۰ نفر

خشونت خیابانی در واشنگتن

۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۵:۴۷
کد خبر: 482014
خشونت خیابانی در واشنگتن

شمارش آرا در انتخابات ایالات‌متحده به آرامی هر چه تمام‌تر ادامه‌دارد. پس از اینکه روز شنبه برخی از خبرگزاری‌ها اعلام کردند جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها توانست با ۳۰۶ رای الکترال پیروزی خود بر ترامپ را قطعی کند، حالا نوبت به مجلس نمایندگان رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد،  هرچند دموکرات‌ها توانسته‌اند با عبور از ۲۱۸ کرسی، اکثریت مجلس نمایندگان را حفظ کنند اما هنوز پس از گذشت ۱۲ روز از انتخابات، ۱۲ کرسی بلاتکلیف باقی مانده است. همزمان با افزایش موارد کرونا، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از دونالد ترامپ، ساکن فعلی کاخ سفید خواست برای کنترل این بیماری اقدامات بیشتری انجام دهد.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که روز شنبه در آمریکا هزاران نفر از طرفداران ترامپ به خیابان‌ها آمدند و نسبت به نتیجه انتخابات اعتراض کردند. این اعتراضات اما به خشونت نسبی کشیده شد و پلیس ۲۰ نفر از معترضان را دستگیر کرد. در میان معترضان ۴ نفر به‌دلیل حمل اسلحه توسط نیروهای ضد شورش دستگیر شدند. پلیس واشنگتن همچنین گزارش داد که یک نفر از معترضان نیز چاقو خورده اما شرایط وی نامشخص است. با این حال اعتراض‌ها تحت کنترل نیروهای پلیس بود. اواسط عصر نیز معترضان چند بلوک در اطراف فریدم‌پلازا را به اشغال خود درآوردند. در توییتر کیلی مک‌انانی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید با اغراق بیش از حد درباره حضور معترضان نوشت که یک میلیون نفر در این راهپیمایی اعتراضی حضور داشتند. برآوردهای واقعی اما بسیار کمتر از این رقم است. یکی از افسران پلیس در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز - به‌دلیل اینکه حق مصاحبه با رسانه‌ها را ندارد از گفتن اسم خود امتناع کرد - گفت که در پایین خیابان فریدم‌پلازا عده‌ای از معترضان حضور دارند.  به‌رغم اینکه تعداد معترضان بالا نبود اما شور و اشتیاق آنها به رئیس‌جمهوری‌شان بسیار بالا بود. زینیدا اوچوآ، ۴۶ ساله، ساکن ویرجینیا گفت که از بچگی دونالد ترامپ را دنبال می‌کند. اوچوآ افزود: «او آدم کاملی نیست و سیاست‌هایش را در مورد مهاجران دوست ندارد اما از وی به خاطر سایر سیاست‌هایش حمایت می‌کند.» دونالد ترامپ یکی از حامیان این اعتراض‌ها بود. وی روز شنبه پس از اینکه ایالت جورجیا را نیز از دست داد و موجبات پیروزی بایدن با ۳۰۶ رای الکترال فراهم شد، اما هنوز حاضر به قبول شکست نیست و هنوز اطلاعات غلط در مورد انتخابات می‌دهد. ترامپ مدعی است که او پیروز انتخابات بوده و تخلفات و تقلبات وسیعی در انتخابات آمریکا صورت گرفته است. به همین منظور معترضان روز شنبه در حمایت از رئیس‌جمهور مستقر از سراسر آمریکا خود را به واشنگتن رساندند.  راشل ویلیامز، یک کارمند از شهر کوچک جاسپر آلا گفت که روز شنبه از ساعت پنج و نیم صبح به همراه سه دوست خود با خودروی شخصی آمده‌اند تا از رئیس‌جمهورشان حمایت کنند. آنها می‌گویند با این انتخابات آمریکا روی آرامش را به خود نخواهد دید. ویلیامز بر این باور است که در کانتی (بخش) وی تقلبی صورت نگرفته اما اطمینان دارد در سایر نقاط کشور تقلب رخ داده است. آرای ترامپ در این کانتی بیشتر از بایدن بوده است و به همین دلیل راشل ویلیامز مطمئن است که تقلبی در این منطقه صورت نگرفته است. این در حالی است که مقامات انتخاباتی و امنیتی آمریکا می‌گویند در این دوره یکی از ایمن‌ترین انتخابات آمریکا برگزار شده است.

معترضان اما وقتی واشنگتن به میانه‌های روز خود رسید، تصمیم گرفتند راهی ساختمان کاپیتول شوند. آنها به خیابان پنسیلوانیا سرازیر شدند و در اطراف ساختمان دیوان عالی این کشور و کاپیتول اعتراضات خود را پیگیری کردند.  آنتونی کاباسای ۳۳ ساله که پرچمی با عنوان «سرکش» حمل می‌کرد، به نیویورک‌تایمز گفت: «ما می‌خواهیم ترامپ بداند ما عاشق او هستیم و هر کاری که او کرده، مورد حمایت ماست؛ به‌ویژه اقدامات وی در مورد لاتین‌تبارها.» او تصریح کرد: «ترامپ ما را از خواب بیدار کرد.» او که از لس‌آنجلس در این اعتراضات شرکت کرده بود، تاکید کرد: «فرقی ندارد که چپ باشی یا راست. او بسیاری از مردم را از خواب غفلت بیدار کرد.» البته این اعتراضات در بخشی به خشونت نیز کشیده شد و مخالفان و موافقان ترامپ به زد خورد و مشاجره با یکدیگر پرداختند.

بازی بایدن در زمین لغزنده

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده اما از جمهوری‌خواهان خواسته به او یک فرصت بدهند هرچند به نظر می‌آید که جمهوری‌خواهان این فرصت را به وی نخواهند داد. این در حالی است که بایدن گفته او نه تنها پیروز شده است، بلکه به‌دنبال بازگرداندن روح ملی به آمریکاست. به اعتقاد بایدن آمریکا روح خود را در دوران دونالد ترامپ از دست داد. نیویورک‌تایمز در این راستا نوشت: مراسم دعا و نماز روز یکشنبه تغییرات ظریفی داشت که چندان مورد توجه قرار نگرفت. کشیش فرد کربس، از کلیسای سنت پائول لوتران که در میان دعاهای خود که از خدا سلامت و درایت بیشتر می‌خواست از نتیجه انتخابات نیز سخن گفت. او در میان ۵۰ عبادت‌کننده این کلیسا گفت: ما از خدا انتقال صلح‌آمیز و آرام می‌خواهیم. او کلمات سخنان خود را با دقت در یک جامعه روستایی سوپرمحافظه‌کار انتخاب می‌کرد. در این روستا هنوز مردم منتظر تغییر نتیجه هستند و به این نتیجه باور ندارند.

جانی اسمیت که در کلیسای انجیلی محافظه‌کارانه «Spring Street» در میسون که در حدود ۱۰۰ مایلی غرب آستین است، حضور داشت، گفت: «دوستان دموکرات من فکر می‌کنند که بایدن می‌خواهد همه دردها را التیام ببخشد و همه را متحد کند.» اما او بر این باور است که دموکرات‌ها فریب خورده‌اند. او افزود: «همه شما به‌دنبال التیام هستید. همه می‌خواهید با همدیگر باشید. اما خبر بد اینکه هیچ‌کدام را به دست نیاورده‌اید.»  این یک حقیقت تلخ است که بایدن باید با آن دست و پنجه نرم کند. با اینکه او از سال ۱۹۳۲ به این سو سهم بیشتری از رای مردم را در این کشور به دست آورد اما باید با این حقیقت سخت برخورد داشته باشد. نخستین نشانه‌های این برخورد سخت این است که جمهوری‌خواهان حاضر به پذیرش شکست ترامپ نیستند و قانون‌گذاران این حزب پیروزی بایدن را قبول نکرده‌اند و این شاید از نظر زمانی یکی از طولانی‌ترین‌ها برای پذیرش شکست از سوی حزب رقیب باشد.  بسیاری از محافظه‌کاران بر این باورند که بایدن این انتخابات را با سر و شکل دادن پیروز شده است. حتی با اینکه بایدن در سخنرانی هفته گذشته خود تاکید کرد که رئیس‌جمهور همه کشور است اما محافظه‌کاران این حرف‌ها را باور نکرده‌اند. او در این سخنرانی از مردم خواست که اجازه دهند تا روح آمریکایی را به جای اول خود بازگرداند و خواست که مردم به وی فرصت دهند تا پایانی به این عصر تاریک بدهد.  پیروزی بایدن در انتخابات با مشارکت بیشتر دموکرات‌ها رقم خورد و حتی در روستای میسون نیز چنین چیزی صدق می‌کرد و افراد زیادی از طرفداران این حزب در تگزاس در انتخابات حضور پیدا کردند. رویاهای حزب دموکرات اما در یک زمین لغزنده، ناکام ماند؛ زیرا جمهوری‌خواهان پیروزی‌های غافلگیرکننده‌ای را در مجلس نمایندگان تجربه کردند و به‌عنوان یکی از گزینه‌های محبوب برای حفظ کنترل سنا مطرح هستند (انتخابات سنا در جورجیا به دور دوم کشیده شد و در مجلس نمایندگان نیز به‌رغم اینکه اکثریت با دموکرات‌هاست اما این پیروزی با از دست دادن چند کرسی به‌دست آمد.) در چند روز گذشته هزاران هزار نفر از طرفداران ترامپ در سراسر آمریکا، به‌ویژه در تگزاس گرد هم آمدند و خواستار تغییر نتیجه شدند. شری استرانگ، یکی از طرفداران رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید: «ما دوست داریم نتیجه‌ای را بپذیریم که در یک بازی منصفانه و درست رقم خورده باشد.» اختلاف در پذیرش نتیجه پس از آن رقم خورد که در انتخابات سال‌جاری میزان آرای پستی افزایش یافت و ترامپ خواستار باطل شدن نتیجه آرای پستی است که در روز انتخابات ارسال شده و پس از روز انتخابات به دست ستاد مرکزی انتخابات در ایالت‌ها رسیده است.  برخی پیروزی بایدن در این انتخابات را نه‌تنها به معنای از دست دادن روح ملی در آمریکا می‌دانند بلکه وی را حائز بازگرداندن شرایط مطلوب نمی‌دانند. اسمیت یکی از شهروندان میسون می‌گوید: «هر چه را که من برای آن زحمت کشیده‌ام، بایدن می‌خواهد آن را دو دستی به مهاجرانی تقدیم کند که کاری جز استراحت کردن ندارند.»