۰ نفر

سقوط ترامپ از «دیوار آبی»

۱۷ آبان ۱۳۹۹، ۷:۴۷
کد خبر: 479495
سقوط ترامپ از «دیوار آبی»

دونالد ترامپ از تقلب می‌گوید، خواستار توقف شمارش آراست، سلامت انتخابات را زیر سوال می‌برد و جو بایدن، آرام و صبور هوادارانش را به صبر دعوت می‌کند؛ تفاوتی معنادار میان دو کاندیدایی که یکی از عرش به فرش رسیده و دیگری آهسته آهسته از شکست‌های گذشته پلی برای پیروزی ساخته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد،  بایدن حالا فاصله چندانی با ریاست‌جمهوری امریکا ندارد و جهان هم آماده می‌شود تا از ژانویه 2021 با امریکایی جدید و بسیار متفاوت از دوره ترامپ روبه‌رو شود. دونالد ترامپ نیز که با وعده «اول امریکا» از توافق‌های بین‌المللی خارج شد و جهان را به جایی ناامن‌تر از گذشته بدل کرده بود، حالا باید بر سر تجارتش بازگردد؛ پاسخگوی تخلفات مالیاتی‌اش باشد و بدهی‌های انبوهش را تسویه کند؛ پایانی تلخ برای مردی که چهارسال ریاست‌جمهوری‌اش برای مردم ایران با تحریم‌های انبوه و سایه جنگ همراه بود. تا ظهر چهارشنبه به وقت محلی همه‌چیز به نفع رییس‌جمهور کنونی امریکا بود، جمهوری‌خواهان خشنود از پیشتازی قابل توجه در ایالت‌های تاثیرگذار میدان نبرد برای جشن پیروزی آماده می‌شدند و دموکرات‌ها که چشم امیدشان به آرای پستی بود، از هواداران خود می‌خواستند ناامید نشوند. چهره‌های درهم مجری‌ها و خبرنگاران در رسانه‌های نزدیک به دموکرات‌ها، اختلافی که هر لحظه به نفع ترامپ زیاد می‌شد و برنامه‌ریزی خانواده رییس‌جمهور برای اعلام زودهنگام پیروزی، همه و همه حکایت از کار سخت دموکرات‌ها برای شکست دادن ترامپ بود اما از اواسط آن روز همه‌چیز شروع به تغییر کرد. وعده بایدن که گفته بود امیدوار باشید که «به پیروزی در ویسکانسین، میشیگان و حتی پنسیلوانیا خوش‌‌بینیم» در حال تحقق بود و آمارها به سود کاندیدای دموکرات‌ها تغییر می‌کردند. در پنسیلوانیا که ترامپ بیش از 790 هزار رای پیش بود تا ظهر جمعه اختلاف به کمتر از 20 هزار رای رسید و در نهایت جمعه شب بایدن پیش افتاد. در ویسکانسین پیشتازی بیش از 200 هزارتایی ترامپ در نهایت به شکست او در این ایالت منجر شد و در میشیگان نیز بایدن توانست وضعیت را به نفع خود بازگرداند. از سوی دیگر پیشتازی او در آریزونا و نوادا نیز مزید بر علت شد تا اکثر کارشناسان مسیر پیشروی بایدن برای رسیدن به حد نصاب 270 رای الکترال را بسیار آسان‌تر بدانند و از او به عنوان چهل و ششمین رییس‌جمهور ایالات متحده نام ببرند.

«سیستم انتخاباتی فاسد است»!

برای ترامپ این وضعیت باورپذیر نبود. همین هم سبب شد که رییس‌جمهور امریکا جنگی تمام‌عیار را علیه اصل انتخابات در این کشور آغاز کند. ترامپ پنجشنبه شب در کاخ سفید در مقابل دوربین‌های تلویزیونی قرار گرفت و گفت: «اگر فقط آرای قانونی شمرده شوند، ما پیروزیم». این در حالی است که بر خلاف اظهارات ترامپ، مقام‌های ایالتی که مسوول برگزاری انتخابات هستند، می‌گویند هیچ شاهدی از تحویل آرای «غیرقانونی» در انتخابات مشاهده نشده است. ترامپ مدعی است آرای پستی در حال شمارش «غیرقانونی» است و آرایی است که «دیر» رسیده است! به گزارش بی‌بی‌سی رییس‌جمهور امریکا در مورد انتخابات کنگره که آن هم سه‌شنبه انجام شد، گفت: «زنان جمهوری‌خواه بیشتری به کنگره راه یافتند که بیش از هر سال دیگری در گذشته بود». او سپس افزود که جمهوری‌خواهان تبدیل به «حزب کارگران امریکا شده‌اند». ترامپ همزمان با اشاره به انتخابات سنا و مجلس نمایندگان تصریح کرد بر خلاف ادعای دموکرات‌ها که منتظر تسخیر مجلس سنا بودند، «ما توانستیم موفق شویم و علاوه بر حفظ سنا نمایندگان جدیدی به مجلس نمایندگان فرستادیم». او همچنین نظرسنجی رسانه‌ها را مداخله در انتخابات خواند و با ادعای تقلب دموکرات‌ها در انتخابات گفت: «آنها از مدت‌ها پیش برای این کار برنامه داشتند». او که در چندین ایالت علیه شمارش آرا شکایت کرده، شواهدی برای ادعای خود طرح نکرد اما آرای پستی را که دموکرات‌ها بیشتر از آن استفاده کردند «زمینه‌ساز تقلب گسترده به نفع جو بایدن» دانست. ترامپ مدعی شد، در چند ایالت از جمله میشیگان و جورجیا ناظران حزب جمهوری‌خواه اجازه حضور در مکان شمارش آرا را نداشته‌اند یا محدودیت‌های فراوانی برای آنها ایجاد شد. او ادامه داد: «ما ۷۰۰ هزار رای در پنسیلوانیا پیش بودیم ولی اکنون می‌گویند ما ۹۰ هزار جلو هستیم و همین‌طور برگه می‌آورند. در جورجیا هم من با اختلاف زیاد پیروز شدم و ۳۰۰ هزار رای جلو بودم، اما ناگهان عقب افتادم. در میشیگان ما خیلی پیش بودیم و در ویسکانسین هم همین‌طور. در همه موارد آرای‌ ما را کم کردند». نامزد حزب جمهوری‌خواهان با یادآوری اظهارات خود درباره رای‌گیری پستی گفت: «این سیستم فاسدی است و اگر فاسد هم نباشد به راحتی فاسد می‌شود. آنها صبر می‌کنند در کجا به رای نیاز دارند، بعد ناگهان آرا پیدا می‌کنند».

خانواده او نیز تحرکاتی در این راستا داشتند. دونالد ترامپ جونیور، پسر ارشد رییس‌جمهور امریکا بامداد روز جمعه در پیامی توییتری نوشت: «بهترین چیز برای آینده امریکا این است که به جنگی تمام‌عیار علیه این انتخابات برود تا تمام تقلب‌ها، کلاهبرداری‌ها و آرای افراد فوت شده و کسانی که دیگر ایالتی که در آن رای داده‌اند، زندگی نمی‌کنند برملا شود». شرکت پیام‌رسان توییتر اندکی بعد روی این پیام پسر ترامپ برچسب هشدار زد و محتوای آن را برای افکار عمومی گمراه‌کننده توصیف کرد. علاوه بر پسر ترامپ، کارزار انتخاباتی رییس‌جمهور امریکا نیز در ایمیلی به نقل از ترامپ، خطاب به هواداران او نوشته است: «از شما می‌خواهم که بایستید و حمله متقابل انجام دهید. حمایت شما اکنون حیاتی است».

اقدام هماهنگ شبکه‌های تلویزیونی 

سه شبکه بزرگ خبری امریکا،‌ای بی سی ‌، سی بی اس، و ان بی سی (ABC, CBS ,NBC) زمانی‌که ترامپ در کنفرانس خبری روز جمعه خود در کاخ سفید درباره تقلب در انتخابات امریکا صحبت کرد، پخش زنده سخنرانی او را قطع کردند. نیویورک‌تایمز نوشت: این شبکه‌های تلویزیونی چند دقیقه پس از آغاز پخش اظهارات ترامپ در کنفرانس خبری روز پنجشنبه هنگام پخش اخبار عصرگاهی که بیشترین بیننده را دارد، پخش کنفرانس خبری را قطع کردند تا درباره برخی اظهارات غلط دونالد ترامپ رییس‌جمهور توضیح دهند. لستر هولت، گوینده اخبار شبانگاهی شبکه ان‌بی‌سی گفت: ما باید در اینجا پخش صحبت ترامپ را قطع کنیم، زیرا رییس‌جمهور اظهارات نادرستی را ارایه داد، از جمله این تصور که در رای‌گیری تقلب صورت گرفته است. در حالی که هیچ مدرکی در مورد آن وجود نداشته است. در شبکه تلویزیونی ABC نیز دیوید مویر، مجری برنامه روی صفحه تلویزیون ظاهر شد و به بینندگان گفت: چیزهای زیادی برای فاش کردن و بررسی واقعیت وجود دارد. نانسی کوردز خبرنگار CBS نیز حدود ۹۰ ثانیه زمان صرف کرد تا چندین جمله بی‌پایه و اساس ترامپ را اصلاح کند. اگرچه شبکه‌های تلویزیونی سی‌ان‌ان و فاکس‌نیوز به‌طور زنده به پخش اظهارات ترامپ ادامه دادند اما خبرنگار فاکس‌نیوز در کاخ سفید، جان رابرتز گفت: ما هیچ مدرکی دال بر حمایت از ادعاهای رییس‌جمهور درباره تقلب در انتخابات ندیده‌ایم. روز جمعه شبکه تلویزیونی MSNBC اولین شبکه‌ای بود که پس از فقط ۳۵ ثانیه پخش کنفرانس خبری ترامپ جدا شد. برایان ویلیامز مجری شبکه به بینندگان گفت: این حرکت به عنوان یک اقدامی نمایشی انجام نشده است. ما فقط نمی‌توانیم چنین چیزهایی را پخش کنیم، چون ریشه در واقعیت ندارد و در شرایطی که هم اکنون کشور ما در آن قرار دارد، طرح چنین مسائلی خطرناک است.

ترامپ علیه دموکراسی

جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در واکنش به اظهارات ترامپ توییت کرد: «مردم سکوت نخواهند کرد و اجازه نخواهند داد که به آنها زور گفته شود، تسلیم نخواهند شد. تک تک آرا باید شمارش شود». او ساعتی بعد هم در توییتی دیگر اظهاراتی که در برابر دوربین‌ها گفته بود را تکرار کرد و نوشت: «کسی نمی‌تواند دموکراسی ما را نابود کند. نه الان و نه هیچ‌وقت. امریکا راه درازی برای رسیدن به اینجا طی کرده. نبردهای فراوانی را جنگیده‌ایم.» اظهارات دونالد جونیور نیز واکنش‌های زیادی را برانگیخت. «سم استین» روزنامه‌نگار امریکایی در واکنش به این پیام توییتری نوشت: «جنگ تمام‌عیار فراتر از بی‌ملاحظگی است. یک نفر باید دست به اقدام زده و مانع از انتشار چنین اظهاراتی شود». مهدی حسن، دیگر روزنامه‌نگار امریکایی نیز در پیامی توییتری هشدار داد: «زمانی که حامیان شما سلاح می‌خرند و با سلاح به مراکز انتخاباتی می‌روند، بسیاری از تحریک به خشونت بحث می‌کنند و خواستار جنگ تمام‌عیار علیه انتخابات می‌شوند». جو والش، از جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ نیز در پیامی نوشت: «جونیور کوچک احمق فراخوان جنگ می‌دهد. دستان او و پدرش و بقیه آنها به خون آغشته خواهد شد».

خطرناک‌ترین دروغ ترامپ 

روزنامه گاردین در مطلبی با اشاره به سخنرانی ترامپ که با ادعاهای متعددی همراه بود و بسیاری از شبکه‌های خبری هم پخش آن را قطع کردند، نوشت: «دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا روند شمارش آرای انتخابات سوم نوامبر را با یک‌سری واژه‌های خطرناک و نادرست خطاب قرار داد که احتمالا تلاشی برای ارعاب و بازداشتن شبکه‌های خبری تلویزیونی در اعلام فرد پیروز این انتخابات در ساعت‌های آتی است. این اظهارات از سوی ترامپ خطر تهییج اعتراضات و خشونت از سوی حامیانش را در پی دارد که جو بایدن، رقیب دموکرات این انتخابات را یک رییس‌جمهوری منتخب غیرمشروع خواهند دید. ترامپ غمگین و مغلوب، ادعاهایی نادرست را در صحبت‌های خود مطرح کرده است. وی گفته است: اگر شما آرای مشروع و قانونی را بشمارید، من به راحتی پیروز می‌شوم. اگر شما آرای غیرقانونی را بشمارید، آنها می‌توانند انتخابات را از من بدزدند. اگر شما آرایی را بشمارید که در آخر آمده، مطمئنا آرایی خواهند آمد. ترامپ که چهار سال پیش مداخله احتمالی هکرهای روسی را در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ نادیده گرفته بود، تلویحا نظرسنجی‌ها را تهدیدی جدی‌تر دانست و گفت: نظرسنجی‌های رسانه‌ای مداخله در انتخابات هستند. این نظرسنجی‌ها واقعا جعلی هستند که برای نگهداشتن رای‌دهندگان ما در خانه و ایجاد توهم حمایت برای بایدن و از بین بردن توانایی جمهوری‌خواهان برای کسب کمک مالی طراحی شده‌اند. اینها را نظرسنجی‌های جلوگیری می‌دانیم که از رای دادن مردم در حوزه‌های رای‌گیری جلوگیری کردند. رییس‌جمهوری امریکا از برخی صحبت‌های نژادپرستانه به نفع خود استفاده کرد و فیلادلفیا و دیترویت را هدف قرار داد و گفت: آنها تلاش می‌کنند تا در انتخابات تقلب کنند و ما نمی‌توانیم اجازه این کار را بدهیم. دیترویت و فیلادلفیا دو منطقه‌ای در کشور هستند که بیشترین فساد را نسبت به مناطق دیگر کشور دارند. ترامپ در یک رشته صحبت‌ها همچنین مدعی شد که این شکست را پیش‌بینی کرده و گفت: من چندین ماه بود که درباره این مساله با شما صحبت کرده و گفته بودم که رای‌گیری پستی به یک فاجعه بدل می‌شود. ما داستان‌های ترسناک زیادی می‌شنویم.

ترامپ بعد از ۱۶ دقیقه صحبت کردن از محل سخنرانی پایین آمد و بدون توجه به این سوال که «شواهدت کجاست؟» محل را ترک کرد. هیچ‌کس نمی‌تواند ترامپ را بابت عدم موفقیت در این رویداد بزرگ متهم کند. این بیشترین رکورد دروغگویی از سوی ترامپ بوده است؛ دنیل دیل، حقیقت‌سنج شبکه خبری سی‌ان‌ان در توییتی نوشت: من تمام سخنرانی‌های ترامپ را از ۲۰۱۶ شنیده یا دیده‌ام. این متقلبانه‌ترین سخنرانی ترامپ بود که تا به حال شنیدم. ترامپ کلا عادت دارد که به حامیانش وعده دهد: ما آنقدر پیروزی‌های بزرگی داریم که شما را از پیروزی خسته کنیم.»

از احتمال استعفای اسپر تا پیش‌دستی رییس‌جمهور شکست‌خورده

با توجه به وضعیت انتخابات در امریکا و احتمال بسیار زیاد نهایی‌شدن پیروزی جو بایدن، شبکه خبری ان‌بی‌سی امریکا روز پنجشنبه گزارش داد که مارک اسپر، وزیر دفاع این کشور استعفای خود را آماده کرده است. این خبر به نقل از سه مقام بلندپایه وزارت دفاع گزارش شده است. نوشتن استعفانامه بدون تاریخ وزیران در دوران انتقال ریاست‌جمهوری اتفاقی غیرمعمول نیست و رییس‌جمهوری می‌تواند این استعفا را بپذیرد یا رد کند. با این وجود شبکه ان‌بی‌سی می‌گوید که این اقدام ممکن است «کناره‌گیری» وزیر دفاع از سمتش باشد. پنتاگون روز جمعه خبر احتمال استعفای اسپر را رد کرد اما ساعاتی بعد دیلی میل به نقل از منابعی در کاخ سفید گزارش داد که ممکن است ترامپ هم مارک اسپر، وزیر دفاع و هم جینا هاسپل رییس سازمان سیا را اخراج کند.

آرام باشید؛ ما پیروزیم

جو بایدن رویکردی کاملا مخالف ترامپ در پیش گرفت، او که تا حد زیادی پیروزی خود را محتمل می‌بیند و بر این امر نیز در سخنرانی‌های خود تاکید دارد، روز جمعه پس از سخنرانی ترامپ به میان هوادارانش آمد و گفت قصد ندارد تا قطعی شدن رسمی نتیجه انتخابات، اعلام پیروزی کند. بایدن در این سخنرانی گفت: «مشارکت در انتخابات استثنایی بود. بیش از ۱۵۰ میلیون امریکایی برای دولتی که از بین مردم باشد، رای دادند. فقط مردم هستند که رییس‌جمهور را تعیین می‌کنند». او ادامه داد: «تا پایان شمارش آرا، اعلام پیروزی نمی‌کنم. بعد از یک شب طولانی انتخابات، گمان داریم که به اندازه کافی رای به دست آورده‌ایم». نامزد حزب دموکرات با بیان اینکه به نتیجه آرای ایالت پنسیلوانیا اعتماد دارد، توضیح داد: «تمام شواهد حاکی از آن است که ما در آستانه پیروزی قرار داریم. من اکثریت آرای مردمی را از آن خود کرده‌ام و ما ۳ میلیون رای مردمی بیشتر داریم». بایدن تصریح کرد: «حاشیه پیروزی من در ایالات‌ ویسکانسین و میشیگان از حاشیه پیروزی ترامپ در انتخابات قبلی بیشتر است». او همچنین افزود: «واضح است که در حال پیروز شدن در تعداد کافی ایالت برای کسب ۲۷۰ رای الکترال هستیم». برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که صبح جمعه به وقت محلی، جو بایدن قصد دارد پیروزی خود را به صورت رسمی اعلام کرده و نطق پیروزی خود را ایراد کند.

بازپس‌گیری دیوار آبی 

از جمله اتفاقاتی که در این دوره از انتخابات حایز اهمیت بود، موفقیت دموکرات‌ها در بازپس‌گیری سه ایالت کلیدی میدان نبرد است. جو بایدن توانست پس از چهار سال بار دیگر در پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان به پیروزی دست یابد و آرای الکترال سه ایالتی را که به دیوار آبی دموکرات‌ها موسوم هستند از آن خود کند. ایالت‌های مشهور به دیوار آبی، همان ایالت‌هایی هستند که سال ۱۹۹۲ به بیل کلینتون رای دادند و همه آنها از آن سال تا سال ۲۰۱۶ همگی به دموکرات‌ها رای داده‌اند. این موفقیت که برای او تضمین‌کننده دستیابی به کاخ سفید است، دلایل متعددی داشت که همین دلایل چهار سال بعد می‌توانند زمینه شکست دموکرات‌ها در این سه ایالت را فراهم کنند.  مسائل اقتصادی و نابرابری‌های نژادی از جمله دلایلی است که توانسته‌اند آرای این ایالت‌ها را به نفع بایدن بازگرداند. در ویسکانسین با شیوع ویروس کرونا و عدم توانایی دولت ترامپ در کنترل شرایط، وضعیت اقتصادی به سوی تبدیل شدن به یک فاجعه رفت و همزمان پس از مرگ جرج فلوید شهرهای این ایالت آماج درگیری‌ها شد. بایدن در این ایالت توانست با وعده دادن «مبارزه با نژادپرستی»، «حاکمیت نظم و قانون» و «کنترل ویروس کرونا» با پیروی از متخصصان شرایط را به نفع خود تغییر دهد و در این میان تلاش ترامپ برای القای برخی مطالب به رای‌دهندگان ناکام ماند. ترامپ اصرار داشت که طرح محیط زیستی دولت بایدن، می‌تواند در آینده‌ای نزدیک اقتصاد این ایالت‌ها را به بن‌بست بکشاند و برای نمونه استفاده از سوخت‌های فسیلی به‌طور کامل کنار گذاشته شود اما بایدن نشان داد که توانسته رای‌دهندگان را قانع کند که چنین قصدی ندارد. میشیگان نیز یکی از ایالت‌هایی است که ضربات اقتصادی وحشتناکی را در پی شیوع ویروس کرونا تحمل کرده است. واشنگتن پست چندی پیش در این باره نوشت، شیوع کروناویروس در امریکا، اقتصادهای نوادا، میشیگان و هاوایی را ویران کرده است. در این ایالت‌ها تقریبا یک چهارم نیروی کار هر ایالت بیکار شده است. در ماه آوریل، ۴۳ ایالت نرخ بیکاری را بالاتر از همه آمارهایی اعلام کردند که طی ۴۰ سال قبل توسط دولت ثبت شده است و این نرخ بیکاری ملی را به ۱۴.۷ درصد رسانده بود. این ارقام ممکن است نمایانگر کمترین درصد از نرخ بیکاری امریکایی‌ها باشد، زیرا بررسی دولت فدرال در مورد خانوارها فقط شامل افرادی است که به‌طور جدی به دنبال موقعیت‌های جدید شغلی هستند. در این زمان یکی از بدترین آمارها به میشیگان مربوط بود و حالا دموکرات‌ها کار سختی برای جلب رضایت مردم این منطقه دارند.