به دنبال اعمال محدودیت‌های موج دوم شیوع ویروس کرونا، چالش کشورها در رشد اقتصادی خود همچنان ادامه دارد و اکثر مناطق باز هم رشد منفی تولید ناخالص داخلی خود را برای سه ماهه سوم سال ثبت کرده‌اند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ ارقام تولید ناخالص داخلی کشورها که توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی منتشر شده نشان می‌دهد که ویروس کرونا همچنان اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

چین، اولین و تنها اقتصادی بود که توانست از ضررهای ناشی از ویروس کرونا خود را نجات دهد و رشد سالانه 4.9درصدی را برای سه ماهه سوم سال 2020 ثبت کرد. در سه ماهه دوم سال 2020، اقتصاد چین در مقایسه با سه ماهه مشابه سال 2019، رشد 3.2درصدی را تجربه کرد. این بدان معناست که چین تنها یک فصل رشد منفی را در طول این بیماری همه‌گیر داشت.

سایر کشورها تنها می‌توانند رویای این سناریو را در سر داشته باشند. اکثر کشورهای اروپایی وارد سومین فصل برای ضرر در تولید ناخالص داخلی خود در پاییز شدند که اسپانیا، بریتانیا و یونان تا کنون بیشترین آسیب را در این زمینه دیده‌اند. محدودیت‌های موج دوم ویروس کرونا که در حال حاضر در سراسر قاره اعمال می‌شود، به این معنی است که در سه ماهه چهارم نیز بهبودی حاصل نخواهد شد.

ایالات متحده که به رغم افزایش مداوم موارد ابتلا اقتصاد خود را بازگشایی کرد، شاهد سقوط 3درصدی تولید ناخالص داخلی خود در سه ماهه سوم نسبت به سال گذشته بود.

هند در میان کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، بیشترین ضرر را در سه ماهه دوم سال تجربه کرد و این روند را با ثبت رشد منفی 7.5درصدی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم ادامه می‌دهد.

در نمودار ارائه شده، رشد تولید ناخالص داخلی کشورها در سه ماهه سوم 2020 را مشاهده می‌کنید؛

photo_2020-12-15_12-23-01