۰ نفر

تیم ترامپ برای رئیس‌جمهور بعدی نقشه کشیده است؟‌

تله اقتصادی برای بایدن

۱ آذر ۱۳۹۹، ۶:۵۹
کد خبر: 483274
تله اقتصادی برای بایدن

به نظر می‌رسد در حال حاضر فروغ طلا در بازارهای جهانی تحت عوامل جدید تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ طلا در معاملات روز گذشته هم توفیق خاصی کسب نکرد و بدون تغییر قیمتی خاصی در نزدیکی مرز ۱۸۷۰ دلاری معامله شد تا در آستانه ثبت دومین هفته متوالی قرار بگیرد که طی آن بازدهی منفی را رقم زده است. از دو هفته پیش که خبرهای امیدوارکننده واکسن کرونا به بازارها مخابره شد، روزهای تاریک طلا نیز آغاز شد. با افزایش امیدواری‌ها به توزیع واکسن و ایمن‌سازی مردم، انتظارات سرمایه‌گذاران از چشم‌انداز اقتصادی جهان تا حد زیادی بهبود پیدا کرد و همین امر سبب کاهش جذابیت پناه‌گاه‌های امن سرمایه مانند طلا شده است. در حالی که طلا در هفته انتخابات آمریکا و با خوش‌بینی به ریاست‌جمهوری بایدن نزدیک به ۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود و تا قیمت ۱۹۶۰ دلاری نیز پیش‌روی کرده بود، پس از آن و طی دو هفته نزدیک به ۳/۴ درصد از ارزش خود را از دست داد.

از سوی دیگر اکنون تا حدودی سرنوشت بسته‌های حمایتی با توجه به کشف واکسن کرونا و همچنین صحبت‌های مقامات آمریکایی تا حد زیادی با ابهام مواجه شده است. روز پنج‌شنبه استیون منوچین وزیر خزانه‌داری دولت دونالد ترامپ در نامه‌ای به فدرال‌رزرو خواستار پایان بخشیدن به برنامه اصلی وام‌دهی فدرال‌رزرو در پایان ماه دسامبر شد. این برنامه در بهار گذشته برای حمایت از کسب‌وکارها و دولت‌های محلی در دوره پاندمی به اجرا گذاشته شده بود. تحلیلگران چنین موضعی را پیش از موعد و تا حدی غافلگیرکننده می‌دانند. در حالی که مقامات فدرال‌رزرو در روزهای گذشته اعلام کرده بودند که تمدید چنین برنامه‌هایی با توجه به وضعیت اقتصادی ضروری است، بسیاری معتقدند که این سیاست احتمالا فشار اقتصادی بیشتری را بر دولت بایدن وارد خواهد کرد.

 نامه عجیب منوچین به پاول

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری دولت دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه خواهان اتمام برنامه اصلی وام‌دهی در دوره پاندمی کرونا در فدرال‌رزرو در پایان ماه دسامبر یعنی پایان سال جاری میلادی شد. خبری که علاوه بر تاثیر بر بازارهای مختلف، می‌تواند فشار اقتصادی زیادی را بر دولت جو بایدن نیز وارد کند. منوچین در نامه‌ای به پاول سکان‌دار فدرال‌رزرو اعلام کرد که ۴۵۵ میلیارد دلاری که تحت برنامه CARES Act به فدرال‌رزرو محول شده بود اکنون باید برای تخصیص مجدد در اختیار کنگره قرار بگیرد. منابع اختصاص داده شده در برنامه حمایتی فوق بیشتر برای کمک به پرداخت وام توسط فدرال‌رزرو به کسب‌وکارها و دولت‌های محلی در نظر گرفته شده بود.

در حالی منوچین این نامه را خطاب به پاول نوشته است که داده‌های اخیر اقتصادی نشان می‌دهد سرعت ریکاوری اقتصادی آمریکا با اینکه در ماه‌های اولیه مناسب بود اما در ماه‌های اخیر کاهش پیدا کرده است و هنوز ۱۰ میلیون نفر که در ژانویه ۲۰۲۰ دارای شغل بودند اکنون بیکار هستند.  در بخشی از نامه منوچین آمده است که من از فدرال‌رزرو درخواست دارم منابع استفاده نشده را به خزانه‌داری ایالات متحده بازگرداند. منوچین در حقیقت از مواضع قبلی خود که بر تزریق اعتبار به تمام بخش‌های اقتصاد در بدترین رکود قرن بود، عقب‌نشینی کرده است. این در حالی است که مقامات فدرال‌رزرو اخیرا اعلام کرده بودند که برنامه وام‎دهی در شرایط کنونی باید تمدید شود؛ در حقیقت به نظر می‌رسد که مقامات فدرال‌رزرو انتظار چنین نامه‌ای را از وزیر خزانه‌داری نداشتند.  فدرال‌رزرو نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ترجیح می‌دهد مجموعه کامل امکانات اضطراری که به‌عنوان پشتوانه‌ای برای اقتصاد متزلزل و آسیب‌دیده کنونی در نظر گرفته شده است را به کار گیرد. رافائل باستیک رئیس فدرال‌رزرو آتلانتا در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ در این مورد گفت: من فکر می‌کنم به شرایط کنونی اقتصاد و همچنین سطح نااطمینانی زیادی که هنوز وجود دارد، بسیار معقول است که برنامه‌های حمایتی همچنان ادامه پیدا کند. باستیک یکی از گزینه‎های وزارت خزانه‌داری آمریکا در دولت آینده جو بایدن است.

در حقیقت تصمیم پیش از موعد و کمی عجیب منوچین دولت بایدن را برای اطمینان از تامین اعتبار برای کسب‌وکارها با مشکل مواجه خواهد کرد. در صورتی که این نامه عملی شود، حداقل در سه هفته اول ژانویه سال آینده بازارها باید بدون پشتوانه اعتباری به فعالیت خود ادامه دهند.

 طلای بالای ۲ هزار دلار محتمل است؟

با وجود فضای بازارها که اکنون به دلیل بهبود انتظارات سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به بازارهای پر ریسک از جمله بورس پیدا کرده است، اما هنوز سوال بسیاری از معامله‌گران بازار طلا این است که این فلز ارزشمند هنوز شانسی برای صعود به هزاره سوم قیمتی خود را دارد یا خیر. باید در نظر داشت که اکنون طلا تحت تاثیر دو عامل بسیار مهم در حال نوسان است؛ اخبار مربوط به واکسن کرونا و همچنین سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی از جمله فدرال‌رزرو و همچنین بسته حمایتی جدید.

 رابطه واکسن و سیاست‌های پولی

در سمت اخبار مربوط به واکسن در حال حاضر فضای خبرها بسیار مثبت است و این موضوع می‌تواند سبب کاهش تقاضای فلز زرد شود. بعد از اینکه طی دو هفته گذشته شرکت‌های فایزر و مدرنا خبر از موفقیت‌‌آمیز بودن آزمون‌های مربوط به واکسن‌های خود را دادند هنوز اخبار مثبت بیشتری از سوی شرکت‌های داروسازی و همچنین محققان این حوزه مخابره می‌شود. داده‌های جدید از سوی شرکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد که واکسن‌های آنها که اکنون در مرحله آزمایشی قرار دارد نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای درباره ایمن‌سازی افراد مسن نشان داده است. ایمن‌سازی افراد مسن از این رو اهمیت دارد که با کسب اطمینان از محافظت این گروه پرخطر در برابر ویروس کرونا بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند فعالیت‌های نرمال خود را از سر بگیرد و خطر قرنطینه و عواقب اقتصادی آن برای کشورهای مختلف بسیار زودتر از ایمن‌‌سازی کل جامعه کم شود. اما با وجود اخبار مثبت مربوط به واکسن کرونا هنوز گروهی از تحلیلگران بر این باورند که طلا همچنان شانس صعود به بالای مرز ۲ هزار دلاری را دارد.

در حقیقت این گروه از تحلیلگران بر این باورند که اخبار مربوط به واکسن می‌تواند چرخه صعودی فلز زرد را کُند کند، اما عوض شدن مسیر قیمتی طلا در حقیقت وابستگی بیشتری به سیاست‌های پولی به ویژه سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو دارد. در حقیقت تا زمانی که سیگنال انقباضی مهمی از سوی فدرال‌رزرو به بازارها مخابره نشود، هنوز می‌توان به صعود قیمت طلا چشم داشت. تحلیلگران در Citi Research در یادداشتی اعلام کردند که صعود قیمت طلا به بالای مرز ۲ هزار دلار در سال ۲۰۲۱ هنوز محتمل است.

صندوق‌های قابل معامله در بورس در ماه نوامبر خروج خالص ۴۰تنی طلا را رقم زدند و همچنین داده‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به‌طور خالص ۴ میلیارد دلار را از بازار طلا خارج کرده‌اند که بیشترین خروج ماهانه سرمایه از بازار طلا در طول تاریخ است. بیشتر این خروج به دلیل میل بیشتر سرمایه‌گذاران به ورود به بازارهای پرریسک‌تر از جمله بورس بوده است.

از ابتدای سال جاری تا کنون طلا که به‌عنوان پوشش‌دهنده ریسک سرمایه در مواقع تورمی و کاهش ارزش پول به شمار می‌رود، ۲۳درصد افزایش قیمت داشته است که بیشترین عامل آن سیاست‌های انبساطی پولی و بسته‌های حمایتی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی بر ضد پیامدهای اقتصادی پاندمی کرونا بوده است. اما خبر بد دیگر برای اونس سیگنال‌های مقامات اقتصادی آمریکا درباره سرنوشت برنامه‌های حمایتی است.