۰ نفر

با هدف گسترش روابط تجارتی؛

افغانستان و ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا می‌کنند

۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۸:۱۵
کد خبر: 477581
افغانستان و ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا می‌کنند

ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که وزارت کار و امور اجتماعی این کشور با جمهوری اسلامی ایران در خصوص روابط تجارتی و سطح همکاری‌ها تفاهمنامه امضا کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کاخ ریاست جمهوری افغانستان در اطلاعیه‌ای نوشته است که در نشستی که در این رابطه در ریاست جمهوری افغانستان برگزار شده بود مسئولان ادارات مختلف در خصوص همکاری‌های اقتصادی دو جانبه، مشکلات مهاجرین، راه آهن خواف- هرات، برق و مناسبات فرهنگی و همچنان در مورد مواد تفاهمنامۀ کمیته اقتصادی افغانستان و ایران، صحبت کردند.

در این اطلاعیه آمده است که اشرف غنی رئیس جمهوری به مسئولان ادارات مربوطه گفت که به هدف عملی کردن پیشنهادات ایران، بررسی‌های همه جانبه را انجام دهند.

 وی افزود که صادرات افغانستان باید به بازارهای ایران برسد و موازنه سطح واردات و صادرات میان دو کشور ایجاد گردد.

در این نشست، مقامات افغان تفاهمنامه‌ها میان وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان و وزارت کار ایران را مورد ارزیابی قرار دادند تا بعد از نهایی شدن به امضا برسند.

در همین حال، وزارت امور خارجه افغانستان نیز در اطلاعیه‌ای گفته است که محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه این کشور روز گذشته، با آقای رضا اردکانیان وزیر نیرو و رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌ها میان افغانستان و ایران از طریق ویدیو کنفرانس مورد ارزیابی قرار دادند.

اتمر، با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی کشورش و دیدار و ملاقات‌های اخیرش با مقامات تهران گفت: گسترش و تقویت همکاری‌های دو جانبه در بخش‌های اقتصادی، تجارتی، امنیتی و تبادل تجربه‌های فنی میان متخصصان دو کشور، اولویت سیاست خارجی افغانستان با کشور های منطقه‌ به ویژه ایران می‌باشد".

سپس هر دو طرف درباره طرح‌های گسترش همکاری در زمینه انتقال انرژی، توسعه تجارت و ترانزیت، افتتاح خط آهن خواف-هرات، پیشنهادها در زمینه سرمایه گذاری‌های مشترک، آمادگی‌ها در مورد برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری‌ها، نهایی سازی پیش نویس یاداشت تفاهم میان دو کشور و نهایی سازی سند جامع همکاری میان کابل و تهران، گفت وگو و تبادل نظر کردند.