۰ نفر

ترامپ می‌تواند نتیجه انتخابات را برگرداند؟

۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۲۴
کد خبر: 484375
ترامپ می‌تواند نتیجه انتخابات را برگرداند؟

3هفته بعد از آنکه جو بایدن برنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام شد، دونالد ترامپ همچنان از قبول شکست سر باز می‌زند. بسیاری معتقدند او دلیلی برای این کار دارد و امیدوار است نتیجه را به نفع خود برگرداند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، استراتژی حقوقی ترامپ برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات در دادگاه‌های ایالت‌های محل دعوا، خریداری ندارد. تیم ترامپ هنوز نتوانسته حتی در یک مورد به پیروزی حقوقی چشمگیری برسد و مدرکی برای اثبات ادعای تقلب گسترده ارائه کند.

تیم او پنجشنبه اعلام کرد که از پیگیری ادعاهای حقوقی در میشیگان انصراف می‌دهد. همزمان در جورجیا، ایالتی که تیم ترامپ مدعی شده بود برنده آن است، جو بایدن بعد از بازشماری آرا برنده اعلام شد. در چنین شرایطی، به‌نظر می‌رسد تیم دونالد ترامپ، استراتژی‌اش را تغییر داده و به جای پیگیری شانس‌های کمرنگ حقوقی، به‌دنبال راه‌حل‌های کمرنگ‌تر سیاسی می‌گردد.

راهنمای استراتژی ترامپ

کارهایی که ترامپ امیدوار است موفق به انجام آنها شود اینها هستند:

1- جلوگیری از تأیید نتیجه انتخابات، چه از طریق پروسه‌های حقوقی و چه ترغیب مقامات جمهوریخواه ایالت‌های مختلف برای اعتراض به تأیید نتیجه.

2- متقاعد کردن مجلس‌های قانونگذار تحت کنترل جمهوریخواهان در ایالت‌هایی که بایدن برنده آنها شد برای رد نتیجه آرای مردمی به بهانه تقلب‌های گسترده

3- متقاعد کردن اعضای الکترال کالج برای رأی دادن علیه بایدن؛ درحالی‌که طبق نتیجه انتخابات بایدن با کسب آرای مردمی بیشتر و همچنین 306رأی الکترال در برابر 232رأی الکترال ترامپ ،پیروز انتخابات است

این اتفاق‌ها چطور رقم می‌خورد؟

ترامپ کارش را با فشار وارد کردن به افراد خاصی در ایالت‌ها شروع کرده است که می‌توانند تعیین کنند که چه‌کسی گزینه نهایی آن ایالت برای ریاست‌جمهوری است. رای‌گیری در آمریکا، عملا در سطح ایالتی است و مردم به الکتر‌ها (انتخاب‌کنندگان) رأی می‌دهند که بعدا رأیشان را به یکی از نامزدها می‌دهند. این الکترها معمولا از اراده مردم پیروی می‌کنند و معمولا به کسی رأی می‌دهند که بیشترین آرای مردمی را در ایالت کسب کرده است.

ترامپ، در استراتژی جدیدش، چنین افرادی را هدف قرار گرفته. او برای نمونه، هفته گذشته ‌در کمال تعجب، رهبران جمهوریخواه مجلس ایالتی میشیگان را به کاخ سفید دعوت کرد. کار الکترها عملا فورمالیته است و پیرو رأی مردمی هستند اما ترامپ می‌خواهد آنها را وارد بازی کند تا مگر به این شکل 4سال دیگر در کاخ سفید بماند. آنها باید 20روز دیگر در مجمعی در ایالت خود، رای‌شان را به‌نفع یکی از دو نامزد اعلام کنند.

ترامپ می‌تواند موفق شود؟

پیروزی او غیرممکن نیست اما شانسش بسیار بسیار پایین است. اول اینکه ترامپ باید این استراتژی را در ایالت‌های زیادی پیاده کند. مشکل بعدی برای او این است که در بیشتر ایالت‌هایی که تیم حقوقی ترامپ هدف گرفته، فرمانداران دمکرات هستند و با ترامپ همکاری نخواهند کرد. برای نمونه گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان می‌تواند اعضای هیأت الکترال ایالتی فعلی را اخراج کند و افرادی را به جای آنها منصوب کند که تمایل داشته باشند پیروزی بایدن را اعلام کنند. فرمانداران همچنین می‌توانند الکترها را جایگزین کنند تا در نهایت کار به کنگره کشیده شود. با همه اینها، احتمال موفقیت استراتژی ترامپ صفر نیست و به همین‌خاطر است که دمکرات‌ها همچنان نگران هستند.

این استراتژی قانونی است؟

ترامپ به عبور از سنت‌ها و قواعد عادت دارد؛ فشار وارد کردن به قانونگذاران ایالتی خارج از عرف است اما غیرقانونی نیست. در اوایل تشکیل کشور آمریکا، قانونگذاران ایالتی نفود زیادی داشتند. در طول زمان توافق شد که رأی مردمی مبنای رأی ایالات به هر نامزد باشد اما این به این معنا نیست که قانون نمایندگان ایالتی را به این کار ملزم کرده است.

آخرین باری که سرنوشت یک انتخابات به الکترها وابسته بوده، سال2000 بود که در نهایت جورج بوش بالاتر از ال گور به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. در این انتخابات، دعوا بر سر یک ایالت (فلوریدا) بود و برخلاف حالا که اختلاف بین بایدن و ترامپ چند هزار رأی است، اختلاف بین 2نامزد تنها چند صد رأی بود. در نهایت البته دیوان عالی آمریکا دخالت کرد، جلوی هرگونه بازبینی بیشتر را گرفت و جورج بوش رئیس‌جمهور شد.

در سال1876 هم رئیس‌جمهور درنهایت توسط مجلس نمایندگان انتخاب شد.

اگر ترامپ کاخ سفید را ترک نکند چه؟

اگر تلاش‌های ترامپ برای برگرداندن نتیجه انتخابات نتیجه ندهد، ساعت 12:01 بعدازظهر 20ژانویه2021 (یک‌ بهمن 1399)، جو بایدن به‌عنوان چهل‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا سوگند یاد خواهد کرد؛ چه ترامپ شکست را رسما قبول کرده باشد و چه نکرده باشد. در این مرحله، سرویس مخفی یا ارتش آمریکا می‌توانند با رئیس‌جمهور سابق، ‌مانند کسی که بدون اجازه وارد املاک دولتی شده برخورد کنند.