۰ نفر

سازمان غذا و داروی آمریکا تاییدیه اضطراری داد؛

مجوز به داروی تجویزی ترامپ

۳ آذر ۱۳۹۹، ۷:۴۳
کد خبر: 483922
مجوز به داروی تجویزی ترامپ

زمانی که دونالد ترامپ به ویروس کرونا مبتلا شد، یکی از درمان‌هایی که برای او استفاده شد، مخلوط آنتی‌بادی شرکت ریجنران بود. حالا این روش درمان موفق شده است از سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز اضطراری لازم برای تولید انبوه را دریافت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ سازمان غذا و داروی ایالات متحده به شکل اضطراری مجوز استفاده از آنتی‌بادی‌های آزمایشی که برای درمان ترامپ استفاده شده بودند را صادر کرده است و اکنون که تعداد مبتلایان در سرتاسر این کشور درحال افزایش است، پزشکان راهی دیگر برای درمان این بیماری دارند.

این روش درمان که ساخته شرکت بیوتکِ ریجنران است، مخلوطی است از دو آنتی‌بادی بسیار قوی که در مطالعات اولیه نتایج امیدبخشی در کنترل کردن عفونت داشتند و باعث می‌شود بیمارهایی که در مراحل ابتدایی بیماری خود از این دارو استفاده می‌کنند مراجعه کمتری به پزشک داشته باشند. روش درمان مشابهی که ساخته شده شرکت اِلی لیلی است که در ابتدای ماه جاری مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفت. تایید اضطراری داروی ریجنران هدفی محدود دارد: افرادی که تست مثبت کرونا داشته‌اند و ریسک ابتلا به نوع حاد این بیماری در آنها بالا است. شواهد هم نشان می‌دهند که درمان مبتنی بر آنتی‌بادی ریجنران مانند الی لیلی، در حالتی بهترین کارکرد را دارد که در مراحل اولیه بیماری استفاده شود، یعنی زمانی که ویروس هنوز جای پای خود را در بدن قوی نکرده است. درمان ریجنران، مانند الی لیلی، برای درمان افرادی که بستری شده‌اند یا آن دسته‌ای که نیازمند اکسیژن هستند، مجوز نگرفته است.

این تایید اضطراری پرسش‌هایی را درباره نحوه دسترسی به این روش درمان ایجاد کرده است، زیرا در حال حاضر به طور میانگین روزانه ۱۶۸ هزار نفر در ایالات متحده به کرونا مبتلا می‌شوند و در برخی مناطق این کشور بیمارستان‌ها با کمبود تخت مواجه شده‌اند. ریجنران اعلام کرده است که تا پایان نوامبر این دارو را برای ۸۰ هزار نفر، تا پایان هفته اول ژانویه برای ۲۰۰ هزار نفر و تا پایان ژانویه برای ۳۰۰ هزار نفر آماده خواهد کرد. پس از ژانویه به دلیل همکاری با شرکت سوئیسیِ روش، این شرکت می‌تواند سرعت تولید خود را بالا ببرد. ریجنران از دولت آمریکا بیش از ۵۰۰ میلیون دلار برای توسعه و تولید این روش درمان دریافت کرده است. گرچه ۳۰۰ هزار دُز اولیه به صورت رایگان ارائه می‌شوند، اما احتمالا بیماران مجبور باشند برای تزریق آن هزینه پرداخت کنند، زیرا مراحل استفاده از آن باید در یک کلینیک یا بیمارستان انجام شود. آن دسته از افرادی که تحت پوشش بیمه دولتی هستند، بسته به پوشش بیمه‌ای خود حدودا ۶۰ دلار بابت این مساله پرداخت می‌کنند.

درمان با آنتی‌بادی توجه کمتری را نسبت به واکسن به خود جلب کرده است، اما مسوولان عرصه درمان از ابتدا امید داشتند این روش بتواند تا زمان در دسترس بودن گسترده واکسن، نقش یک پل نجات را داشته باشد. دو واکسن اخیر که توسط فایزر و مدرنا تولید شده‌اند، در تحلیل‌های اولیه تاثیری بالای ۹۰ درصد داشته‌اند. فایزر که مراحل آزمایشی خود را سپری کرده است، روز جمعه درخواست خود برای تاییدیه اضطراری را ارسال کرده است و مدرنا هم برنامه دارد هرچه سریع‌تر همین کار را انجام دهد. با این‌حال هفته‌ها طول خواهد کشید که این واکسن در دسترس باشد و حتی پس از آن هم بیشتر در اختیار افراد با ریسک بالا قرار می‌گیرد. جرج یانکوپولوس، رئیس و دانشمند ارشد ریجنران در بیانیه‌ای اعلام کرده است که نتایج اخیر واکسن را بسیار دلگرم کننده می‌داند اما «هنوز هم نیاز به روش درمانی برای افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند وجود دارد، مخصوصا آنهایی که به واکسیناسیون دسترسی ندارند.»

در ماه اکتبر که ترامپ داروی ریجنران را دریافت کرد و در یک پیام ویدئویی عنوان کرد که با دریافت این دارو احساس ابرقدرت بودن می‌کند، نام ریجنران بر سر زبان‌ها افتاد. در همان پیام ویدئویی ترامپ بدون هیچ مدرکی اعلام کرد که این دارو او را درمان کرده است و مجوز استفاده از آن را هم صادر کرده است، گرچه انجام این کار در اختیارات او نیست. فهمیدن این‌ نکته که درمانِ ریجنران واقعا منجر به بهبود ترامپ شده است یا خیر، ناممکن است. او زمانی که در مرکز درمانی نظامی ملی والتر رید بستری بود، داروهای مختلفی استفاده کرد و جدا از آن افراد بسیاری هم هستند که خود به خود بهبود پیدا می‌کنند.