۰ نفر

واشنگتن‌پست؛

مجوز استفاده از واکسن کرونا در آمریکا با تهدید کاخ سفید صادر شد

۲۱ آذر ۱۳۹۹، ۲۳:۴۸
کد خبر: 489027
مجوز استفاده از واکسن کرونا در آمریکا با تهدید کاخ سفید صادر شد

رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید به رئیس سازمان دارو و غذا در آمریکا هشدار داده چنانچه مجوز استفاده از واکسن شرکت فایزر را صادر نکند باید از سمتش استعفا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، روزنامه واشنگتن‌پست دقایقی پیش گزارش داد کاخ سفید رئیس سازمان دارو و غذای آمریکا را تهدید کرده در صورتی که مجوز استفاده از واکسن ساخته‌شده توسط شرکت فایزر برای پیشگیری از کرونا را صادر نکند باید از سمتش استعفا کند. 

طبق این گزارش، «مارک میدوز»، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید جمعه به «استفان هان»، کمیسیونر سازمان دارو و غذای آمریکا گفته چنانچه سازمان تحت امرش تا پایان روز مجوز استفاده از واکسن کرونا را صادر نمی‌کند استعفایش را تقدیم کند. 

این تهدید همان‌روزی صادر شده که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در حساب کاربری‌اش در توئیتر از سازمان دارو و غذای آمریکا انتقاد کرده و به خاطر مدیریت کندش در صدور مجوز برای واکسن آن را به «لاک‌پشت پیر بزرگ» تشبیه کرده بود. 

ترامپ در آن توییت خطاب به استفان هان نوشته بود: «این واکسن لعنتی را بفرستید بیرون. سیاسی‌بازی را تمام و نجات زندگی مردم را شروع کنید!!!.»

واشنگتن‌پست نوشته این هشدارها موجب شده سازمان دارو و غذا برنامه‌ زمانی‌اش برای صدور مجوز مربوط به واکسن کرونا را تسریع کند. 

انتقاد آمریکا از انگلیس بابت عجله در تأیید واکسن کرونا

این در حالی است که «آنتونی فاوچی»، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا چند روز پیش از تصمیم دولت انگلیس برای تأیید واکسن شرکت «فایزر» انتقاد کرده و آن را اقدامی عجولانه توصیف کرده بود. 

فاوچی روز ۱۳ آبان گفت تصمیم دولت انگلیس بیش از اندازه به اطلاعات شرکت سازنده واکسن متکی بوده و بدون انجام بررسی‌های موشکافانه علمی انجام شده است. 

اظهارات آقای فاوچی که مدیر «موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی» در آمریکا است بعد از آن مطرح شد که دولت انگلیس چند روز قبل‌تر مجوز استفاده از واکسن ساخته‌شده  توسط شرکت آمریکایی «فایزر» و شریک آلمانی‌اش، «بیون‌تک» را صادر کرد.

لندن با این تصمیم نخستین کشور غربی لقب گرفت که قبل از سایر کشورهای اروپایی و آمریکا استفاده از این واکسن را برای پیشگیری از شیوع «کووید-۱۹» مجاز کرد. 

فاوچی روز  در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: «آنها واقعا برای تأیید [این واکسن] عجله به خرج دادند.» او در ادامه گفته بود سازمان دارو و غذای آمریکا روش «بسیار محتاطانه‌ای» برای تأیید این واکسن در پیش گرفته است.

واکسن شرکت فایزر

 شرکت داروسازی «فایزر» روز ۲۲ آبان‌ماه اعلام کرده بود داده‌های اولیه از تزریق واکسن کرونا به داوطلبان، حاکی از ایمن بودن واکسن این شرکت است.

فایزر اعلام کرد بررسی اولیه داده‌های مربوط به واکسن این شرکت نشان می‌دهد تزریق این واکسن در ۹۰ درصد موارد باعث ایجاد مصونیت در برابر کرونا شده است. مطابق ادعای این شرکت آمریکایی، در آخرین مرحله  آزمایش بالینی، تزریق این واکسن به ۹۴ بیمار داوطلب به ایجاد هیچ عارضه جدی در آنها منجر نشده است.

این شرکت اعلام کرده تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از یک میلیارد دوز از این واکسن را در سراسر جهان عرضه خواهد کرد.

واکسن‌ها چطور آزمایش می‌شوند؟

واکسن‌ها آنتی‌ژن‌های ضعیف‌شده یا مرده‌ای هستند که دستگاه ایمنی بدن را برای مبارزه در برابر ویروس‌ها، آموزش داده و آن را به ساخت آنتی‌بادی تحریک می‌کنند.

در مرحله آزمایش‌های پیش‌بالینی، پژوهشگران واکسن را به بدن حیوانات وارد می‌کنند تا ببیینند باعث تحریک سیستم ایمنی می‌شود یا خیر.

در مرحله اول آزمایش بالینی، واکسن به گروه کوچکی از انسان‌ها تزریق می‌شود تا مشخص شود که آیا ایمن است یا خیر. در این مرحله اطلاعاتی درباره اثرات واکسن بر تحریک دستگاه ایمنی بدن نیز جمع‌آوری می‌شود.

در مرحله دوم، واکسن به صدها نفر تزریق می‌شود تا دانشمندان بتوانند اطلاعات بیشتری درباره ایمن بودن آن و دوز مناسب آن به دست آورند.

در مرحله سوم، واکسن برای تأیید ایمن بودن آن و آثار جانبی احتمالی‌اش به بدن هزاران نفر تزریق می‌شود. در این مرحله، به گروه کنترل، دارونما تزریق می‌شود و اثربخشی واکسن مورد بررسی قرار می‌گیرد.