواهد داد. حتی گمانه‌زنی درباره عفو چنین چهره‌هایی با واکنش منفی رسانه‌ای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه روبه‌رو شد و به نظر می‌رسد مخالفت‌های چهره‌های شاخص جمهوری‌خواه مانع از عفو آنها از سوی ترامپ شده است.

ترامپ از ابتدای تحقیقات رابرت مولر با انجام آن مخالف بود و بارها به جف سشنز، دادستان کل وقت آمریکا، فشار آورد تا مانع از ادامه تحقیقات مولر درباره ارتباط کمپین ترامپ و روسیه و احتمال تبانی آنها برای پیروزی ترامپ در انتخابات 2016 شود.

«جورج پاپادوپولوس»، یکی از مشاوران دیپلماتیک پیشین دونالد ترامپ که مورد عفو قرار گرفته، در جریان تحقیقات رابرت مولر «به دروغ‌گویی به اف‌بی‌آی اعتراف کرده بود» و این اعتراف او باعث کلید‌خوردن تحقیقات اف‌بی‌آی درباره رابطه کمپین ترامپ و روسیه شد.

از سوی دیگر «الکساندر فان درزووان»، وکیل هلندی که از سوی کمیسیون تحقیق درباره مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 متهم شده بود هم از سوی ترامپ عفو شد. دونالد ترامپ ماه گذشته مایکل فلین، مشاور امنیت ملی پیشین خود را که به اف‌بی‌آی دروغ گفته بود، عفو کرد. بااین‌حال این عفو مانع رسیدگی به پرونده‌های فلین نخواهد شد.

تحقیقات حدودا دو‌ساله بازرس رابرت مولر نتوانست ارتباط میان کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ و حکومت روسیه را ثابت کند؛ بااین‌حال شماری از نزدیکان دونالد ترامپ در آن پرونده، به‌ دلیل دروغ‌گویی و تلاش برای پنهان‌کردن حقیقت محکوم شدند. مولر در پایان تحقیقات خود و خطاب به نمایندگان کنگره گفته بود «در مسیر مجرم‌شناختن رئیس‌جمهور موانعی وجود دارد و برداشتن آن از اختیارات من خارج است؛ بنابراین نمی‌توانم رئیس‌جمهور را محکوم کنم».

کاخ سفید پس از عفو این افراد از سوی ترامپ، با صدور بیانیه‌ای با طعنه به این تحقیقات و در حمایت از اقدامات آنها اعلام کرد که این فرمان‌های عفو رئیس‌جمهور «سرانجام متهمان و محکومان این پرونده را از رنجی که بی‌دلیل به آنها تحمیل شده بود، رها کرد».

عفو عاملان کشتار  در  بغداد

عفو چهار نفر از محکومان کشتار غیرنظامیان در عراق هم از اقدامات جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا بود. این چهار نفر که از کهنه‌سربازان آمریکایی شاغل در شرکت امنیتی خصوصی «بلک‌واتر» بوده و در سال 2007 و در کشتار معروف به «کشتار میدان نسور» بغداد محکوم شده بودند، از جمله آخرین مشمولان عفو در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بودند.

این چهار پیمانکار بلک‌واتر در سپتامبر 2007 و هنگام اسکورت یک گروه از دیپلمات‌ها و کارمندان نهادهای دیپلماتیک آمریکا در میدان نسور بغداد به روی غیرنظامیان آتش گشودند و حداقل 14 نفر را به قتل رساندند. دادگستری ایالات متحده پس از چند جلسه محاکمه و اعاده دادرسی و فرجام‌خواهی، «نیکلاس سلاتر» را به جرم قتل عمد به حبس ابد و سه همراه او را به 30 سال زندان محکوم کرد. مجرمان این پرونده از همان آغاز رسیدگی به پرونده، اتهام قتل عمد را درباره خود پذیرفتند، اما گفته بودند در شرایط ویژه و برای دفاع از خود و حفظ جان همراهانشان، غیرنظامیان را به رگبار بسته‌اند.

در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره لابی حامیان این مجرمان برای عفو آنها منتشر شده بود. کاخ سفید پس از عفو این مجرمان اعلام کرد «آنها سابقه‌ طولانی خدمت به مردم و سرزمین آمریکا را داشته‌اند». کشتار میدان نسور بغداد، حساسیت افکار عمومی نسبت به استفاده ارتش ایالات متحده از شرکت‌های خصوصی و سربازان مزدور را در سراسر جهان برانگیخت و باعث تجدیدنظر اساسی در همکاری با این شرکت‌ها شد.

در فهرست بخشودگی آخرین کریسمس در کاخ سفید نام تعدادی از حامیان سیاسی ترامپ نیز به چشم می‌خورد. کریس کالینز، جمهوری‌خواه و نماینده سابق مجلس نمایندگان از ایالت نیویورک که به جرائم مالیاتی و پول‌شویی محکوم شده بود و نیز دانکن هانتر، دیگر نماینده سابق حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان از ایالت کالیفرنیا که او هم به سوء‌استفاده مالی در کمپین انتخاباتی سال 2016 محکوم شد، از جمله عفو‌شدگان ترامپ هستند. هر دو این جمهوری‌خواهان در حال سپری‌کردن دوران محکومیت خود بودند.

ترامپ همچنین حکم 10 سال حبس «استیو استوکمن»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس را که در سال 2018 به اتهامات مختلف از جمله کلاهبرداری و پول‌شویی محکوم شده بود، کاهش داد. برخی از طرفداران استفاده منصفانه‌تر از فرمان عفو ریاست‌جمهوری نسبت به این احکام صادر‌شده از سوی ترامپ ابراز ناامیدی کرده‌اند و آن را کاملا در جهت منافع سیاسی ترامپ و نزدیکانش می‌دانند. «مارگارت لاو» که در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون و جورج بوش در وزارت دادگستری آمریکا خدمت می‌کرده، می‌گوید: «هیچ‌کدام از این افراد از طریق روند قانونی عفو که از طریق وزارت دادگستری انجام می‌شود، مورد عفو و بخشش قرار نگرفته‌اند. ترامپ بدون مشورت با دادستان کل و کنگره، فقط دوستان و نزدیکان خود را مورد عفو قرار داده و هیچ توجهی به فهرست 14هزار‌نفره افراد در انتظار عفو نکرده است. چنین رفتاری در 150 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. شاید این رفتار ترامپ نشان‌دهنده نارضایتی عمیق او از عدم همراهی جمهوری‌خواهان با ادعاهای او درباره تقلب در انتخابات باشد».