۰ نفر

دموکرات‌های کنگره در پی شکار ترامپ

۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۸
کد خبر: 488173
دموکرات‌های کنگره در پی شکار ترامپ

نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا گفته‌اند تحقیقات درباره ترامپ بعد از پایان دوره او هم پیگیری خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  دموکرات‌ها در کنگره همچنان می‌خواهند بعد از رفتن دونالد ترامپ از کاخ‌سفید به تحقیقات خود درباره او و دولتش ادامه دهند؛‌ اقدامی که علاوه بر ترامپ، جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا را به هم به دردسر خواهد انداخت.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، یکی از تخلف‌های احتمالی مهمی که نمایندگان درباره ترامپ پیگیری خواهند کرد، فرار مالیاتی اوست. این اقدام نمایندگان دموکرات مانعی بزرگ بر سر وعده دولت فراحزبی جو بایدن است و می‌تواند کار او برای اداره امور را سخت کند.

برخی نمایندگان دموکرات به سی‌ان‌ان گفته‌اند که تمامی رسوایی‌های شخصی ترامپ را پیگیری خواهند کرد؛ این در حالی است که بایدن گفته است می‌خواهد رو به جلو حرکت کند و به گذشته برنگردد. نمایندگان مجلس اینگونه استدلال می‌کنند که اقدامات ترامپ و دولت او هنجارهای قانون اساسی را زیر پا گذاشته و اصل استقلال قوا را نقض کرده است. آنها امیدوارند از پیگیری تحقیق درباره ترامپ درنهایت به قوانینی برسند که قدرت روسای جمهوری آینده آمریکا را در بخش‌های خاصی محدود کند.

دموکرات‌ها همچنین چندین پرونده حقوقی باز علیه ترامپ در دادگاه‌های مختلف دارند که مواردی مانند اسناد مالی ترامپ و سابقه مالیاتی او را شامل می‌شود.

جیمی راسکین، نماینده دموکرات مریلند در کمیته‌های قضایی و نظارت مجلس در این‌باره گفته است: «من می‌خواهم درباره مواردی تحقیق کنیم که به‌صورتی آشکار به سیستم حکمرانی ما آسیب می‌زند و ممکن است در آینده از سوی روسای جمهور بعدی تکرار شود. پرداخت پول به برخی زنان خاص یا مشارکت در تقلب در بخش املاک و مستغلات در نیویورک چندان مهم نیست، اما ما اقداماتی از ترامپ و دولت او دیده‌ایم که بنیاد دولت را به‌لرزه درآورده‌است.»

اعضای دموکرات مجلس هنوز درباره ادامه تحقیقات در سال آینده به اجماع نرسیده‌اند. با این حال هر تصمیمی از سوی آنها در این زمینه با مخالفت جمهوریخواهان مواجه خواهد بود که ادعاهای دولت جدید آمریکا برای فعالیت فراحزبی را توخالی خواهند خواند.

افراد نزدیک به تیم انتقالی دولت بایدن گفته‌اند که دولت جدید نمی‌خواهد گرفتار تحقیقات درباره ترامپ شود چون توجه‌ها را از دستور کار این دولت سلب می‌کند. یکی از رهبران دموکرات‌ها گفته است که رهبری مجلس نمایندگان از اعضای مجلس خواسته که تحقیقات باید درباره مسائل مربوط به قانون اساسی و دولت باشد.

با وجود این، ‌دولت جدید امیدوار است مجلس نمایندگان به جای صرف انرژی برای این کار، روی تصویب قوانین مدنظر آن تمرکز کند. کمیته‌های مجلس نمایندگان بیش از 2سال است از نزدیک درگیر فعالیت‌های جنجالی ترامپ هستند و درباره تمامی جنبه‌های ریاست‌جمهوری او تحقیق کرده‌اند؛ از سوابق مالی شخصی گرفته تا سیاست‌های مهاجرتی دولت او.

رهبران کمیته‌ها بعد از رفتن ترامپ، باید انتخاب کنند که کدام‌یک از این تحقیقات همچنان باید ادامه پیدا کند. چیزی که انگیزه آنها را برای ادامه تحقیقاتشان بیشتر می‌کند، احتمال بازگشت دوباره ترامپ به کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری در سال2024 است. گری کانلی، دموکرات عضو کمیته نظارت در این‌باره گفته است: «بخش زیادی از این مسئله به بهبود صدماتی که در طول 4سال گذشته بر قوه مقننه وارد شده، بازمی‌گردد. همه ما می‌دانیم که او چگونه رفتار می‌کند و بدترین کابوس هر کسی می‌تواند این باشد که ترامپ بخواهد دوباره 4سال دیگر به کاخ‌سفید برگردد. این برای من یعنی اینکه باید به تمامی این مسائل رسیدگی شود.»

تداوم تحقیقات، به تصمیم‌گیری نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و شخص جو بایدن بستگی دارد. دموکرات‌ها در کمیته‌های کلیدی، مانند کمیته قضایی و کمیته اطلاعاتی در روزهای اخیر درباره اینکه اولویت کاری آنها در سال جدید چه باید باشد، بحث کرده‌اند. ادامه تحقیقات هم یکی از این موارد مورد بحث بوده است.

با این حال، درخواست بایدن یا فشار پلوسی می‌تواند نقشی تعیین‌کننده داشته باشد. در سال2008، زمانی که باراک اوباما وارد کاخ‌سفید شد، ‌پیامی واضح و روشن به دموکرات‌های مجلس داد و از آنها خواست مشکلات دولت جورج بوش را فراموش کنند. اما هرچند بایدن گفته که می‌خواهد مسائل مربوط به گذشته به فراموشی سپرده شود، هنوز پیام مستقیم مشابهی از تیم او به دموکرات‌های کنگره نرسیده است.

بایدن، برای پیشبرد برنامه‌های اقتصادی خود، به توجه تمام و کامل مجلس نمایندگان نیاز دارد و احتمال دارد از آنها بخواهد نگاهی رو به آینده و در راستای تصویب قوانین کلیدی داشته باشند. علاوه بر آن، نقب زدن به چاه تخلفات ترامپ، برخلاف وعده‌های او درباره فعالیت فراحزبی دولتش خواهد بود.