جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب ایالات متحده 20ژانویه هنگام آغاز رسمی کار خود در کاخ سفید 78ساله خواهد بود که مسن‌ترین رییس‌جمهور این کشور شناخته می‌شود.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ انتخابات هفته پیش ریاست‌جمهوری ایالات متحده از چند وجه تاریخی قابل توجه بود؛ به ویژه اینکه کامالا هریس به عنوان اولین زن منتخب معاون رییس‌جمهور و همچنین دومین شخص غیر اروپایی بود که به این سمت دست یافت.

این انتخابات از جهت دیگری نیز تاریخی بود: جو بایدن با 77سال سن، به عنوان مسن‌ترین رییس‌جمهور منتخب ایالات متحده شناخته شد. رونالد ریگان در همین سن دومین دوره ریاست‌جمهوری خود را به پایان رساند. بایدن در تاریخ 20نوامبر تولد خود را جشن می‌گیرد؛ این بدان معناست که وی در زمان آغاز کار خود در 20ژانویه 2021، 78ساله خواهد بود.

به گزارش کاخ سفید، میانگین سنی روسای جمهور هنگام تحلیف 55سال است و تئودور روزولت، که در سن 42سالگی در سال 1901 پس از ترور ویلیام مک‌کینلی روی کار آمد، جوان‌ترین رییس‌جمهور تاریخ ایالات متحده بود.

جوان‌ترین رییس‌جمهور منتخب تاریخ، جان اف کندی است که هنگام تحلیف 43ساله بود. پیش از پیروزی بایدن در هفته گذشته، ترامپ با 70سال سن در زمان روی کار آمدن، مسن‌ترین رییس‌جمهور منتخب ایالات متحده بود. پیش از وی نیز، ریگان با 69سال سن، پیرترین بود.

سن بایدن یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در مبارزات انتخاباتی بوده و جمهوری‌خواهان ادعا کرده‌اند که وی در حال حاضر دچار مشکلات شناختی شده که می‌تواند منجر به افتادن قدرت در دستان کامالا هریس 56ساله شود.

زمانی که از بایدن سال گذشته در ABC در خصوص سن وی سوال شد، بایدن پذیرفت که این یک سوال منطقی است. بایدن اظهار داشت: "امیدوارم من بتوانم نشان دهم که افزایش سن، خرد و تجربه را به دنبال دارد که می‌تواند اوضاع را بسیار بهتر کند."

در دسامبر 2019، کوین اوکانر، پزشک بایدن در گزارشی اعلام کرد که وی یک مرد 77ساله سالم و تندرست بوده که برای اجرای موفقیت‌آمیز وظایف ریاست‌جمهوری مناسب است.

در نمودار ارائه شده، سن روسای جمهور ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم را مشاهده می‌کنید؛

سن روسای جمهور آمریکا