۰ نفر

ائتلافی برای دوران پساترامپ

۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۶:۳۷
کد خبر: 486489
ائتلافی برای دوران پساترامپ

در دوران چهار‌ساله ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در ایالات ‌متحده،‌ روابط واشنگتن با اتحادیه اروپا به ‌دلیل اختلافات اساسی سیاسی به‌شدت تیره‌وتار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق؛ با پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و آغاز روزشمار پایان دولت ترامپ، اروپا می‌کوشد اتحاد خود را با متحد سابقش احیا کند؛ البته با تمرکز بر چین.

روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارشی با استناد به پیش‌نویس طرحی که از سوی «شارل میشل»، رئیس شورای اروپا آماده شده، از قصد ایجاد ائتلاف اتحادیه اروپا و ایالات متحده در زمینه‌های مختلف خبر داده است. این ائتلاف که قرار است با قدرت چین نیز مقابله کند،‌ از سوی دیگر به ‌دنبال رویکرد مشترک در قبال ایران است. به نوشته این روزنامه انگلیسی، در این طرح تصریح شده است که اتحادیه اروپا باید روابط خود با آمریکا را در مواضع مشترکی از دیجیتال‌‌سازی تا مبارزه با ویروس کرونا تقویت کند و پنج اولویت تجارت، مبارزه با کرونا، مسائل اقلیمی، چندجانبه‌گرایی و حفظ صلح در این طرح در نظر گرفته شده است. همچنین حل فوری مناقشات تجاری دو طرف و مسئله تعرفه‌های گمرکی بالا بر کالاها از دیگر مسائلی است که در این پروژه مطرح شده است.

رئیس شورای اروپا در طرح خود آورده است که همکاری مؤثر دو سوی آتلانتیک به تعهد هر دو طرف نیاز دارد. شارل میشل بر این باور است که برای دستیابی به این هدف، اتحادیه اروپا باید متحد عمل کرده و استقلال استراتژیک خود را بیشتر تقویت کند تا منافع خود را بهتر نمایندگی کند. براساس گزارش‌ها، پروژه همکاری اتحادیه اروپا و آمریکا در نشستی که ۱۰ و ۱۱ دسامبر آینده بین سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار می‌شود، ارائه می‌‌شود. در نیمه اول سال ۲۰۲۱ نیز نشست ویژه اتحادیه اروپا برگزار می‌شود که در آن باید دستور کار جدید برای روابط دو سوی آتلانتیک تعیین شود. محافل اتحادیه اروپا گفته‌اند ابتدا گفت‌وگوی مجازی برنامه‌ریزی‌شده و سپس دیدار رودررو با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آینده آمریکا در نظر گرفته شده است. آن‌طور‌که فایننشال‌تایمز می‌نویسد، رویکرد مشترک با آمریکا در برابر چین، روسیه، ترکیه و ایران و همچنین منافع مشترک در زمینه‌های تروریسم، امنیت سایبری و تهدیدات هیبریدی نیز در این طرح آمده است. این روزنامه دو ماه گذشته نیز در گزارشی به ‌نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشته بود احتمالا دولت بایدن اتحاد نزدیک و همسویی با اروپا بر سر روابط با چین، روسیه و شاید ایران خواهد داشت.

ناتو علیه چین

البته موضع‌گیری علیه چین به‌عنوان تهدید کنونی جهان تنها به اتحادیه اروپا منوط نمی‌شود و در گزارش جدید ناتو نیز این کشور در مرکز توجه قرار گرفته است. در گزارش «ناتو ۲۰۳۰» که توسط گروهی از نخبگان درباره اصلاحات در ناتو آماده شده، چگونگی رسیدگی به پیشرفت‌های نظامی چین در اولویت قرار گرفته است؛ هرچند در این گزارش تأکید شده که در دهه جاری،‌ روسیه همچنان دشمن اصلی ناتو باقی خواهد ماند. گزارش «ناتو ۲۰۳۰» که از سوی گروه به‌اصطلاح «عُقلا» تهیه شده، حاوی ۱۳۸ پیشنهاد است که وزرای ناتو قرار است آن را در نشست مجازی بررسی کنند. این گزارش پس از آن منتشر شد که «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، از مرگ مغزی ناتو سخن گفت و خواستار اصلاح این سازمان شد. دیپلمات‌ها با استناد به این گزارش عنوان کردند ناتو باید چین را در سند استراتژی کلی رسمی این ائتلاف به‌عنوان «مفهوم راهبردی» در نظر بگیرد؛ هرچند در این سند از پکن به‌عنوان رقیب نام برده نشده است. یکی از دیپلمات‌های ناتو به رویترز می‌گوید «چین دیگر شریک تجاری بی‌خطری که غرب به آن امید داشته، نیست. چین قدرت در حال خیزش قرن ماست و ناتو باید خود را با آن سازگار کند». «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ناتو نیز پیش از آغاز این نشست گفت «افزایش حضور و قدرت چین چالش مهم برای امنیت ما به ‌شمار می‌رود. چین سرمایه‌گذاری کلانی در تسلیحات جدید انجام داده و در حال نزدیک‌شدن به ماست؛ چین ارزش‌های مشترکی با ما ندارد و سعی می‌کند سایر کشورها را بترساند».

هرچند مخالفان رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا به‌ دلیل اینکه بایدن در زمان معاون‌اولی تمایلی به مقابله با پکن نداشت، به او لقب «بایدن پکن» داده بودند؛ اما اولویت‌بندی چین به‌عنوان یک تهدید استراتژیک جهانی در همه اسناد نشان می‌دهد اختلاف بین اروپا، بایدن و دولت ترامپ بیشتر به تفاوت در استراتژی‌ها مربوط می‌شود تا به اهداف نهایی.

چین تنها مسئله مورد اختلاف بین بروکسل و واشنگتن نیست. دونالد ترامپ در نخستین حضورش در اجلاس ناتو در ژوئن ۲۰۱۷ گفته بود ۲۳ کشور از ۲۸ کشور عضو ناتو کمتر از دو درصد درآمد سرانه ملی‌شان را برای بودجه دفاعی‌شان در نظر گرفته‌اند و به همین جهت این کشورها پول کلانی از گذشته به ناتو بدهکارند. ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش بارها از ناتو انتقاد کرده و آینده آن را به چالش کشیده بود. ناتو این هدف را برای خود تعیین کرده است که هر کشور عضو دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در نیروهای مسلح و ناتو سرمایه‌گذاری کند و اکنون انتظار می‌رود که از بایدن نیز این درخواست را داشته باشند؛ ازهمین‌رو بسیاری از سیاست‌مداران اروپایی امیدوار هستند که با رفتن ترامپ و ورود جو بایدن به کاخ ‌سفید بتوانند با اتحاد از سویی مانع پیشروی‌های چین در تمامی ابعاد به‌ویژه یکه‌تازی این کشور در اقتصاد جهانی شوند و از سوی دیگر به اختلاف‌ها بر سر بودجه و هزینه‌‌کرد در این سازمان پایان دهند. آن‌طورکه رسانه‌ها گزارش دادند، جو بایدن از هم‌اکنون برای شرکت در این نشست دعوت شده تا حرکت در این مسیر حتی پیش از پایان کار دولت ترامپ آغاز شود.