۰ نفر

سازمان ملل؛

طرف‌های درگیر لیبی بر سر برگزاری انتخابات به توافق رسیدند

۲۳ آبان ۱۳۹۹، ۲۳:۴۰
کد خبر: 481376
طرف‌های درگیر لیبی بر سر برگزاری انتخابات به توافق رسیدند

سازمان ملل از توافق طرف‌های درگیر در لیبی بر سر تعیین موعد انتخابات در این کشور آفریقایی بعد از نه سال جنگ خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سازمان ملل از توافق طرف‌های درگیر و جریان‌های سیاسی در لیبی بر سر تعیین موعد انتخابات در این کشور آفریقایی بعد از نه سال خبر داد.

رسانه‌های لیبی جمعه‌شب گزارش دادند که مشارکت کنندگان در «کنفرانس گفت‌وگوی تونس» در باره آینده لیبی ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱ را موعد برگزاری انتخابات تعیین کرده‌اند.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی نیز از این توافق خبر داده و از آن استقبال کرده است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و به دنبال سرنگونی سرهنگ «معمر القذافی»، رهبر سابق  این کشور به دست ناتو و معترضان درگیر جنگ داخلی بوده و نبود دولت مرکزی باعث شکل گیری و قدرت‌گیری جریان‌های رادیکال و افراطی مانند داعش و القاعده در این کشور آفریقایی شد.

لیبی طی این دولت دو دولت، دو ارتش و دو پارلمان داشت؛ دولت طرابلس یا دولت وفاق ملی که مورد حمایت سازمان ملل و جامعه جهانی بود و دولت طُبرُق (در شهری به همین نام) که از حامیان ژنرال خلیفه حفتر بود.

نیروهای این دو دولت طی سال‌های گذشته با حامیان خارجی خود به دنبال حذف دیگری بودند که با تشدید درگیری‌ها و به‌بن‌بست رسیدن تنش، طرف‌های درگیر مجبور به گفت‌وگو برای یافتن راه‌حل شدند.

گفت‌وگو بین احزاب، جریان‌ها و طرف‌های متخاصم در لیبی از دهم نوامبر (چهار روز پیش) به میزبانی تونس برای دست‌یابی به راه حل سیاسی جهت برون رفتن از بحران نه ساله در قالب ۵+۵ دور هم جمع شدند.

این گفت‌وگوها بعد از آن آغاز شد که طرف‌های درگیر ماه گذشته بر سر آتش‌بس به توافق رسیدند.