۰ نفر

ایالت‌ها به سمت کدام نامزد آمریکا می‌چرخند؟

۱۲ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۵۲
کد خبر: 478425
ایالت‌ها به سمت کدام نامزد آمریکا می‌چرخند؟

جو بایدن در نظرسنجی‌های ملی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، از دونالد ترامپ برای تصاحب صندلی ریاست‌جمهوری در روزهای گذشته جلوتر بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در نظرسنجی‌های ملی، بایدن به‌طور میانگین 9 تا 10درصد از دونالد ترامپ پیشتاز بوده است. در انتخابات دور قبلی در سال2016 هیلاری کلینتون درنهایت 3درصد از دونالد ترامپ پیشی گرفت. نظرسنجی‌ها نیز پیش از انتخابات، همین موضوع را نشان می‌داد. البته آنچه باعث شکست کلینتون بود، نه تعداد کل آرای رای‌دهنده به او، بلکه ناکامی‌اش در کسب آرای الکترال بود. اما اینکه جو بایدن در نظرسنجی‌ها پیشتاز است، پیروزی نامزد دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را که فردا برگزار می‌شود، تضمین نمی‌کند.

طبق سیستم رأی‌گیری ریاست‌جمهوری آمریکا، هر ایالت در این کشور، یک مجمع گزینندگان دارد که تعداد این مجمع در هر ایالت متفاوت است. در هر ایالت، هر نامزدی بیشترین تعداد آرای مردمی را کسب کند، آرای الکترال یا آرای مجمع گزینندگان که در حقیقت نمایندگان مردم در هر ایالت هستند را صاحب می‌شود. مجمع گزینندگان یا الکترال به نامزدی رأی می‌دهند که بیشترین تعداد آرای مردمی در آن ایالت را داشته باشد. مجموع آرای الکترال هر نامزدی بیشتر باشد، پیروز انتخابات محسوب می‌شود. در این میان تعدادی از ایالت‌ها تأثیرگذاری بیشتری دارند، چراکه احتمال چرخش رأی‌دهندگان این ایالت‌ها به سمت هرکدام از نامزدها وجود دارد. اینها ایالت‌هایی هستند که به‌شدت از سوی 2رقیب انتخاباتی مورد توجه قرار می‌گیرند و هرکدام سعی می‌کنند کمپین‌های تبلیغاتی خود را در این ایالت‌ها با شدت بیشتری دنبال کنند.

به‌طور کلی 13ایالت سرنوشت‌ساز برای انتخابات آمریکا وجود دارد و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جو بایدن بدون پیروزی در این ایالت‌های سرنوشت‌ساز، 218رأی الکترال از ایالت‌هایی که به‌صورت سنتی به دمکرات‌ها رأی می‌دهند، خواهد داشت. بنابراین جو بایدن برای پیروزی در این انتخابات و رسیدن به 270رأی الکترال باید 52رأی الکترال از این 13ایالت سرنوشت‌ساز به‌دست آورد. اما دونالد ترامپ برای رسیدن به 270رأی الکترال باید بتواند 145رأی الکترال از این 13ایالت به‌دست آورد. این ایالت‌ها نیوهمپشایر، میشیگان، اوهایو، پنسیلوانیا، ویسکانسین، مینه‌سوتا، آیووا، کارولینای شمالی، جورجیا، فلوریدا، تگزاس، آریزونا و نوادا به‌شمار می‌آیند. طبق آخرین نظرسنجی‌ها بایدن در 9 ایالت از این 13ایالت ازدونالد ترامپ پیشتاز است.

روزنامه گاردین هم در تحلیل خود، از 8 ایالت کلیدی نام می‌برد که در انتخابات امسال ریاست‌جمهوری آمریکا، احتمال چرخش به سمت هرکدام از نامزدها را دارند. 6 ایالت از این 8مورد، در سال2012 از باراک اوباما نامزد حزب دمکرات حمایت کرده بودند، اما در سال2016 جزو ایالت‌هایی بودند که آرای الکترال آنها به دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه، رسید. آریزونا و کارولینای شمالی نیز 2مورد دیگری هستند که ممکن است باعث تغییر در چشم‌انداز آرای الکترال شوند. آنها می‌توانند امسال به‌عنوان ایالت‌های حیاتی ظاهر شوند.

باید حواسمان باشد که نظرسنجی‌ها (به‌خصوص نظرسنجی‌های انجام‌شده در ایالت‌هایی که احتمال چرخش را دارند) در سال2016 به‌شدت تعداد حامیان ترامپ را دست‌کم گرفتند. با وجود آنکه این نظرسنجی‌ها ادعا می‌کنند خطاهای خود را در انتخابات امسال اصلاح کرده‌اند، همچنان نمی‌توان در مورد آنها مطمئن بود، به‌خصوص آنکه آنها ممکن است حامیان دمکرات‌ها را بیشتر از واقعیت حساب کنند (تعداد زیادی از افراد ممکن است در نظرسنجی‌ها اعلام کنند که به بایدن رأی می‌دهند، اما در واقعیت اینطور نشود).

با در نظر گرفتن همه این شرایط، نظرسنجی‌های مهم موجود درباره 8ایالتی که در انتخابات حیاتی خواهند بود را از نظر می‌گذرانیم:

در ایالت فلوریدا که 29رأی الکترال دارد، بایدن با7/84درصد از دونالد ترامپ با8/64درصد، برابر با9/1درصد، جلوتر است. پنسیلوانیا 20رأی الکترال در انتخابات‌ آمریکا دارد که بایدن 9/50درصد از آرا و ترامپ1/54درصد از آرا را در این ایالت به دست آورده است؛ یعنی بایدن با اختلاف8/5 درصد پیشتاز است. اما نظرسنجی‌ها در اوهایو نشان می‌دهد دونالد ترامپ 1/2درصد از بایدن جلوتر است. این ایالت 18رأی الکترال دارد. در ایالت میشیگان که 16رأی الکترال را به‌ خود اختصاص داده، بایدن4/8درصد از ترامپ جلوتر است. نماینده حزب دمکرات همچنین در کارولینای شمالی که 15رأی الکترال دارد، 1/2درصد از ترامپ پیشی گرفته و در آریزونا نیز بازهم بایدن 4/3درصد از ترامپ جلوتر است. این ایالت نیز 11رأی الکترال دارد. ایالت ویسکانسین با 10رأی الکترال، به سمت بایدن متمایل است و این نامزد انتخاباتی8/7درصد از رقیب خود جلوتر ایستاده است. اما آیووا دیگر ایالتی است که در آن رقابت بین 2نامزد بسیار تنگاتنگ است و دونالد ترامپ فقط1درصد از بایدن پیشی گرفته. این ایالت نیز 6رأی الکترال دارد. بنابراین در 8ایالتی که احتمال چرخش به سمت یکی دیگر از نامزدها را دارند، همچنان بایدن در مجموع در برتری قرار دارد.

میانگین آخرین نظرسنجی‌ها بایدن را در سطح ملی جلوتر از ترامپ نشان می‌دهد. باید درنظر داشت که نظرسنجی‌های ملی، شاخص ضعیفی از چگونگی چرخش این 8ایالت به‌دست می‌دهد، با وجود این، این پیشگویی‌ها می‌تواند به چگونگی پیشرفت مسابقه انتخاباتی در آمریکا اشاره کند.

روز سه‌شنبه 3نوامبر 2020میلادی، مصادف با 13آبان 1399شمسی، مردم آمریکا برای انتخاب رئیس‌جمهور آینده این کشور باید بین نامزد جمهوریخواهان یعنی دونالد ترامپ و نامزد دمکرات‌ها یعنی جو بایدن، به یک نفر رأی دهند.

پیش‌بینی می‌شود که در این دوره از انتخابات با در نظر گرفتن میزان مشارکت زودهنگام رأی‌دهندگان، رکورد مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری با مجموع 150میلیون رأی شکسته شود. در این صورت آمریکا با مشارکت 65درصد از واجدان شرایط رأی‌دادن، بیشترین میزان مشارکت در انتخابات از سال 1908میلادی تا‌کنون را تجربه خواهد کرد. ۲۴۰میلیون آمریکایی واجد شرایط شرکت در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری هستند.