۰ نفر

بایدن در یک‌قدمی پیروزی

۱۷ آبان ۱۳۹۹، ۶:۳۰
کد خبر: 479488
بایدن در یک‌قدمی پیروزی

هیچ‌چیز آن‌طور‌که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌خواهد، پیش نمی‌رود؛ رنگ ایالت‌های سرنوشت‌ساز نیز یک‌به‌یک به نفع رقیب دموکراتش «جو بایدن» آبی شود و او لحظه‌به‌لحظه از کاخ‌سفید دورتر می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  دونالد ترامپ که حالا طبق تازه‌ترین نتایج شمارش آرا در آستانه شکست قرار گرفته، با مطرح‌کردن بهانه‌های حقوقی و شکایت درباره نتایج شمارش آرا در پنج ایالت شامل میشیگان، جورجیا و پنسیلوانیا، آریزونا و نوادا به نظر می‌رسد در حال زمینه‌سازی برای به‌چالش‌کشیدن نتیجه انتخابات و اجرای سناریوی آشوب است؛ همان‌چیزی که تحلیلگران و رسانه‌های آمریکا از روزهای پیش از برگزاری انتخابات نسبت به آن هشدار داده بودند.

جو بایدن تا لحظه تنظیم گزارش با کسب آرای الکترال ایالت میشیگان در روز پنجشنبه، 253 رأی الکترال را از آن خود کرده و اگر آن‌طور‌که برخی از رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند، او آرای الکترال ایالت آریزونا (11) را نیز به صندوق خود روانه کند، در مجموع 264 رأی الکترال خواهد داشت و در مرحله آخر با پیروزی در ایالت نوادا و کسب شش رأی الکترال، جمع آرای الکترال او به ۲۷۰ خواهد رسید و پیروز نهایی انتخابات خواهد شد؛ هرچند‌ ترامپ همچنان بر این باور است که دموکرات‌ها در ایالت‌های کلیدی دست به تقلب زده‌اند و او می‌تواند با شکایت به دیوان عالی نتیجه را به نفع خود تغییر دهد و برای چهار سال دیگر در کاخ ‌سفید بماند؛ اما رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا برای کسب حداقل آرای الکترال لازم (270) باید تمامی ایالت‌های باقی‌مانده را از آن خود کند؛ امری که در شرایط کنونی بسیار غیرمحتمل به نظر می‌رسد.

برخی کارشناسان می‌گویند که احتمالا تا یکشنبه هفته جاری و حتی یک هفته دیگر ممکن است که نتایج نهایی انتخابات سه‌شنبه گذشته در آمریکا اعلام نشود؛ نتایجی که طبق نظرسنجی‌ها بایدن باید آن را با اختلاف زیادی در همان دقایق اول به نفع خود تمام می‌کرد. اکنون نیز اگر او بتواند دو ایالت دیگر را به خود اختصاص دهد و در مجموع آرای الکترال به‌دست‌آمده را به بالای 300 برساند، دیگر می‌توان او را برنده قطعی انتخابات اعلام کرد و تلاش ترامپ در دادگاه عالی در نهایت نتیجه‌ای جز شکست سهمگین برای او در پی نخواهد داشت. با وجود تمامی این شواهد، رئیس‌جمهوری آمریکا درحالی‌که هنوز ۲۳ درصد آرای ایالت سرنوشت‌ساز پنسیلوانیا شمارش نشده بود، در توییتی نوشت: «به‌صورت قانونی در این ایالت پیروزی بزرگی به‌دست آورده است» و در پیامی دیگر این‌گونه نوشت: «تقلب را متوقف کنید». او به توییت بسنده نکرد و با حضور در نشست خبری کاخ ‌سفید، ادامه شمارش آرا را سرکوب آرا دانست و گفت: «کسانی که در ایالت‌های باقی‌مانده فعال هستند، دموکرات هستند و در‌حالی‌که ما در حال برنده‌شدن بودیم، اجازه ندادند ناظران ما در آن حضور یابند و حتی وقتی حاضر شدند، گفتند که باید از فاصله زیاد در آنجا حضور داشته باشند». اما بایدن که دیگر به پیروزی خود مطمئن شده، ‌هنوز آمریکایی‌ها را به آرامش دعوت می‌کند و از هوادارانش خواسته است که از خشونت دوری کنند. او گفت: «این چیزی است که اکنون داریم مشاهده می‌کنیم. دموکراسی به هم ریخته است، نیازمند صبر است». در این میان روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» در گزارشی نوشت که با وجود آنکه هنوز نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما تیم بایدن در حال برنامه‌ریزی برای انتقال ریاست‌جمهوری از ترامپ است. در این گزارش آمده است تیم انتقال بایدن که متشکل از گروهی از متخصصان سیاست‌مدار متعهد به اجرای برنامه‌های او هستند، در حال برنامه‌ریزی برای اعزام کارکنان به آژانس‌های فدرال پس از اعلام برنده‌شدن نامزد دموکرات‌ها هستند. این تیم ماه‌ها در حال برنامه‌ریزی برای جلوگیری از احتمال عدم همکاری دولت ترامپ با مشاوران بایدن بوده است، زیرا آنها آماده می‌شوند تا او به‌طور بالقوه کاخ‌ سفید را تصاحب کند. اما براساس قانون اساسی، در صورت طرح شکایت از سوی ترامپ به دادگاه عالی باید چرخه حقوق عادی طی شود؛ در دادگاه فدرال پرونده ابتدا باید به بالاترین دادگاه ایالت ارسال شود و در این صورت می‌تواند به دادگاه عالی واشنگتن، بالاترین دادگاه در ایالات متحده برود. این روند باعث می‌شود اعلام نتایج در فشار زمانی قرار گیرد. حتی اگر پس از انتخابات، دعاوی مربوط به نتیجه چندین ایالت وجود داشته باشد، همه چیز باید قبل از رأی‌گیری مجمع برگزینندگان (کالج الکترال) در هشتم دسامبر روشن شود. تا آن زمان، هر ایالت باید نتایج خود را تأیید کند. در ۱۴ دسامبر ۵۳۸ برگزیننده انتخاب می‌کنند که چه کسی وارد کاخ سفید شود. در نهایت در تاریخ ششم ژانویه در نشست مشترک دو مجلس نمایندگان و سنا رسما اعلام خواهد شد که چه کسانی رئیس‌جمهوری و معاون بعدی او خواهند بود.

تنش   بزرگ

همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، جامعه به‌شدت دو قطبی‌شده آمریکا در انتظار تنش بزرگ پس از انتخابات قرار دارد و در‌این‌بین، تحریک‌های شخص ترامپ و اعضای نزدیک به او در شعله‌ورساختن این آتش بی‌تأثیر نیستند. این تحریک‌های کلامی باعث شد از همان شامگاه سه‌شنبه و پایان‌یافتن انتخابات، شهرهایی مانند نیویورک، واشنگتن دی‌سی، فیلادلفیا و پورتلند شاهد برگزاری راهپیمایی‌هایی در حمایت از تداوم شمارش آرا تا آخرین برگه رأی باشند و در برخی از شهرها و ایالت‌ها مانند دیترویت و میشیگان افرادی به محل شمارش آرا هجوم بردند که خواستار متوقف‌شدن شمارش بودند.

برابری   در   سنا

در ‌میان این هیاهوی انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات‌ متحده، اتفاق سیاسی دیگری در حال وقوع است که نمی‌توان اهمیت آن را نادیده گرفت؛ برابری دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در سنا (تا لحظه تنظیم گزارش) است. تاکنون هر دو حزب 48 کرسی را به خود اختصاص داده‌اند و اگر جو بایدن پیروز شود، طبق قانون معاون او «کامالا هریس» یک کرسی سنا را به خود اختصاص خواهد داد و در نهایت هر حزبی که ۵۱ کرسی را از آن خود کند، اکثریت را در مجلس علیای کنگره خواهد داشت. پیش‌ از ‌این دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان پیش بودند اما اکثریت در سنا در اختیار جمهوری‌خواهان بود. از سوی دیگر نتایج انتخابات کنگره نشان می‌دهد که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان تاکنون ۲۰۸ کرسی به دست آورده‌اند و ۱۹۳ کرسی هم در اختیار جمهوری‌خواهان است. در این مجلس کنگره هر حزبی که ۲۱۸ کرسی را به دست آورد دارای اکثریت خواهد بود.