۰ نفر

خیزش زنان و سالمندان علیه ترامپ

۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۴۳
کد خبر: 476780
خیزش زنان و سالمندان علیه ترامپ

8روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نامزد دمکرات‌ها توانسته در جلب آرای 2قشر کلیدی یعنی سالمندان و زنان، گوی سبقت را از رقیبش برباید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، این روزها جو بایدن برای پیروزی در انتخابات، روی رأی این 2گروه‌ جمعیتی که از دونالد ترامپ رو برگردانده‌اند، حساب ویژه‌ای باز کرده است.

در 4دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین، همواره جمهوریخواهان توانستند بیشترین رأی افراد مسن را به‌خود اختصاص دهند؛ اما امسال نظرسنجی‌های سی‌ان‌ان، وال‌استریت‌ژورنال و ان‌بی‌سی‌نیوز نشان می‌دهد که نامزد این حزب نتوانسته روند گذشته را حفظ کند و علت اصلی آن، عملکرد ضعیف ترامپ در مدیریت بیماری کرونا و آمار بالای مرگ ومیر افراد مسن است. چنین چرخشی به‌ویژه در ایالت‌های تأثیرگذار مانند آریزونا و فلوریدا که بیشترین جمعیت بازنشسته را دارند، قابل توجه است. رئیس مرکز مطالعات سیاسی و حکومتی دانشگاه مینه‌سوتا آمریکا می‌گوید: «محبوبیت ترامپ در بین زنان ساکن در حومه‌شهرها نیز رو به افول است. تمایلات مردسالارانه رئیس‌جمهور موجب شده زنان به‌ویژه قشر تحصیلکرده از او روبرگردانند.»

به همین دلیل کمپین ترامپ در تلاش است تا دوباره حمایت این گروه را به دست ‌بیاورد. رئیس‌جمهور آمریکا سعی کرده از ترس‌ حومه‌نشینان از جنایت و خشونت به نفع خود بهره‌برداری کند. او چندی پیش در توییتی قول داد که از «زنان خانه‌دار آمریکا که در حومه شهرها زندگی می‌کنند» حمایت کند.

اما بررسی‌های مرکز تحقیقات پیو نشان می‌دهد که حرف‌های ترامپ خریداری نداشته و بایدن در میان این قشر همچنان محبوب‌تر است. نامزد دمکرات‌ها همچنین در طرفداری زنان سیاهپوست (85امتیاز) و زنان اسپانیایی (44امتیاز) توانسته رقیبش را پشت سر بگذارد. با آنکه معمولا سالمندان گروه‌های رنگین‌پوست گرایش بیشتری به دمکرات‌ها دارند، بایدن در برخی ایالت‌های متمایل به جمهوریخواهان ازجمله تگزاس، جورجیا و کارولینای جنوبی در بین مردم زیر 35سال نیز محبوب است.

حتی نشانه‌های تغییر گرایش در محافظه‌کاران مذهبی هم دیده می‌شود و برخی پروتستان‌ها نیز به سمت نامزد دمکرات‌ها تمایل پیدا کرده‌اند. این قشر به‌ویژه در ایالت‌های چرخشی نقش مهمی ایفا می‌کنند. براساس تازه‌ترین نظرسنجی سراسری که از سوی مرکز تحقیقاتی مذهبی ملی انجام شده، محبوبیت ترامپ نه‌تنها بین سالمندان و زنان مناطق حاشیه‌ای رو به کاهش است، بلکه حتی کاتولیک‌های سفیدپوست نیز مثل قبل از او حمایت نمی‌کنند. رابرت جونز، مدیر اجرایی مرکز تحقیقاتی مذهبی ملی آمریکا معتقد است: «54درصد کاتولیک‌های سفید به بایدن و 41درصد به ترامپ متمایل هستند.»

کلینتون 4سال پیش نتوانست رأی زیادی از سفیدپوستانی که تحصیلات دانشگاهی نداشتند و آفریقایی‌تبارها جمع کند و همین از دلایل اصلی شکستش در برابر ترامپ بود، اما بایدن امسال در بین هر دو قشر وضعیت مناسبی دارد.