۰ نفر

رییس جمهوری روسیه؛

هکرهای روسیه در امور داخلی آمریکا دخالت نکرده‌اند

۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۰۳
کد خبر: 490715
هکرهای روسیه در امور داخلی آمریکا دخالت نکرده‌اند

رییس جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود، با اشاره به انتظار خود از "جو بایدن"، تأکید کرد: هکرهای روسی هرگز به "دونالد ترامپ" در انتخابات قبلی کمک نکرده بودند و اکنون هم انتخابات و سایر امور داخلی آمریکا دخالت نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه، امروز پنج ‌شنبه، در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود اعلام کرد که هکرهای روسی در انتخابات آمریکا و یا در سایر امور داخلی این کشور، دخالت نکرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، پوتین در پاسخ به سئوالی در این باره گفت، هکرهای روسی در امور داخلی ایالات متحده دخالت نکرده و به انتخاب "دونالد ترامپ" رییس جمهوری فعلی این کشور هم کمکی نکردند. وی سئوال خبرنگار که پرسیده بود،"چرا هکرهای روسی این بار به انتخاب ترامپ در انتخابات کمک نکردند؟" را تکرار کرد و افزود: «من معتقدم که این سئوال از طرف خود شما نیست، بلکه یک سئوال تحریک آمیز است. هکرهای روسی هرگز به رییس جمهور فعلی ایالات متحده در انتخابات قبلی کمک نکرده بودند و بطور کلی در امور داخلی این قدرت بزرگ (آمریکا) دخالت نکرده‌اند.»

پوتین همچنین یادآور شد که انتظار دارد "جو بایدن" با تجربه خود، مشکلات موجود در روابط با فدراسیون روسیه را درک کرده و در حل آنها مشارکت کند.

وی گفت: «شخصاً انتظار دارد که دست کم برخی از مشکلات کنونی در روابط بین روسیه و ایالات متحده در دولت جو بایدن حل و فصل شود. ما بر این عقیده هستیم که رییس جمهوری تازه انتخاب شده ایالات متحده متوجه خواهد شد که چه اتفاقی در حال رخ دادن است - او هم در عرصه سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی سیاستمداری باتجربه است و انتظار داریم که همه مشکلات بوجود آمده، یا حداقل برخی از آنها، در دولت جدید آمریکا حل و فصل شود.»

رییس جمهوری روسیه همچنین هشدار داد که تلاش خواهد شد در روند برگزاری انتخابات دومای دولتی فدراسیون روسیه در سال 2021 دخالت شود، ولی این کشور در حال آماده سازی خود برای این مسئله است و قادر خواهد بود به طور موثر در برابر این مداخلات مقاومت کند. البته به عقیده وی، این مقابله نیازمند شرایطی است که باید همه در ایجاد آن تلاش کنند.

ولادیمیر پوتین در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین اعلام کرد که روسیه شروع به کاهش وابستگی کشور به "عرصه نفت و گاز" کرده است. به گفته وی، در حال حاضر 70 درصد بودجه کشور دیگر با هزینه درآمد نفت و گاز تأمین نمی‌شود. در عین حال، رییس جمهور یاداور شد که وابستگی به بخش نفت و گاز هنوز هم وجود دارد و این وابستگی باید کاهش اساسی یابد.

وضعیت ناوالنی برای قانونی کردن فعالیت سرویس‌های ویژه آمریکایی است

رییس جمهوری روسیه همچنین اعلام کرد که وضعیت وبلاگ نویس "آلکسی ناوالنی" تنها با هدف قانونی شدن فعالیت سرویس‌های ویژه آمریکایی و این حادثه یک ترفند در مبارزات سیاسی است.

وی در پاسخ به سئوال مربوطه از سوی برخی روزنامه نگاران خارجی درباره تحقیقات توسط The Insider, Bellingcat و CNN با مشارکت Der Spiegel که ادعا می‌شود اسامی و عکس‌های افسران سرویس امنیت فدرال که در مسمومیت ناوالنی نقش داشته‌اند را بدست آورده‌اند، گفت: «من بارها و بارها به این موضوع جواب داده و اکنون هم تکرار می کنم. ما به خوبی درک می‌کنیم که مسئله چیست - این قانونی شدن اقدامات سرویس‌های ویژه آمریکایی است. بیمار کلینیک برلین توسط سرویس ویژه حمایت می‌شود. چه کسی او را مسموم خواهد کرد؟، چه کسی به او نیاز دارد؟ اگر ما می خواستیم، این کار را تمام کرده بودیم.»

ولادیمیر پوتین در این کنفرانس مطبوعاتی درباره دورنمای حل و فصل مناقشه دونباس و آینده روابط روسیه و اوکراین نیز صحبت کرد.

وی یادآور شد: «چشم انداز روابط روسیه و اوکراین تا حدود زیادی به مقامات کی‌یف بستگی دارد. همه روسای جمهوری قبلی اوکراین هم با شعار پایان دادن به درگیری‌ها در دونباس و ایجاد روابط عادی با روسیه بر سر کار آمده بودند. اما وقتی به قدرت می‌رسند، بر دیدگاه اکثریت سیاستمداران اتکا می‌کنند. وقتی به آنجا می رسند، تردید کرده و به نیروهای ملی گرایانه چشم می‌دوزند و این روند یخ می زند. ما در پاریس و در قالب گروه نرماندی، در خصوص توقف درگیریها توافق کردیم و این توافقات در حال انجام است. ولی در اقتصاد، حوزه اجتماعی و قوانین سیاسی هیچ اقدامی انجام نشده است.»

به گفته وی، حل و فصل مناقشه در دونباس قطعاً تحقق خواهد شد، ولی زمان حل آن به اقدامات طرف اوکراینی بستگی دارد. البته، مسکو به حمایت خود از مردم غیرنظامی ساکن منطقه دونباس ادامه خواهد داد.‎

خط لوله "جریان شمالی-2" به نفع اروپا و به‌خصوص آلمان است

رییس جمهور روسیه همچنین ابراز اطمینان کرد که  پروژه ساخت خط لوله گاز "جریان شمالی-2"  از نظر اقتصادی برای اروپا و به ویژه برای آلمان سودآور است. وی گفت: «این پروژه برای اقتصاد اروپا به طور کلی و به طور خاص برای آلمان مفید است. گزینه دیگر خرید گرانترین منبع انرژی اولیه است - یعنی گاز مایع آمریکایی با قیمت 20 درصد بیشتر از گاز طبیعی روسیه. این به معنای کاهش رقابت اقتصاد آلمان و افزایش قیمت برای خانواده‌های آلمانی است. این موارد واضح است. شما نیازی ندارد کارشناس گاز یا اقتصاددان باشید تا این مسئله را درک کنید. این خط لوله به نفع منافع ملی اروپا و آلمان است.»

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که دولت جدید آمریکا و در راس آن رییس جمهور منتخب جو بایدن، به منافع اروپا که در این طرح ساخت خط لوله گاز مشارکت دارد، احترام بگذارد.

ارتش روسیه، یکی از موثرترین ارتش‌های جهان است

ولادیمیر پوتین با تأکید بر اینکه ارتش روسیه امروزه یکی از موثرترین ارتش‌های جهان است، توضیح داد: «با توجه به وضعیت ارتش در سال 1993 ، آیا ممکن بود بتوان در خصوص مصون ماندن خاک فدراسیون روسیه صحبت کرد؟ شما می توانید در باره هر چیزی که می خواهید صحبت کنید. آیا ما می توانستیم از کشور دفاع کنیم؟ در چه صورت استفاده از بمب اتمی درست است؟ نیروهای مسلح متعارف ما تقریباً سقوط کرده بود. برای مبارزه با تروریسم بین‌المللی در قفقاز، 50 هزار نیروی توانا از سراسر کشور قابل جمع کردن نبود، تعداد ارتش بیش از یک میلیون نفر نمی‌شد. ولی اکنون اوضاع متفاوت است، اکنون حتی مخالفان ما اذعان دارند: بله، تعداد نیروهای نظامی ما کمتر است، اما بسیار موثرتر شده‌اند. ما امروزه یکی از موثرترین ارتش‌های جهان را در روسیه داریم.»

رییس جمهوری روسیه تأکید کرد که اجرای اهداف راهبردی پیش روی روسیه به تعویق نخواهد افتاد، اگرچه شیوع همه گیری، اصلاحات خاصی را در برنامه‌ها بوجودآورده  است.

وی توضیح داد، ویروس کرونا باعث شد برخی برنامه‌ها، از جمله توسعه مراقبت‌های بهداشتی اولیه، در اولویت قرار بگیرند و ما برای حل سریع مسائل مربوط به مبارزه با عفونت ویروس کرونا به منابع بسیاری برای حمایت شهروندان کشور و حمایت از بخش‌های آسیب دیده اقتصاد نیاز داشتیم.‎

پوتین همچنین گفت که رهبران کشورهای دیگر را هرگز به خوب و بد تقسیم نمی‌کند، اما برای دستیابی به بهترین نتیجه برای فدراسیون روسیه با آنها همکاری می‌کند.

پوتین همچنین گفت که هنوز تصمیم نگرفته که در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آینده روسیه شرکت خواهد کرد، یا نه.  او کار دولت کنونی به سرپرستی "میخائیل میشوستین" را موثر و رضایت بخش نامید.‎