۰ نفر

سنت‌شکنی بایدن؛ دو زن و یک لاتین تبار در کابینه

۵ آذر ۱۳۹۹، ۶:۰۷
کد خبر: 484561
سنت‌شکنی بایدن؛ دو زن و یک لاتین تبار در کابینه

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، در نظر دارد تا «جنت ال. یلن» را به‌عنوان وزیر خزانه‌داری برگزیند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ نامزدی «یلن» باعث می‌شود او به اولین زن در ۲۳۱ سال گذشته تبدیل شود که مسوولیت وزارت خزانه‌داری را پذیرفته است. در ادامه سنت شکنی‌های بایدن، قرار است «آلخاندرو مایورکاس» به اولین لاتین تباری تبدیل شود که رهبری وزارت امنیت داخلی را بر عهده می‌گیرد و «آوریل هِینز» هم اولین زنی خواهد بود که مدیر اطلاعات ملی آمریکا خواهد شد.

«مایکل کرولی» و «جنا اسمیالک» در گزارش ۲۳ نوامبر در نیویورک تایمز نوشتند، قرار است بایدن پست جدیدی با عنوان «نماینده بین‌المللی در امور آب و هوایی» هم تاسیس کند که اداره آن را به «جان کری» خواهد سپرد که پیش‌تر مذاکره‌کننده اصلی ایالات متحده در پیمان تغییرات اقلیمی پاریس بود. بایدن در انتخاب اولین زن وزیر که قرار است اداره خزانه‌داری را بر عهده بگیرد به یک اقتصاددان برجسته روی آورده است آن هم در زمانی که بیکاری در آمریکا روندی صعودی به خود گرفته است و میلیون‌ها آمریکایی بیکار شده‌اند و ویروس تاجدار هم همچنان اقتصاد را به چالش می‌کشد.

خانم یلن، ۷۴ ساله، احتمالا ترجیح دیرینه دولت برای کمک به خانوارهایی است که از نظر اقتصادی مشکل دارند. اما او مجبور است برای کمک بیشتر به مذاکره با کنگره‌ای بپردازد که به شدت دچار شکاف است به گونه‌ای که انتظار می‌رود شکاف‌های کنگره او را وادار به ایفای نقشی سیاسی کند نه آن نقشی که به‌صورت مستقل در بانک مرکزی مستقل ایفا می‌کرد. خانم یلن ماه اکتبر در مصاحبه با بلومبرگ گفت: «اگرچه ویروس کرونا همچنان به شدت بر اقتصادمان تاثیر گذاشته است اما ما باید به حمایت مالی فوق‌العاده ادامه دهیم.» نامزدی احتمالی او برای وزارت خزانه‌داری ابتدا از سوی وال‌استریت ژورنال رسانه‌ای شد. «کرولی- اسمیالک»، گزارشگران نیویورک تایمز، همچنین افزودند که تیم جدید دیپلماتیک، اطلاعاتی و اقتصادی که از سوی مقام‌ها تیم انتقالی نام گرفته است، گروهی از مقام‌های ارشد سابق در دولت اوباما را گرد هم آورده است. بسیاری از آنها در وزارت خارجه و کاخ سفید و چندین نهاد دیگر همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر داشتند و البته پیوند نزدیکی هم با بایدن دارند که قدمت آن به سال‌ها قبل باز می‌گردد.

آنها به اصول اساسی یک سیاست خارجی دموکراتیک باور دارند: یعنی همکاری بین‌المللی، رهبری قدرتمند آمریکا و ائتلاف‌های تحت رهبری آمریکا و احتیاط در مداخلات خارجی پس از جنگ عراق و افغانستان. گزارش‌های رسانه‌ها همچنین نشان داد که بایدن افرادی مانند «آنتونی بلینکن» را به‌عنوان وزیر خارجه و «جیک سولیوان» را به‌عنوان مشاور امنیت ملی منصوب کرد. بایدن همچنین «لیندا توماس- گرینفیلد» را به‌عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل منصوب کرد و این پست را در حد یکی از اعضای کابینه بالا برد به گونه‌ای که به گرینفیلد که یک آفریقایی- آمریکایی است کرسی‌ای در شورای امنیت ملی داده شد. لیندا توماس گرینفیلد از دیپلمات‌های کهنه‌کار وزارت خارجه و سفیر سابق این کشور در بسیاری از کشورهای آفریقایی چون کنیا و گامبیا بوده و همچنین در سفارت آمریکا در پاکستان و سوئیس هم مستقر بوده است. ترکیب نژادی نامزدهای بایدن نشان می‌دهد که او به تعهد اعلامی کثرت‌گرایی و تنوع باور دارد و این امر در دنیای سیاست خارجی و امنیت ملی به وضوح بازتاب یافته است.

مجموعه این انتصاب‌ها نشان می‌دهد که بایدن عزم خود را برای تشکیل دولت جزم کرده هرچند ترامپ در گوشه و کنار اما و اگرهایی می‌آورد که جدی گرفته نمی‌شود. چرا؟ زیرا «اداره خدمات عمومی» آمریکا رسما بایدن را برنده آشکار تعیین و اعلام کرد که دسترسی او به منابع امنیتی و اطلاعاتی برقرار شد و تیم بایدن مجاز شده‌اند که با مقام‌های دولت ترامپ همکاری کنند. دولت انتقالی بایدن اعلام کرده است که تایید جان کری نیازی به مجوز کنگره ندارد و «او به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور تغییرات اقلیمی منصوب خواهد شد و در شورای امنیت ملی صاحب کرسی خواهد شد». این نشان می‌دهد که بایدن دو پست را در سطح اعضای کابینه بالا کشیده است: سفیر آمریکا در سازمان ملل و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور تغییرات اقلیمی که هر دو صاحب کرسی در شورای امنیت ملی هستند. بایدن همچنین قرار است یک مدیر امور آب و هوایی هم در کاخ سفید منصوب کند که جایگاه او برابر با جایگاه کری خواهد بود. گزارشگران نیویورک تایمز همچنین نوشتند که مایورکاس از یک خانواده کوبایی مهاجر است که از انقلاب کاسترو به آمریکا گریختند. او دادستان سابق آمریکا در کالیفرنیا بود و در دولت اول اوباما هم «مدیر خدمات شهروندی و مهاجرت» بوده است. خانم هینز هم پیش از اینکه جانشین بلینکن به‌عنوان معاون مشاور امنیت ملی اوباما شود، معاون مدیر سیا در دولت اوباما بوده است. او هم از دستیاران بایدن بوده و زمانی که بایدن رئیس شورای روابط خارجی سنا بود با وی همکاری داشت. در صورت تایید شدن اعضای کابینه، هینز زنی خواهد بود که به عالی‌ترین مقام در جامعه اطلاعاتی آمریکا خواهد رسید.