۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ممانعت پنتاگون از دیدار تیم انتقال قدرت بایدن با آژانس‌های امنیتی/ آخرین تلاش‌های ترامپ برای ایجاد مانع در مسیر دولت جدید

۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۵۶
کد خبر: 487356
ممانعت پنتاگون از دیدار تیم انتقال قدرت بایدن با آژانس‌های امنیتی/ آخرین تلاش‌های ترامپ برای ایجاد مانع در مسیر دولت جدید

به گفته یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی که با دیدارهای تیم انتقال بایدن آشناست، دولت ترامپ مانع از دیدار تیم انتقال قدرت جو بایدن رییس جمهور منتخب در طول هفته جاری با همتایان خود در سازمان‌های اطلاعاتی وابسته به پنتاگون شده است. به نظر می‌رسد تیم فعلی وابسته به دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، هنوز از تلاش خود برای ایجاد مانع در مسیر انتقال قدرت و جایگزینی دولت جدید دست برنداشته‌است.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ روند انتقال قدرت از دونالد ترامپ به جو بایدن رییس جمهوری آینده ایالات متحده یکی از نگرانی‌هایی بود که عده‌ای از تحلیل‌گران پس از پیروزی بایدن در انتخابات به آن اشاره کردند؛ در شرایطی که برخی معتقد بودند ترامپ همکاری‌های لازم را در این زمینه انجام نخواهد داد او تصمیم نهایی خود را به اعلام نتیجه کالج انتخاباتی موکول و اعلام کرد در صورت اعلام پیروزی بایدن از سوی کالج این نتیجه را خواهد پذیرفت. اگرچه همچنان اخباری از عدم انجام همکاری‌های مورد نیاز از سوی تیم ترامپ با تیم بایدن به گوش می‌رسد.

به گزارش سی‌ان‌ان، روند انتقال قدرت و دیدارهای تیم انتقالی جو بایدن نسبت به آنچه که تاکنون برنامه ریزی شده است، به کندی اتفاق می‌افتد؛ کاهش سرعت در امور انتقال قدرت به این معناست که تیم بایدن هنوز نتوانسته با مقامات آژانس‌های اطلاعاتی نظامی در وزارت دفاع، از جمله آژانس اطلاعات دفاع و آژانس امنیت ملی دیدار کند. حتی به نظر می‌رسد که برخی جلسات تیم انتقال بایدن اکنون پس از چند هفته تاخیر به آرامی اتفاق می‌افتد.

پنتاگون هر گونه تلاش برای جلوگیری از دیدارهای تیم رییس جمهوری منتخب را انکار می‌کند. در این راستا اما یک مقام ارشد دفاعی به CNN خبر داد روز جمعه جلسات توجیهی برای مقامات تیم انتقال در مورد مسائل نظامی و سطوح عالی سیاسی و همچنین مسائل امنیتی بین‌المللی برگزار شده اما اطلاعاتی در مورد این دیدار وجود ندارد.

ابتدا واشنگتن پست از مشکلات تیم انتقال بایدن با دفتر انتقال وزارت دفاع خبر داد؛ جریانی که توسط یک عضو وفادار ترامپ مرتبط با اقدامات گسترش نظریه‌های توطئه در مورد رییس جمهوری منتخب رهبری می‌شود. تاخیر در انجام دیدارها در حالی اتفاق می‌افتد که اداره خدمات عمومی دولت روز 23 نوامبر به مامورین آژانس‌های فدرال در بخش‌ چراغ سبز نشان داد تا با تیم انتقال قدرت بایدن همکاری لازم را داشته باشند، چرا که چنین دیدارهایی برای اطمینان از انتقال روان قدرت ضروری است.

این مقام سابق اطلاعاتی همچنین خبر داد که هفته گذشته مقدمات دیدار تیم بررسی بایدن با آژانس‌های مختلف اطلاعات دفاعی فراهم شده است. با این وجود، در روزهای ابتدایی هفته خبری از پنتاگون به بیرون درز کرد مبنی بر اینکه تیم بررسی بایدن نباید با آژانس‌های اطلاعات دفاعی ارتباطی برقرار کند، مگر آنکه پیشتر سوالات مورد نظر خود و اسامی افرادی را که قرار است در دیدار حضور یابند، اعلام کند.

در این خبر همچنین آمده است که حتی در چنین صورتی درخواست تیم بایدن توسط مشاور عمومی وزارت دفاع و کاش پاتل –نیروی وفادار به ترامپ در میان رهبران غیرنظامی که ماه گذشته به سمت رهبری بخش انتقال پنتاگون منصوب شد- مورد بررسی قرار گرفته است. این در حالی است که سو گاف سخنگوی وزارت دفاع هر گونه مشکلی در انجام همکاری‌های تیم بایدن در ملاقات با مقام‌های اطلاعاتی پنتاگون را انکار کرده است.

گاف در بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: ما به انجام وظایف خود در انجام هماهنگی‌ها ادامه می‌دهیم تا کلیه مصاحبه‌ها، جلسات توجیهی، جمع بندی‌ها و اطلاعات به روز رسانی شده را اجرایی کنیم.

سخنگوی تیم انتقال بایدن اما از هر گونه اظهارنظری در این باره خودداری کرده است. آژانس امنیت ملی و دفتر مدیر اطلاعات ملی هم تا زمان نگارش این گزارش به درخواست اظهارنظری در این باره پاسخ نداده‌اند.

در بیانیه گاف همچنین آمده است: بازدیدها به صورت آزمایشی برای اوایل هفته جدید برنامه ریزی شده بود. همچنین عنوان شده است که کاش پاتل و سرپرست وزارت دفاع در امور اطلاعاتی و امنیتی در حال همکاری نزدیک با اعضای تیم بایدن و تکمیل هماهنگی برای دیدارهای پیش رو هستند.

موضع وزارت دفاع در این مورد موجب خشم جان راتکلیف رییس اطلاعات ملی شده و بنا بر شنیده‌های سی‌ان‌ان راتکلیف قصد دارد این موضوع را در کاخ سفید مطرح کند.

وینس استوارت رییس سابق آژانس اطلاعات دفاعی و معاون سابق فرماندهی سایبری ایالات متحده که اکنون تیم مشترک انتقالی بایدن را هدایت می‌کند، طی هفته گذشته از دفتر مدیر اطلاعات ملی بازدید کرد تا مقدمات انتقال قدرت را فراهم کند، روندی که بر آن اساس آوریل هاینس جایگزین جان راتکلیف خواهد شد.

از زمان اخراج مارک اسپر وزیر دفاع پیشین آمریکا که روز 9 نوامبر طی توییتی از سوی دونالد ترامپ اتفاق افتاد، رییس جمهوری آمریکا حداقل سه مقام ارشد دیگر این کشور را برکنار و نیروهای وفادار به خود را جایگزین آنها کرده، روندی که به نظر می‌رسد بر آسانی روند انتقال قدرت از دولت کنونی به دولت بعدی تاثیرگذار باشد.