میزان بهره‌وری کارگران آمریکایی در دهه‌های اخیر نسبت به دستمزد آنها بیش از دو برابر رشد داشته و این موضوع سبب افزایش بیشتر نابرابری در این کشور شده است.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ شیوع بیماری کووید-19، از آنجا که میلیون‌ها کارگر آمریکایی به صورت دائمی شغل خود را از دست داده‌اند، سبب افزایش نابرابری اقتصادی در این کشور شده است.

کووید-19 و به دنبال آن مشکلات اقتصادی سبب وخامت بیشتر در روند کاهشی میزان رفاه کارگران شده، همانطور که در نمودار مشاهده می‌شود، بهره‌وری کارگران در دهه‌های اخیر در مقایسه با دستمزد ساعتی با سرعت بسیار بیشتری افزایش یافته است.

در داده‌های جمع‌آوری شده توسط موسسه سیاست‌گذاری اقتصادی مشاهده می‌شود که رشد بهره‌وری نسبت به دستمزد ساعتی کارگران آمریکایی از سال 1948 بیش از دو برابر افزایش یافته است. به بیانی دیگر، بهره‌وری خالص در این کشور در طول هفت دهه گذشته 253درصد رشد داشته، در حالی که دستمزد ساعتی تنها 116درصد افزایش یافته است.

بین سال‌های 1948 تا 1979، درصد رشد بهره‌وری و دستمزدها، با رشد 108 و 93درصدی تقریبا مشابه بوده است. با این حال، میزان رشد از سال 1979 تا 2018 به شدت متفاوت بوده است. در حالی که بهره‌وری خالص همانطور که انتظار می‌رفت به افزایش 70درصدی خود ادامه داد، میزان دستمزد ساعتی در این کشور تنها کمتر از یک پنجم آن یعنی 12درصد رشد داشت.

به گفته موسسه سیاست‌گذاری اقتصادی، تغییر سیاست‌گذاری‌ها، مقررات‌زدایی و کاهش سریع در اتحادیه‌ها از سال 1978 تا حد زیادی به رکود وضعیت دستمزد در آمریکا کمک کرده است.

گفتنی است که اختلاف بین دستمزدها و بهره‌وری حتی در جوامع اقلیت بیشتر محسوس بوده و کووید-19 تنها سبب تسریع این روند نابرابری شده است.

تلاش‌هایی که در راستای بهبود اقتصاد ایالات متحده انجام می‌گیرد می‌تواند نابرابری دستمزدها را بیش از پیش تداوم ببخشد.

در نمودار ارائه شده، مقایسه روند رشد بهره‌وری و دستمزد ساعتی کارگران آمریکایی را مشاهده می‌کنید؛

کارگران آمریکایی