۰ نفر

ویروسی که روند انتخابات آمریکا را تغییر داد

۱۲ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۴۱
کد خبر: 478408
 ویروسی که روند انتخابات آمریکا را تغییر داد

انتخابات آمریکا و انتخاب مجدد دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، از پیش از آغاز همه‌گیری کووید-19 تحت‌تأثیر رویداد‌های مختلفی قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ اگرچه بسیاری از شهروندان آمریکایی به‌دلیل بهبود وضعیت اقتصادی و شرایط پرداخت مالیات قدردان سیاست‌های داخلی ترامپ بوده و هستند اما کشته‌شدن یک شهروند سیاهپوست در 25می‌2020در مینیاپلیس آمریکا ورق محبوبیت ترامپ را تا حدودی برگرداند. آغاز شورش و تظاهرات ضد‌نژادپرستی در ایالت‌های مختلف آمریکا در اعتراض به این جنایت پلیس با برخورد نیروهای ضدشورش و دستگیری معترضان مواجه شد و ترامپ نیز اقدامی در راستای آرام‌سازی‌ جمعیت خشمگین انجام نداد. حتی گاه و بیگاه توییت‌های او به خشم بیشتر معترضان منجر می‌شد. آغاز همه‌گیری کرونا و نگاه ساده‌انگارانه ترامپ به این بحران جدید بازهم بر محبوبیت ترامپ تأثیر گذاشت و با افزایش آمار مرگ‌ومیر و بالارفتن آمار ابتلا، درصد ریزش محبوبیت او افزایش پیدا کرد. آغاز همه‌گیری و ابتلای ترامپ به کووید-19 از جنبه‌های مختلفی بر روند انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020تأثیرگذار بوده است. حال باید تا سوم نوامبر صبر کرد و دید که تأثیر کرونا بر انتخابات به‌نفع کدام رقیب خواهد بود؟

  افزایش گرایش به رأی‌دادن غیرحضوری و رأی‌زودهنگام

با نزدیک‌ترشدن به روز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و همزمان با آن اوج گرفتن شیوع کووید-19در آمریکا، بحث برسر چگونگی برگزاری منصفانه و ایمن انتخابات داغ‌تر شده است. به‌دلیل اوج‌گرفتن همه‌گیری، انتظار می‌رود تعداد قابل توجهی از رأی‌دهندگان تا پیش از سوم نوامبر آرای خود را از طریق پست ارسال کنند. تعدادی از ایالت‌ها ازجمله نیوجرسی، برگه‌های رأی را برای تمامی شهروندان خود ارسال می‌کنند. براساس نظرسنجی‌ای که در‌ماه جولای انجام شد، تقریبا د‌وسوم رای‌دهندگان اعلام کردند امسال از طریق پست رأی خواهند داد. این درحالی است که طی دو دوره پیشین انتخابات فدرال، تنها یک نفر از چهار رای‌دهنده از شیوه پستی برای رأی‌دادن استفاده کرده‌اند. همچنین بسیاری از رأی‌دهندگان، بیش از 89 میلیون نفر، برای جلوگیری از حضور در صفوف پرجمعیت رأی در روز انتخابات، به رأی‌دادن زودهنگام رو‌آورده‌اند. تا روز 31 اکتبر بیش از57 میلیون آمریکایی آرای خود را از راه دور و با کمک پست ثبت کردند و بیش از32میلیون نفر نیز با حضور در مراکز رای‌گیری، آرا زودهنگام خود را به صندوق‌ها انداختند. افزایش تمایل رأی‌دهندگان به رأی زودهنگام، غیرحضوری و پستی یکی از تأثیراتی است که همه‌گیری کرونا بر انتخابات ریاست‌جمهوری سال2020میلادی داشته است. همزمان، دونالد ترامپ به‌صورت مداوم به این سبک از رأی‌گیری انتقاد وارد کرده است، درحالی‌که خود او به‌دلیل سیاست‌های ناکارآمدش در مهار همه‌گیری کرونا و مدیریت بحران- که نتیجه آن گرایش بیشتر مردم به رأی‌دادن غیرحضوری شده است- مورد انتقاد شدید رقیب انتخاباتی‌اش قرار دارد.

  تخلف‌های کرونایی ترامپ و ریزش محبوبیت

از سوی دیگر، باوجود اینکه محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی نهاد‌های بهداشتی در ایالت‌های مختلف تجمع بیش از 50نفر را (متناسب با قوانین ایالتی این تعداد متغیر است) ممنوع کرده و همین موضوع تجمع‌های انتخاباتی را در بسیاری از شهرها مختل ساخته است، اما دونالد ترامپ با بی‌توجهی به تمامی این مقررات در شهرهای مختلف، جمعیت زیادی از طرفدارانش را گرد هم آورد، درحالی‌که اکثر آنها ماسک به چهره نداشتند و فاصله اجتماعی میان آنها نیز رعایت نشده بود. این شکل از زیرپا گذاشتن مقررات عمومی و ابتدایی از سوی رئیس‌جمهور، مقاومت او برای استفاده از ماسک، ترخیص او از بیمارستان ۳ روز پس از مثبت‌شدن نتیجه آزمایش کرونا و دیگر اقدامات مغایر با سیاست‌های مهار کرونا با انتقاد شدید مقامات بهداشتی، دانشمندان و رقیب انتخاباتی ترامپ مواجه بوده است. اگرچه این اقدامات ترامپ، کارمندان و هوادارانش جای شگفتی ندارد. براساس گزارش نیچر، طی 8ماه گذشته ترامپ بارها و بارها درباره خطرات ویروس کرونا به افکار عمومی دروغ گفته است و تلاش برای مهار این خطرات را نادیده گرفته است. او حتی در مصاحبه‌ای اعتراف کرد که در آغاز همه‌گیری، شدت واقعی خطر همه‌گیری را کمتر از واقعیت نشان داده است.

  تأثیر بیماری ترامپ بر انتخابات

32روز پیش از روز انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020، با اعلام مثبت‌شدن تست کرونای ترامپ، انتظار می‌رفت مسیر تبلیغات انتخاباتی در آمریکا تغییر کند، به‌ویژه اینکه سن رئیس‌جمهور او را در گروه پرخطر قرار می‌داد و انتظار می‌رفت درگیری او با بیماری بالا باشد. دست‌کم انتظار می‌رفت در دوران درمان، او در قرنطینه بماند و از برگزاری تجمع‌های انتخاباتی خودداری کند اما این اتفاق رخ نداد. حتی دومین مناظره رقبای انتخاباتی که قرار بود 15اکتبر برگزار شود به تعویق افتاد و برگزاری آن در تاریخی دیگر هم مورد تردید قرار داشت اما در نهایت این مناظره با تأخیری چند‌روزه و پس از منفی‌شدن تست کرونای ترامپ برگزار شد. دونالد ترامپ دقیقا در زمانی به کرونا مبتلا شد که درنظرسنجی‌ها بایدن به دلایلی مختلف، ازجمله ضعف عملکرد ترامپ در مدیریت همه‌گیری و بحران‌های اقتصادی ناشی از آن، اعتراضات گسترده در ایالت‌های مختلف نسبت به تبعیض نژادی سیستماتیک، خشونت و بی‌رحمی پلیس و دیگر بحران‌ها از او محبوبیت بیشتری داشت. افکار عمومی به‌ویژه به‌خاطر مدیریت ضعیف ترامپ در همه‌گیری کرونا امتیاز منفی به او دادند و بی‌تفاوتی و بی‌توجهی او نسبت به بحرانی که 200هزار نفر را به کام مرگ فرستاد، مورد انتقاد قرار دادند. با وجود این، برخلاف تصور رایج، افکار عمومی ترامپ را مقصر ابتلایش به کووید-19درنظر گرفت و برعکس تصور بسیاری از کارشناسان، خبری از آرا از سر همدردی و دلسوزی رأی‌دهندگان نشد. از هر 5رای‌دهنده،۳  نفر معتقد بودند او خود به‌دلیل رعایت‌نکردن اصول بهداشتی مقصر ابتلایش به کووید-19است. درحقیقت پس از بستری‌شدن او در بیمارستان، درصد محبوبیت او بیشتر ریزش پیدا کرد. تا پیش از آن اختلاف محبوبیت او با بایدن 6تا 10امتیاز بود، اما پس از بستری‌شدن او این اختلاف به 12تا 17امتیاز رسید. حتی نتیجه نظرسنجی‌ها درباره نحوه مدیریت بحران کرونا توسط ترامپ که تا پیش از ابتلای او به کووید-19به ضررش بود- 56درصد معتقد بودند او نتوانسته از پس این کار بر بیاید- پس از مثبت‌شدن تست کرونای ترامپ، تغییری نکرد و ثابت باقی ماند. همچنین 57درصد از رأی‌دهندگان معتقد بودند که به ترامپ و دولتش در ارائه اطلاعات صحیح درباره وضعیت بیماری و سلامت رئیس‌جمهور اعتماد ندارند.

 دومین مناظره رقبای انتخاباتی که قرار بود 15اکتبر برگزار شود به تعویق افتاد و برگزاری آن در تاریخی دیگر هم مورد تردید قرار داشت اما در نهایت این مناظره با تأخیری چند‌روزه و پس از منفی‌شدن تست کرونای ترامپ برگزار شد

دونالد ترامپ دقیقا در زمانی به کرونا مبتلا شد که در نظرسنجی‌ها بایدن به دلایلی مختلف، از جمله ضعف عملکرد ترامپ در مدیریت همه‌گیری و بحران‌های اقتصادی ناشی از آن، اعتراضات گسترده در ایالت‌های مختلف نسبت به تبعیض نژادی سیستماتیک، خشونت و بی‌رحمی پلیس و دیگر بحران‌ها از او محبوبیت بیشتری داشت