۰ نفر

پس از دیدار سه جانبه اعلام کردند؛

امیدواری تروئیکای اروپا برای حفظ برجام پس از انتقال قدرت در آمریکا

۳ آذر ۱۳۹۹، ۲۰:۲۳
کد خبر: 484169
امیدواری تروئیکای اروپا برای حفظ برجام پس از انتقال قدرت در آمریکا

وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز دوشنبه پس از دیدار سه جانبه در برلین ابراز امیدواری کردند انتقال قدرت در آمریکا بتواند دورنمای تازه‌ای را برای حفظ برجام باز کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «آندریا زاسه»‌ سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان به خبرنگاران گفت در این نشست، که در یک میهمانسرای دولتی در برلین و بدون اعلام قبلی برگزار شد- شرکت‌کنندگان درباره رویکرد آینده کلیه امضا کنندگان برجام در سایه روی کار آمدن دولتی جدید در ایالات متحده رایزنی کردند.

وی افزود: ما اطمینان داریم که رویکرد سازنده آمریکا در قبال توافق هسته‌ای وین می‌تواند به طور قابل توجهی دور منفی کنونی تعامل با ایران را از بین ببرد و چشم اندازهای جدیدی را برای حفظ برجام بگشاید.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان بدون اشاره به تعلل طرف‌های اروپایی برجام در اجرای تعهداتشان ذیل این توافق، از ایران خواست تا به اجرای کامل این توافق بازگردد.

او درباره واکنش اروپا به اقدامات احتمالی دونالد ترامپ علیه برجام هم گفت: اگر چنین اقداماتی صورت گیرد، آنها را بررسی خواهیم کرد.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

با این حال تروئیکای اروپایی هفته گذشته با طرح ادعاهایی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشتند که «ایران اکنون یک سال و نیم است که مرتکب اقدامات متعددی در نقض جدی تعهدات هسته‌ای خود شده است. ما کماکان به شدت از اقدامات ایران که در حال تهی کردن توافق از مزایای اصلی آن در زمینه منع اشاعه است نگرانیم.»

آنها با بیان این ادعا که ما تحریم‌ها را به نحو پیش‌بینی‌شده در برجام رفع کرده و مضاف بر آن از طریق ایجاد ساز و کار مالی اینستکس، تلاش‌هایی اضافی جهت مجاز کردن تجارت مشروع با ایران به کار بسته‌ایم از ایران خواستند تا به سرعت اقداماتش را به عقب برگردانده و به پایبندی کامل برجام برگردد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه گذشته ضمن محکوم کردن این مواضع غیرمسئولانه گفت: از سه کشور اروپایی انتظار می‌رود که به جای فرافکنی سیاسی، در جهت پایبندی کامل به تعهدات‌شان طبق برجام و مصوبات کمیسیون مشترک اقدام کنند و به اجرای کامل برجام برگردند.   

وی افزود: فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا در چارچوب قوانین بین‌الملل و کاملا قانونی و مشروع بوده و در راستای حقوق ذاتی لاینفک کشورها دنبال می‌شود.