۰ نفر

چالش اقتصادی رئیس‌جمهور آمریکا

۱۸ آبان ۱۳۹۹، ۶:۴۶
کد خبر: 479829
چالش اقتصادی رئیس‌جمهور آمریکا

ریکاوری اقتصاد آمریکا، بزرگ‌ترین چالش پیش روی رئیس‌جمهور آینده آمریکاست. علاوه‌بر این آمارها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری نیز با تهدید روبه‌رو شده است. در ماه اکتبر کمترین میزان شغل در پنج ماه گذشته به‌وجود آمده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که به‌نظر می‌آید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از احتمال بسیار بالایی برخوردار است، فدرال رزرو در نشست هفته گذشته خود تصمیم گرفت تا سیاست‌های پولی خود را دست نخورده باقی بگذارد. همچنین بانک مرکزی آمریکا مجددا این وعده را داد که از به کارگیری هر ابزار پولی و مالی برای حمایت از ریکاوری بزرگ‌ترین اقتصاد جهان کوتاهی نکند. این در حالی که افزایش مجدد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین احتمال بلاتکلیفی در اعلام پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری نااطمینانی‌هایی هستند که اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کنند.

همچنین انتشار داده‌های بازار کار آمریکا نیز حکایت از آن دارد که نرخ بیکاری ایالات‌متحده در ماه اکتبر نسبت به پیش‌بینی‌ها کاهش بیشتری داشته است و در حالی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که نرخ بیکاری در این ماه به به ۷/ ۷درصد برسد، نرخ بیکاری محقق شده در ماه اکتبر به تا ۹/ ۶ درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که نرخ بیکاری آمریکا در ماه سپتامبر ۹/ ۷ درصد بوده است. اما این تمام ماجرا نیست و این گزارش نشان می‌دهد که در ماه اکتبر پایین‌ترین تعداد شغل در پنج ماه گذشته در این کشور به وجود آمده است و همچنین بسیاری از شهروندان آمریکایی هنوز به‌صورت پاره وقت مشغول به کار هستند. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد رئیس‌جمهور آینده آمرریکا برای حفظ سرعت ریکاوری اقتصاد این کشور چالش‌های بزرگی در پیش‌رو دارد. اقتصادی که هم‌اکنون بسته حمایتی‌اش منقضی شده است و مذاکرات میان حزبی برای تصویب بسته جدید نافرجام بوده است و از سوی دیگر با موج فزاینده‌ای از تعداد مبتلایان جدید به این ویروس مواجه است.

کاهش سرعت ریکاوری در غبار نااطمینانی

جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو در کنفرانس خبری پس از آخرین نشست دو روزه سیاست‌گذاری این نهاد گفت که اقتصاد همچنان در حال پیشروی در جهت ریکاوری است ولی این به آن معنا نیست که تمام افراد در حال حاضر وضعیت اقتصادی کاملا راحتی دارند. همچنین وی در ادامه صحبت‌هایش گفت که ما در طی پنج، شش ماه اول پس از پاندمی کرونا، توسعه و گسترش اقتصادی بهتر از انتظاری را به ثبت رساندیم ولی همچنان باید نسبت به بحران پاندمی کرونا بسیار محتاط باشیم زیرا هنوز این ویروس از میان ما نرفته است.  جرومی پاول در حالی این سخنان را مطرح کرد که هنوز چشم‌انداز کوتاه‌مدت اقتصادی در مورد اینکه وضعیت سیاست‌های جدید به چه صورت باشد یا اینکه انتقال قدرت میان دولت دموکرات جو بایدن و دولت جمهوری‌خواه دونالد ترامپ چگونه رخ دهد، با نااطمینانی‌های بسیار مهمی روبه‌رو است.  این نااطمینانی‌ها تاثیرات بسیار زیادی بر تصمیمات آینده در مورد تامین بودجه دولت در بحران کرونا و همچنین در مورد برنامه‌های اضطراری فدرال رزرو خواهد گذاشت. سکاندار فدرال رزرو این نکته را نیز اضافه کرد که بانک مرکزی در حال حاضر در حال بررسی این موضوع است که آیا نیاز به تمدید برنامه‌های مختلف اضطراری که ۳۱ دسامبر منقضی خواهد شد دارد یا نه. موضوعی که البته به‌نظر می‌رسد که با توجه با افزایش تعداد بیماران کرونایی و موج‌های پی‌در‌پی این ویروس، ضروری باشد.

با اینکه مواضع دونالد ترامپ در روزهای اخیر نشان می‌دهد که احتمالا اختلافات زیادی بر سر نتیجه انتخابات ریاست‌جموری به وجود خواهد آمد، اما فدرال رزرو در بیانیه خود صحبتی از این موضوع به میان نیاورده است و همچنین جرومی پاول نیز در سخنان خود اشاره‌ای به عواقب اقتصادی این منازعه احتمالی نداشت. اما جرومی پاول به‌طور ضمنی به این موضوع اشاره کرد که اقتصاد آمریکا پس از ریکاوری پرسرعت در ماه‌های گذشته به دلیل کمک‌های مالی دولتی و بازگشایی مشاغل، اکنون با سرعت پایین‌تری در مسیر ریکاوری قرار دارد.

پایین‌ترین سرعت ریکاوری بازار کار

داده‌های منتشر شده دپارتمان کار آمریکا حکایت از آن دارد که ۶/ ۳ میلیون نفر آمریکایی بیش از از ۶ ماه است که خارج از بازار کار قرار دارند. در حالی که ریکاوری بازار کار آمریکا در ابتدا با سرعت بسیار بالایی در حال پیشروی بود، اما به‌نظر می‌رسد اکنون انرژی اولیه را از دست داده است. همچنین با توجه به فقدان محرک مالی پس از اتمام ماه جولای و آغاز موج جدید از پاندمی کرونا، ادامه ریکاوری بازار کار آمریکا با چالش‌های بیشتری مواجه شود. سیاهه تعداد شغل‌های غیرکشاورزی ماه اکتبر نشان می‌دهد پس از افزایش ۶۷۲ هزار نفری در ماه سپتامبر در ماه اکتبر این افزایش به ۶۳۸ هزار نفر کاهش پیدا کرده است که پایین‌ترین سرعت ریکاوری مشاغل از ماه می است. در حالی که در روز جمعه با پیش افتادن جو بایدن در دو ایالت سرنوشت‌ساز جورجیا و پنسیلوانیا شانس پیروزی نامزد حزب دموکرات بسیار بالا رفته است، یکی از چالش‌های پیش روی او ریکاوری بازار کار آمریکاست که هر ماه سرعت آن در حال تحلیل رفتن است.