۰ نفر

روزنامه فرانسوی لزاکو نوشت؛

اتحادیه اروپا و چین در آستانه توافق بزرگ سرمایه‌گذاری

۲۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۰۴
کد خبر: 490865
اتحادیه اروپا و چین در آستانه توافق بزرگ سرمایه‌گذاری

کمیسیون اروپا صبح امروز (جمعه)، پس از هفت سال مذاکره با چین، متن توافق نامه ای در حوزه حمایت از سرمایه گذاری برای تایید به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ارائه داده است؛ احتمال دارد این توافق نامه در اوایل هفته آتی، بین اتحادیه اروپا و رئیس جمهوری چین منعقد شود.

به گزارش روزنامه فرانسوی «لزاکو» (Les Echos) نوشت: کمیسیون اروپا صبح امروز (جمعه)، پس از هفت سال مذاکره با چین، متن توافق نامه ای با موضوع حمایت از سرمایه گذاری برای تایید به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ارائه داد. این توافق احتمال دارد در اوایل هفته آتی، بین اتحادیه اروپا و شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین منعقد شود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این روزنامه فرانسوی افزود: کمیسیون اروپا موافقت اولیه خود را با این توافق نامه اعلام کرده و حال باید به تایید ۲۷ کشور عضو این اتحادیه برسد؛ اگر اجماع نظر مثبتی حاصل شود، «والدیس دومبروفسکیس» (Valdis Dombrovskis) معاون اجرایی کمیسیون امور اقتصادی و تجاری اتحادیه اروپا؛ با «لیو هه» (Liu He) معاون نخست وزیر چین به زودی دیدار و گفت و گو خواهد کرد و در اوایل هفته آینده، این توافق نامه طی یک جلسه مجازی بین اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا، شارل میشل رئیس شورای اروپایی و شی جین پینگ رئیس جمهور چین امضا می شود.

لزاکو تصریح کرد: یک ماه قبل از ورود جو بایدن رئیس جمهور منتخب ۲۰۲۰ ایالات متحده به کاخ سفید، انعقاد این توافق نامه یک دستاورد مهم برای چین است. پکن در بحبوحه تنش ها با ایالات متحده، سعی دارد از ایجاد یک جبهه متحد فراآتلانتیک در برابر خود جلوگیری کند.

به نوشته این رسانه فرانسوی، چندین کشور اروپایی از جمله آلمان که شریک اقتصادی مهم چین است و ریاست دوره ای شورای اروپایی را تا ۳۱ دسامبر(۱۰ دی) بر عهده دارد؛ برای انعقاد این توافق تلاش می کنند، فرانسه نیز برخلاف برخی کشورها از جمله هلند، سوئد و ... موافق انعقاد این توافق نامه است.

لزاکو ادامه داد: در سی و پنجمین دور مذاکرات هفته گذشته بین کمیسیون اروپا و چین پیشرفت خوبی حاصل شد. بروکسل از چین درخواست کرده تا بازار خود را در چندین بخش از جمله فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی، خودرو و بخش تجهیزات پزشکی بگشاید.  در مقابل، چین تضمین هایی را از اتحادیه اروپا برای گشودن بیشتر بخش انرژی های تجدید پذیر در برابر سرمایه گذاری چین مطالبه کرده است.

این رسانه فرانسوی خاطرنشان کرد: هنوز برخی مسائل مهم بین پکن و بروکسل همچنان باقی مانده است؛ پکن در مورد مسائل توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی و همچنین در مورد حل و فصل اختلافات بین سرمایه گذاران با بروکسل اختلاف نظر دارد. در مورد مسئله حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری،  اتحادیه اروپا موافقت کرده این موضوع از توافق نامه خارج شود و پیرامون آن مذاکرات بیشتری صورت گیرد.