۰ نفر

مشخص شدن جانشین مرکل؛

موعد برگزاری انتخابات آلمان مشخص شد

۵ آذر ۱۳۹۹، ۲۳:۳۴
کد خبر: 484847
موعد برگزاری انتخابات آلمان مشخص شد

دولت آلمان روز چهارشنبه با برگزاری انتخاب سراسری برای انتخاب جانشین آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور در روز ۲۶سپتامبر سال آینده میلادی موافقت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از یورونیوز، خانم مرکل گفته است که سال آینده و پس از ۱۶ سال حضور در سمت صدراعظمی بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی و پرجمعیت ترین کشور اتحادیه اروپا از سیاست کناره‌گیری خواهد کرد.

تحلیل‌گران معتقدند کناره‌گیری او از قدرت، آلمان و اتحادیه اروپا را که در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای آن در اختیار آلمان است، وارد دوره‌ای جدید و پرابهام خواهد کرد.

مارتینا فیتز، سخنگوی دولت آلمان روز چهارشنبه گفت که دولت تاریخ یکشنبه ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱ را برای برگزاری انتخابات مجلس عوام به فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری پیشنهاد می‌دهد و پس از تایید رسمی او قطعی خواهد شد.

رقابت برای تکیه زدن بر کرسی صدراعظمی حزب خانم مرکل، دموکرات مسیحی همچنان ادامه دارد و رای‌گیری نهایی برای تعیین نامزد حزب برای احراز این سمت پس از تعویق دوباره، اواسط ژانویه آینده برگزار خواهد شد.

در حال حاضر، آرمین لاشت، وزیر اول ایالت نوردراین-وستفالن، فردریش مِرز، وکیل شرکت‌های بزرگ و نوربرت روتگن، کارشناس روابط خارجی برای جلب نظر هم حزبی‌های خود رقابت می‌کنند.

با توجه به عدم موفقیت نامزدهای حزب دموکرات مسیحی در مراحل اولیه رای‌گیری درون حزبی، مارکوس سوئدر، رئیس حزب سوسیال مسیحی و وزیر اول ایالت باواریا به کانون گمانه‌زنی‌ها در مورد صدراعظم آینده آلمان بدل شده است.

ایالت باواریا در دوره شیوع ویروس کرونا بیشترین آسیب اقتصادی را در میان سایر ایالت‌های آلمان متحمل شده و انتقادهای آقای سوئدر از وضع موجود موجب افزایش محبوبیت او شده است. پیش از این حزب سوسیال مسیحی به عنوان خواهر‌خوانده کوچک حزب دموکرات مسیحی، در انتخابات‌ها تحت تاثیر رهبری پرقدرت این حزب قرار داشت.

همچنین حزب سوسیال دموکرات‌ آلمان که سال‌هاست در ائتلاف با حزب دموکرات مسیحی در عرصه قدرت سیاسی و اجرایی این کشور حضور داشته در تلاش است تا با خروج از دولت ائتلافی خانم مرکل، در انتخابات آینده ائتلاف جدیدی را با احزاب چپ‌گرا و سبزها تشکیل دهند و برای سمت صدراعظمی آلمان نامزد مستقل خود را حمایت کنند.

در همین حال، حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان(AfD) که سهم ۱۰ درصدی در آرای عمومی دارد همچنان با مخالف احزاب جریان اصلی برای تشکیل ائتلاف مواجه‌ است.

با این وجود، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که انتخابات آتی آلمان تحت تاثیر افزایش نارضایتی از شرایط اقتصادی کشور در دوره شیوع ویروس کرونا و نیز فقدان خانم مرکل به عنوان صدراعظمی پرقدرت، نتایج شگفت‌آوری در پی داشته باشد و سهم احزاب مخالف از جمله سبزها و راست افراطی را در مجلس این کشور افزایش دهد.