۰ نفر

استقبال جهان از شکست ترامپ

۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۲۹
کد خبر: 480193
استقبال جهان از شکست ترامپ

ارسال پیام‌های تبریک رهبران جهان به جو بایدن، تنها دقایقی پس از اعلام پیروزی او در انتخابات آغاز شد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ با وجود آنکه همچنان دونالد ترامپ و ستاد وی تأکید دارند کار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به پایان نرسیده و باید برای ورود به مرحله اقدامات قضایی در این‌باره آماده شد، بخش بزرگی از رهبران سیاسی جهان در پیام‌هایی رسمی پیروزی جو بایدن را به وی تبریک گفته‌اند. این پیام‌ها که رنگ و بوی تعجیل در آن دیده می‌شود، قبل از هر چیز بیانگر یک واقعیت است؛ جهان از شکست ترامپ و پیروزی رقیب وی در انتخابات راضی است. در ادامه، مهم‌ترین واکنش‌ها به نتایج انتخابات آمریکا را بررسی کرده‌ایم.

آمریکا: یکی از خبرسازترین پیام‌ها، تبریک زودهنگام جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا برای بایدن بود. او تنها دقایقی پس از اعلام پیروزی بایدن توسط شبکه سی‌ان‌ان، به او تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد «جهان در کنار دولت جدید آمریکا با چالش‌های بزرگ فعلی مقابله کند». اختلاف مواضع شدید ترودو با ترامپ بر سر مسائلی ازجمله حقوق مهاجران و محیط‌زیست یکی از سوژه‌‌های مهم رسانه‌ها طی سال‌های گذشته بود.

2 توییت جداگانه نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در واکنش به پیروزی بایدن نیز بسیار خبرساز بوده است. مادورو در این توییت‌ها ابتدا نتیجه انتخابات را به مردم آمریکا، جو بایدن و کامالا هریس تبریک گفته و سپس همچون همیشه برای گفت‌وگو با این کشور اعلام آمادگی کرده است. این در حالی است که دولت ترامپ، خوان گوایدو، رهبر مخالفان مادورو را به‌عنوان رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا به رسمیت شناخته است.

از جمله مهم‌ترین واکنش‌ها در داخل آمریکا نیز می‌توان به پیام‌های باراک اوباما، هیلاری کلینتون و حتی جب بوش، برادر کوچک جورج دبلیو بوش، از چهره‌های شاخص حزب جمهوریخواه اشاره کرد. اوباما در پیام خود با تبریک پیروزی تاریخی و قاطع بایدن، از مردم آمریکا خواست به وی فرصت داده و از او حمایت کنند. جب بوش هم که از دوران مناظره‌های داخلی حزب جمهوریخواه در سال‌2016 با ترامپ روابط پر‌تنشی داشته، پیروزی بایدن و هریس در انتخابات را به مردم آمریکا تبریک گفت.

اروپا:بخش عمده تحلیلگران، شکست ترامپ را به‌معنای پیروزی اتحادیه اروپا می‌دانند؛ تحلیلی که البته با تبریک‌های زودهنگام سران کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه همخوانی دارد. در پیام تبریک آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان آمده: از صمیم قلبم برای شما خواهان پیروزی و موفقیت هستم. ما با تکیه به شراکت و روابط تاریخی خود قادر به عبور از چالش‌های فعلی هستیم. امانوئل مکرون نیز که بارها در تقابل با ترامپ قرار گرفته بود، پیروزی بایدن را مقدمه‌ای برای رویارویی مشترک فرانسه و آمریکا با چالش‌های جهانی به شمار آورد. علاوه بر این، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس هم ضمن تبریک، بحران محیط‌زیست، تجارت و مسائل دفاعی را اصلی‌ترین سرفصل‌های همکاری آمریکا در دوران جدید نامید.

جالب آنکه صادق‌خان، شهردار مشهور لندن و ازجمله شخصیت‌های بین‌المللی که روابط پر‌تنشی با ترامپ داشت نیز در صفحه توییتر خود پیروزی بایدن را تبریک گفت و نوشت: بیایید دیوارها را خراب کرده و به جای آن پل بسازیم. پیام‌های جداگانه مقامات عالی‌رتبه اتحادیه اروپا و پیمان ناتو از دیگر واکنش‌های قابل توجه در اروپا به پیروزی بایدن بوده است.

آسیا: از جمله نخستین قدرت‌های آسیایی که پیروزی بایدن را به رسمیت شناخت و برای او پیام تبریک صادر کرد، هند بود. ناریندا مودی، نخست‌وزیر هند، در پیام خود از «پیروزی بزرگ بایدن» سخن گفت. مودی همچنین در پیامی جداگانه به ریشه هندی (مادری) کامالا هریس اشاره کرده و جایگاه او در دولت بعدی آمریکا را مایه افتخار دانسته است. از سوی دیگر یوشیهیدی سوگا، نخست‌وزیر ژاپن نیز در پیام خود به بایدن و هریس نسبت به تقویت ائتلاف این کشور با آمریکا برای تضمین «صلح، امنیت و آزادی در اقیانوس‌های هند و آرام» ابراز امیدواری کرد. در مقابل اما تا ساعات پایانی روز یکشنبه، هیچ پیامی از سوی رهبران چین و روسیه برای جو بایدن ارسال نشد.

خاورمیانه: اگر حساسیت انتخابات آمریکا برای منطقه خاورمیانه نسبت به اروپا یا کشورهایی نظیر روسیه بیشتر نبوده باشد، کمتر هم نیست؛ حساسیتی که با روابط هر یک از قدرت‌های منطقه با ترامپ طی 4سال گذشته نسبتی مستقیم دارد. همانطور که انتظار می‌رفت، شیخ تمیم بن‌حمد، امیر قطر نخستین رهبر منطقه‌ای بود که پیروزی بایدن را در پیامی صمیمی به وی تبریک گفت. در ادامه، روسای جمهور عراق و لبنان نیز با ارسال پیام‌های تبریک نسبت به کاهش تنش‌های منطقه‌ای طی سال‌های آینده ابراز امیدواری کردند. امیر جدید کویت و سلطان جدید عمان، ازجمله دیگر رهبران خلیج‌فارس بودند که به فاصله چند ساعت، پیروزی بایدن را تبریک گفتند.

اما در سوی دیگر معادله، رهبران خاورمیانه‌ای که می‌توان گفت نتیجه انتخابات چندان به نفعشان نیست هم به‌تدریج وارد صف کشورهایی شدند که پیروزی بایدن را به رسمیت شناخته و به وی تبریک می‌گویند. در میان این کشورها، امارات اول از همه پیام تبریک خود را صادر کرد. از نامه محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی گرفته تا توییت‌های محمد بن‌راشد، نخست‌وزیر امارات که در آنها تصاویر ملاقات‌های خود با بایدن طی سال‌های گذشته را منتشر کرده بود.

پس از این، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر نیز با ارسال پیام گرمی، پیروزی بایدن را تبریک گفت. اما فراتر از اینها، دستگاه قضایی مصر، تنها ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات، 5زندانی مصری-آمریکایی را به‌طور موقت از زندان آزاد کرد. جالب آنکه رهبران حزب دمکرات بارها از رفتارهای ترامپ نسبت به دولت سیسی انتقاد کرده و درباره نقض گسترده حقوق بشر در این کشور سخن گفته‌اند. اما شاید مهم‌تر از تمام این واکنش‌ها، سکوت عربستان سعودی و تبریک خشک و خالی دولت ترکیه بوده است. فواد اوکتای، معاون رئیس‌جمهور، عالی‌ترین مقام ترکیه به شمار می‌آید که تا ساعات پایانی روز یکشنبه پیروزی بایدن را تبریک گفته است. در این میان استقبال احزاب مخالف دولت از پیروزی بایدن به‌خوبی بیانگر چالش‌هایی است که سال‌های آینده پیش روی ترکیه و مخصوصا دولت اردوغان قرار خواهد داشت. تمام اینها در حالی است که حتی مقامات میان‌رتبه سعودی نیز واکنشی به انتخابات آمریکا و پیروزی بایدن نداشته‌اند؛ امری که از یک‌سو بیانگر واکنش منفی این کشور به پیروزی بایدن است و از سوی دیگر، امید به تغییر معادلات انتخاباتی آمریکا در روزهای آینده دارد.