۰ نفر

مذاکرات بریتانیا و اتحادیه اروپا از سر گرفته شد؛

امید به توافق در دقیقه۹۰

۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۶:۲۲
کد خبر: 487741
امید به توافق در دقیقه۹۰

سه هفته به پایان مهلت بریتانیا و اتحادیه اروپا برای توافق بر سر رابطه دو طرف بعد از برگزیت باقی مانده و هنوز هیچ توافقی حاصل نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  31 ژانویه 2020 بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد اما همچنان قوانین این اتحادیه در بریتانیا حاکم است و بر اساس اولتیماتوم تعیین شده، 11 ماه پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (31 دسامبر 2020) باید لندن و بروکسل بر سر رابطه دو طرف بعد از برگزیت به توافق می‌رسیدند اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا و «اورسلا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا پس از بی‌نتیجه‌ماندن دور قبلی مذاکرات در روزهای گذشته، توافق کردند که به‌سرعت و با وجود اختلاف‌های تجاری، آخرین تلاش‌ها برای دستیابی به توافق را از سر بگیرند. به این امید که توافق احتمالی تا قبل از روز پنجشنبه و نشست سران اتحادیه اروپا آماده شود.

جانسون و فون درلاین در مذاکرات تلفنی خود بر این موضوع تأکید کردند که مذاکرات برگزیت پیشرفت‌هایی در بسیاری زمینه‌ها داشته است. اما شکاف‌ها و اختلاف‌هایی در سه موضوع مهم یعنی شرایط رقابتی برابر و آزاد، ماهی‌گیری و ابزاری قابل قبول برای حل اختلاف‌ها و جریمه نقض تعهدات همچنان بر سر جای خود باقی است. در بیانیه دو طرف بعد از این مذاکره تلفنی آمده است که «هیچ توافقی بدون حل این موارد کلیدی امکان‌پذیر نیست».

آخرین دور مذاکرات بریتانیا و اتحادیه اروپا جمعه‌شب متوقف شده بود. «میشل بارنیه» مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا و «دیوید فراست» همتای بریتانیایی او بعد از حدود یک هفته مذاکره فشرده اعلام کرده بودند که شرایط برای دستیابی به توافق فعلا وجود ندارد.

اصرار رهبران بریتانیا و اتحادیه اروپا برای دستیابی به توافق به این دلیل است که پارلمان اروپا و احتمالا همچنین پارلمان‌های ملی باید تا قبل از 31 دسامبر 2020 (حدود سه هفته دیگر) توافق احتمالی انجام‌شده را بررسی و تصویب کنند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم قبل از اجرای توافق باید آن را مورد بررسی قرار دهند که برای این منظور این توافق باید به 23 زبان رسمی این اتحادیه ترجمه شود.

لندن و بروکسل پس از خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز 31 ژانویه گفت‌وگوهای دوجانبه بر سر آینده روابط خود را آغاز کردند اما به گفته هر دو طرف، مذاکرات در‌این‌باره برای دستیابی به توافق به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است و شیوع ویروس کرونا و تأخیر در برگزاری برخی دیدارها و مذاکرات هم در عدم دستیابی به توافق بی‌تأثیر

نبوده است.

دوران گذار 11ماهه بریتانیا و اتحادیه اروپا با پایان سال 2020 به اتمام می‌رسد و بعد از آن بریتانیا باید اتحادیه گمرکی و بازار داخلی اتحادیه اروپا را ترک کند. اگر تا آن زمانی توافقی حاصل نشود، برگزیتی سخت به‌وقوع خواهد پیوست که عواقب اقتصادی بسیار بدی برای طرفین خواهد داشت. برقراری بازرسی در مرزها و تعیین مالیات برای انتقال کالا میان بریتانیا و اتحادیه اروپا کوچک‌ترین عواقب عدم توافق میان لندن و بروکسل خواهد بود.

شکسته‌شدن طلسم

دور جدید مذاکرات در حالی از روز گذشته آغاز شده که هر دو طرف این امید را دارند که این‌بار طلسم شکسته شود و تا قبل از پایان هفته لندن و بروکسل به توافقی جامع دست یابند. یکی از مقام‌های مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا به رویترز گفته است که «توافق میان اتحادیه اروپا و بریتانیا قریب‌الوقوع است و احتمالا پیش از پایان این هفته انجام خواهد شد مگر اینکه مذاکرات در دقایق آخر با مشکل مواجه شود. بریتانیا باید آگاه باشد که اتحادیه اروپا قاطعانه روی درخواست خود برای یارانه‌های دولتی ایستاده ‌است. بریتانیا، اتحادیه اروپا را به طرح درخواست تازه‌ای در روزهای پایانی مذاکرات متهم کرده و به همین دلیل درخواست مربوط به یارانه‌های دولتی را نپذیرفته ‌است. اما ما باز‌هم به توافق امید داریم و احتمال شکست در مذاکرات را بسیار ضعیف می‌دانیم».

در‌حال‌حاضر، ماهی‌گیری، تضمین رقابت آزادانه و روش‌های حل اختلاف در آینده مهم‌ترین موارد اختلاف میان دو طرف به‌شمار می‌آید. منابعی از هر دو طرف می‌گویند که مطالبات فرانسه در مورد حق ماهی‌گیری در آب‌های بریتانیا همچنان یک مسئله اساسی است و برخی از اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا به رهبری بوریس جانسون اظهار کردند که مقامات اتحادیه اروپا باید امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را متقاعد کنند که دست از کارشکنی بردارد و از توافق حمایت کند.

دو مقام اتحادیه اروپا هم به رویترز گفتند که مذاکرات از همان نقطه‌ای که متوقف شده بود از سر گرفته خواهد شد. به گفته یکی از این مقام‌ها که نخواست نامش افشا شود «تعلیق و سپس ازسرگیری گفت‌وگوها یک نمایش است. هر طرف به کمی هیجان و تعلیق نیاز دارند تا بتوانند خواسته خود را پیش ببرند».

حق حاکمیت

بوریس جانسون رئیس کمپین بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، باید قادر به متقاعدکردن هواداران برگزیت باشد و به آنها بقبولاند که توانسته به یک توافق با کمترین خسارات دست یابد. این همان وعده‌ای بود که جانسون در دوران انتخابات می‌داد و تأکید می‌کرد که حق حاکمیت ملی بریتانیا مهم‌ترین خواسته و برنامه او در مذاکرات با اتحادیه اروپاست. فون درلاین هم به دلیل نگرانی از تشویق و تحریک کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا برای ترک این اتحادیه و نیز کسب رضایت تمام اعضای این اتحادیه نمی‌خواهد بیش از حد به لندن امتیاز دهد. ایتالیا و هلند از دیگر اعضای اتحادیه اروپا هستند که گفته می‌شود قصد برگزاری رفراندوم برای خروج از این اتحادیه را دارند.

مذاکرات لندن و بروکسل موضوع مرزهای ایرلند و ایرلند شمالی را هم در بر می‌گیرد و اختلاف در مورد این مرزها تنش‌هایی را در داخل بریتانیا ایجاد کرده است. با‌این‌حال، مایکل مارتین، نخست‌وزیر ایرلند از تصمیم دو طرف برای ادامه مذاکره استقبال کرده و گفته «این تلاش‌ها و مذاکرات باید در نهایت به یک توافق جامع منجر شود».

قرار است امشب نیز جانسون و اورسلا فن درلاین گفت‌وگویی تلفنی داشته باشند و روند مذاکرات را ارزیابی کنند. اگر این گفت‌وگوها بیش از روز دوشنبه ادامه یابد، ممکن است چالش جدیدی از سوی پارلمان بریتانیا ایجاد شود. دولت جانسون قرار است طرحی برای نقض توافق قبلی برگزیت را به پارلمان ارائه کند و افزوده‌شدن بندهای بحث‌برانگیز به این توافق از سوی پارلمان می‌تواند به اختلافات لندن و بروکسل در میانه مذاکرات دامن بزند. دولت بریتانیا همچنین در حال ارائه لایحه جدیدی به پارلمان است که انتظار می‌رود حاوی مفاد و شروطی باشد که بخش‌هایی از توافق خروج را تضعیف می‌کند. بر اساس یکی از این بندها، دولت می‌گوید که به یک شبکه ایمنی برای تضمین تجارت آزاد در درون بریتانیا شامل (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی) نیاز دارد و در صورت ایجاد این شبکه امنیتی نیازی به توافق تجاری میان لندن و بروکسل نخواهد بود. اما این نکته‌ای است که بروکسل هنوز موافقت خود را با آن اعلام نکرده است.